FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Jag skickar fakturor till kund med 30 dagar netto som betalningsvillkor. Nu skickar kunden och säger sig ha bestämt att dom i företagets verksamhet ändrat det till 60 dagars netto från deras leverantörer. Dom motiverar som vanligt detta med att alla deras bästa leverantörer har gått med på detta. Min fråga är nu om det är möjligt lagmässigt sett att göra såhär? Dom har sedan innan betalat fakturor med 30 dagar och såvitt jag ser det så kan man då inte komma i efterhand och förlänga betalningsvillkoret från leverantörerna (om man alltså inte kommit överens om detta) ? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Nej det får de avtala om.
Ha en dialog med kunden och är det en viktig kund så får du nog böja dig. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Du har rätt och kan driva in betalningen efter 30 dagar
Frågan är dock vad rätten är värd. Håller med allstar är det en viktig kund, både som direkt kund eller för ditt rykte, så är det nog bara att böja sig Tyvärr tillämpar en del företag denna princip - att i efterhand meddela att de har längre betalningstid. Själv har jag varit med om att få meddelande att det är 90 dagar. I de fallen har jag dock för fortsatta jobb sett till att fakturera en del i förväg, t ex 50 % i samband med avtal och 50 % efter leverans. Vet att en del kör med ännu större procentsats före leverans. Sura äpplen finns det många att bita i ... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Gillar inte alls företag som kör med den attityden. Varför ska deras leverantörer finansiera deras verksamhet genom att ge dem räntefria krediter? Jag förstår att större företag inte klarar av att hantera 10 dagar på fakturor med tanke på hur ett flöde kan se ut men 30 ska alla klara.
Fast i slutändan är det som Ciffan skriver, det finns många sura äpplen att bita i. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
För vår del handlar inte betaltiden på en faktura om att man ska hinna betala i tid. Det handlar om likviditet och kassaflöde. Har man sen fördelen att ha 30 mot sina egna kunder men 60 mot sin leverantör så är det ju bara bra. Ska man slåss mot konkurrenter är det ju en klar fördel att kunna erbjuda kunden 60 istället för 30 dagar.
Men att bara gå ut och kräva det är ju inte schysst direkt, speciellt inte om man haft 30 tidigare. Sen är det ju alltid fråga om kunden byter eller stannar kvar ändå även om man inte går med på det. Har man haft bra service och skött sig tidigare borde det väga in rätt mycket också. Senast redigerad av JohanssonHenrik den 2009-12-04 klockan 22:29 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
JohanssonHenrik, ja exakt vilket betyder att du tycker att det är ok att ge och ta kostnadsfria krediter. Jag tycker inte att det är ok.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Gör en ordentlig kreditupplysning på företaget. I värsta fall så är de på väg att hamna i obestånd. Då kommer den dagen då du inte får betalt alls.
I övrigt så är det som alla andra redan svarat. Krediter är någonting som man får avtala om och de kan inte ändra villkor i efterhand, utan ditt medgivande. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
"Någon lagstadgad rätt till kredit finns inte, utan det krävs att du och din motpart kommer överens om en kredit. Någon lagstadgad kredittid finns inte heller, men 30 dagar är vanligt." (Fakturahandboken fr Björn Lundén Information).
49§ köplagen säger att om tidpunkten för betalning inte följer avtalet ska köparen betala när säljaren kräver det. Dvs som Conny Westh här ständigt tjatar - skriv avtal först. Inte sen. Finns avtal? Då är det det som gäller. Finns inget avtal så kan kunden säga att 60 dagar gäller. Du har naturligtvis valet att gå med på det, förhandla eller söka andra kunder. Allt handlar om att komma överens och att skriva ner överenskommelsen i ett avtal. Men jag håller med ovan personer om att begära 60 dagars fri kredit är inte seriöst. Detta har tagits upp många gånger i bl a Dagens Industri som ett stort problem för många både små och stora underleverantörer. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
|
Det finns ingenting i lagen som säger att kunden kan betala när han vill bara därför att man inte skrivit avtal.
Utan att slå upp köplagen så skulle jag gissa på att kunden måste betala inom "skälig tid" eller möjligen då säljaren begär det, i de fall där avtal saknas. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|