Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Använder Google och sökmotorer cookies?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-12-10, 11:23 #1
grinditwp grinditwp är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 320
grinditwp grinditwp är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 320
Standard Använder Google och sökmotorer cookies?

Använder Google och sökmotorer cookies?
Eller är det en stor nackdel när vissa saker inte fungerar om en sessions variabel inte är finns?
grinditwp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-10, 13:21 #2
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Google är en sökmotor ?

Ja, Google använder cookies.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-10, 13:37 #3
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 513
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 513
Citat:
Ursprungligen postat av grinditwp Visa inlägg
Använder Google och sökmotorer cookies?
Eller är det en stor nackdel när vissa saker inte fungerar om en sessions variabel inte är finns?
Om jag förstår frågan rätt undrar du om Google sparar och skickar med cookies när den crawlar på din sida?

Innebär det att din sida visar olika innehåll beroende på om en cookie finns eller inte?
I så fall är jag lite osäker på om Google gör detta. Detta på grund av att alla sidor som sparas i Google skall vara indexerbara via en URL (och inte vara beroende av Cookies eller POST-data).

Dock om det gäller t.ex. en sådan sak som statistik, så räknas vanligen en crawling på sidan som ett besök (med flera träffar), och därmed har Google använt cookies.
qson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-10, 16:39 #4
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
Citat:
Ursprungligen postat av grinditwp Visa inlägg
Använder Google och sökmotorer cookies?
Eller är det en stor nackdel när vissa saker inte fungerar om en sessions variabel inte är finns?
Ja. Du får inte ha olika saker som fungerar ibland och ibland inte. Det gäller Google, men även andra sökmotorer. Sökmotorerna är många om att leverera så "genuint" resultat som möjligt.

Är det någon speciell variant du tänker på?
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-10, 19:45 #5
grinditwp grinditwp är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 320
grinditwp grinditwp är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 320
Citat:
Ursprungligen postat av MrBob Visa inlägg
Ja. Du får inte ha olika saker som fungerar ibland och ibland inte. Det gäller Google, men även andra sökmotorer. Sökmotorerna är många om att leverera så "genuint" resultat som möjligt.

Är det någon speciell variant du tänker på?
Saken är att jag har låt oss säga en blogg, och den är översatt till diverse språk. Byter man språk så läggs det till i url, typ &lang=en så att url är unik, vilket den såklart måste för att exempelvis google ska kunna uppfatta sidan som egen.

Problemet är att jag sparar även det hela i en sessions variabel, mest för att det är smidigt att skicka runt valt språk mellan funktioner och sidor så, även om GET['lang'] också innehåller informationen.

FRågan är ändå, sätts en sessions variabel när Google besöker sidan? Ska jag helt övergå till min GET['lang'] variabel?
grinditwp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-11, 01:30 #6
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 374
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 374
Citat:
Ursprungligen postat av grinditwp Visa inlägg
Saken är att jag har låt oss säga en blogg, och den är översatt till diverse språk. Byter man språk så läggs det till i url, typ &lang=en så att url är unik, vilket den såklart måste för att exempelvis google ska kunna uppfatta sidan som egen.

Problemet är att jag sparar även det hela i en sessions variabel, mest för att det är smidigt att skicka runt valt språk mellan funktioner och sidor så, även om GET['lang'] också innehåller informationen.

FRågan är ändå, sätts en sessions variabel när Google besöker sidan? Ska jag helt övergå till min GET['lang'] variabel?
Så vitt jag har hört så nej, det går inte. Dessutom gör du dig själv en otjänst ifall du försöker få samma url:er att serva två språk. Google och dina besökare blir förvirrade av det. Du förlorar dessutom SEO-kraft eftersom Google bara ser en version av innehållet även ifall du översatt siten till N språk.

Bästa alternativet är att ha en domän per språk. .se för svenska, .dk för danska osv. Ifall det inte är möjligt kan du prefixa urlen med språkkoden. T.ex "/se/blog-article-name", "/no/blog-article-name" etc.
Bjorne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-11, 13:51 #7
Magnus500s avatar
Magnus500 Magnus500 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 83
Magnus500 Magnus500 är inte uppkopplad
Medlem
Magnus500s avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 83
Bjorne säger något mycket viktigt här. Jag brukar lösa språk enligt följande:

Du har unika urler för varje språk /sv/innehallet.html (alt egen domän/subdomän)
Du har en vanlig textlänksnavigering på ett eller annat sätt mellan språken
Förstagångsbesökare flyttas till rätt språk utifrån webbläsarinställning
Kaka sätts som tar dem tillbaka till det språk de vill ha (ändras förstås om de ändrar språk i språknaven)

Google accepterar inte kakor och kommer alltså inte komma in på några konstiga sätt, du har unika urler så att Google ändå klarar av att indexera alla språken.
Magnus500 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-11, 22:01 #8
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Citat:
Ursprungligen postat av qson Visa inlägg
Dock om det gäller t.ex. en sådan sak som statistik, så räknas vanligen en crawling på sidan som ett besök (med flera träffar), och därmed har Google använt cookies.
Nej, du tänker fel. Om du tänker på statistikverktyg som till exempel Webalizer och AWstats så använder de inte kakor överhuvudtaget, utan kollar på IP-adressen och räknar ett besök som "avslutat" när det gått en viss tid mellan sidladdningarna. Om sökmotorn läser in mycket hinner den tiden aldrig gå och därför räknas laddningarna som samma "besök".
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-11, 22:04 #9
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 513
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 513
Citat:
Ursprungligen postat av emilv Visa inlägg
Nej, du tänker fel. Om du tänker på statistikverktyg som till exempel Webalizer och AWstats så använder de inte kakor överhuvudtaget, utan kollar på IP-adressen och räknar ett besök som "avslutat" när det gått en viss tid mellan sidladdningarna. Om sökmotorn läser in mycket hinner den tiden aldrig gå och därför räknas laddningarna som samma "besök".
Ok. Det var bra att veta. Hur är det med Google Analytics?
qson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-11, 22:16 #10
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Citat:
Ursprungligen postat av qson Visa inlägg
Ok. Det var bra att veta. Hur är det med Google Analytics?
Analytics använder ett JavaScript som överhuvudtaget inte körs av sökmotorerna. Ingen sökmotor räknas som besökare i Analytics.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017