FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag har ett Adapteckort som ska sättas i en PCI-E x8, men det är dålig plats i chassit vid PCI-E x8.
Kan man sätta detta kort i en PC-E x16 plats? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Japp.
Jag är vänlig och skriver mitt meddelande så att det är minst 10 tecken. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Tack för det korta svaret!
Finns det någon referenssida? Adaptec-kortet är dyrt så det får gärna inte bli fel |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Rätta mig om jag har fel, men är inte 16x-sloten längre - och därför kommer kortet inte gå i ordentligt.
Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express#Physical_layer Tyvärr är jag speciellt duktig på hårdvara, så jag skulle nog fråga på Sweclockers innan du beställer kortet. Dock skulle jag ha svårt att tro att ett 8x-kort inte skulle fungera i en 16x-slott - om det går i ![]() Berätta gärna svaret i tråden sen om du får reda på det på annat håll. Gott nytt år! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det står bland annat på wikipediasidan eliasson länkade till ovan
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Att rent fysiskt sätta dit kortet går alldeles utmärkt.
Kortet är ett Adaptec 5805Z + maxIQ Ska sitta i ett TYAN S7025 Har inte fått diskarna än. Ska vara 6 st Seagate 147 MB, 2,5" som ska köras i RAID-5 Är ju lite rädd för att sabba utrustningen, eftersom den kostar en del. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Ett PCIe kort passar alltid i en "slot" som den är avsedd för ELLER i en slot som är större.
Det är en av fördelarna med PCI-express. Dock passar inte ett 16x i en 1x plats pga storleken. Senast redigerad av Jonas den 2009-12-31 klockan 12:13 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|