FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej
Jag ägnar mig lite åt att skriva nyheter på en sida. Men har hittills inte haft några bilder till nyheterna. Nu undrar jag om man kan leta upp bilder på ex google och sedan bara skriva under bilden, t.ex. "fota av: autospies" om jag skulle vilja använda denna bild http://www.autospies.com/images/user...sefsdesign.jpg ? Eller måste jag ha tillåtelse av dem? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Finns ett frågeforum på Bildleverantörernas Förening som besvarar frågan om man får publicera bilder på sin hemsida.
"Du kan enbart använda dig av bilder som du har upphovsmannens tillstånd att använda. Det spelar ingen roll om fotografens namn inte står under bilden eller ej på annan plats. Upphovsrätten är automatisk och du är dessutom skyldig att själv ange fotografens namn. Du måste själv spåra upphovsmannen." http://www.blf.se/468.php#1409 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Ja det fungerar lika bra som att scanna Jan Guillous senaste bok och skriva smått på sista sidan "Källa Jan Guillou" och sedan sälja den som din egen bok.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Yes, det som föregående sagt stämmer. Det är dock skillnad om du har tillgång till pressfoton. Det finns dessutom ett antal sajter som erbjuder royalty-fria bilder som dock brukar vara av mycket varierande kvalitet.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2009-10-28 klockan 15:52 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
OBS!
Tänk på att royalty-fria inte betyder gratis, utan att du (eventuellt) köper bilden för fritt användande. De KAN vara gratis |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jo, det varierar ju från bild till bild men det står normalt sett angivet för varje bild på dessa sajter.
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Det finns ju ett annat sätt att publicera eller visa bilder eller annat material på sin sajt, beroende på hur väljer man att tolka upphovsrättslagen. Det finns många som faktiskt hävdar att man kan djuplänka in bilder, eller tom kompletta sajter, så materialet visas på sin sajt och att detta inte bryter upphovsrätten eftersom bilderna eller materialet inte ligger lagrade på den egna servern.
Senast redigerad av Blomsterpassion den 2009-10-28 klockan 16:25 Anledning: felstavning |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
För att tillföra något kan jag rekommendera Stock.XCHNG (http://sxc.hu/) för alla som behöver en bild lite snabbt... /Fredrik |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Administratör
|
Att skapa en kopia av bilden förminskad och länka vidare KAN vara gångbart upphovsrättsligt enligt många (lekmän och jurister), men är utan tvekan ett farligt spel att spela. Till och med Google har fått minst 2 domar emot sig för att göra precis det på Google Images/News (Perfect 10 och en tysk fotograf är de fall jag känner till).
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Djuplänkning kanske inte är rätt ord utan det är nog hotlinkning som avses. Djuplänkning, när du länkar på djupet i en webbplatsstruktur. Hotlinkning när du lägger upp andras innehåll på din webbplats genom en frame, etc. Eller låter en sökvägen till en bild som du lägger upp på din egen sida fortfarande finns kvar på ursprungsservern.
Det är olagligt, hittar dock inte lagrummet nu. Och det är helt enkelt så att du teorisk och praktiskt kan orsaka direkta kostnader för den som har bilden på sin webbplats. Genom ökad kostnad för bandbredden, risk av bli avstängd av webbhotellet för att bandbreddskvotan blir för hög. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|