Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Betalningsvillkor ändras av kund?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-12-02, 07:55 #1
Ristorasto Ristorasto är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 90
Ristorasto Ristorasto är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 90
Standard Betalningsvillkor ändras av kund?

Hej!

Jag skickar fakturor till kund med 30 dagar netto som betalningsvillkor.

Nu skickar kunden och säger sig ha bestämt att dom i företagets verksamhet ändrat det till 60 dagars netto från deras leverantörer. Dom motiverar som vanligt detta med att alla deras bästa leverantörer har gått med på detta.

Min fråga är nu om det är möjligt lagmässigt sett att göra såhär? Dom har sedan innan betalat fakturor med 30 dagar och såvitt jag ser det så kan man då inte komma i efterhand och förlänga betalningsvillkoret från leverantörerna (om man alltså inte kommit överens om detta) ?
Ristorasto är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-02, 08:10 #2
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
Nej det får de avtala om.
Ha en dialog med kunden och är det en viktig kund så får du nog böja dig.
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-02, 11:25 #3
Ciffans avatar
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Ciffans avatar
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
Du har rätt och kan driva in betalningen efter 30 dagar
Frågan är dock vad rätten är värd.
Håller med allstar är det en viktig kund, både som direkt kund eller för ditt rykte, så är det nog bara att böja sig

Tyvärr tillämpar en del företag denna princip - att i efterhand meddela att de har längre betalningstid. Själv har jag varit med om att få meddelande att det är 90 dagar. I de fallen har jag dock för fortsatta jobb sett till att fakturera en del i förväg, t ex 50 % i samband med avtal och 50 % efter leverans. Vet att en del kör med ännu större procentsats före leverans.

Sura äpplen finns det många att bita i ...
Ciffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-02, 11:38 #4
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Gillar inte alls företag som kör med den attityden. Varför ska deras leverantörer finansiera deras verksamhet genom att ge dem räntefria krediter? Jag förstår att större företag inte klarar av att hantera 10 dagar på fakturor med tanke på hur ett flöde kan se ut men 30 ska alla klara.

Fast i slutändan är det som Ciffan skriver, det finns många sura äpplen att bita i.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-04, 22:24 #5
JohanssonHenrik JohanssonHenrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 207
JohanssonHenrik JohanssonHenrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 207
För vår del handlar inte betaltiden på en faktura om att man ska hinna betala i tid. Det handlar om likviditet och kassaflöde. Har man sen fördelen att ha 30 mot sina egna kunder men 60 mot sin leverantör så är det ju bara bra. Ska man slåss mot konkurrenter är det ju en klar fördel att kunna erbjuda kunden 60 istället för 30 dagar.

Men att bara gå ut och kräva det är ju inte schysst direkt, speciellt inte om man haft 30 tidigare. Sen är det ju alltid fråga om kunden byter eller stannar kvar ändå även om man inte går med på det. Har man haft bra service och skött sig tidigare borde det väga in rätt mycket också.

Senast redigerad av JohanssonHenrik den 2009-12-04 klockan 22:29
JohanssonHenrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-05, 11:57 #6
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
JohanssonHenrik, ja exakt vilket betyder att du tycker att det är ok att ge och ta kostnadsfria krediter. Jag tycker inte att det är ok.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-05, 12:30 #7
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gör en ordentlig kreditupplysning på företaget. I värsta fall så är de på väg att hamna i obestånd. Då kommer den dagen då du inte får betalt alls.

I övrigt så är det som alla andra redan svarat. Krediter är någonting som man får avtala om och de kan inte ändra villkor i efterhand, utan ditt medgivande.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-05, 13:44 #8
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Citat:
Ursprungligen postat av JohanssonHenrik Visa inlägg
För vår del handlar inte betaltiden på en faktura om att man ska hinna betala i tid. Det handlar om likviditet och kassaflöde.
Ja, det är ju det som är hela problemet - att en del företag ger leverantören sämre kassaflöde utan att det står i avtalet.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-05, 14:56 #9
dotvoid dotvoid är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 199
dotvoid dotvoid är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 199
"Någon lagstadgad rätt till kredit finns inte, utan det krävs att du och din motpart kommer överens om en kredit. Någon lagstadgad kredittid finns inte heller, men 30 dagar är vanligt." (Fakturahandboken fr Björn Lundén Information).

49§ köplagen säger att om tidpunkten för betalning inte följer avtalet ska köparen betala när säljaren kräver det.

Dvs som Conny Westh här ständigt tjatar - skriv avtal först. Inte sen. Finns avtal? Då är det det som gäller. Finns inget avtal så kan kunden säga att 60 dagar gäller. Du har naturligtvis valet att gå med på det, förhandla eller söka andra kunder. Allt handlar om att komma överens och att skriva ner överenskommelsen i ett avtal.

Men jag håller med ovan personer om att begära 60 dagars fri kredit är inte seriöst. Detta har tagits upp många gånger i bl a Dagens Industri som ett stort problem för många både små och stora underleverantörer.
dotvoid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-05, 16:05 #10
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Ursprungligen postat av dotvoid Visa inlägg
Finns inget avtal så kan kunden säga att 60 dagar gäller.
Det finns ingenting i lagen som säger att kunden kan betala när han vill bara därför att man inte skrivit avtal.

Utan att slå upp köplagen så skulle jag gissa på att kunden måste betala inom "skälig tid" eller möjligen då säljaren begär det, i de fall där avtal saknas.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017