FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Tjo!
I vår har jag och min flickvän tänkt åka en helg till någon mysig stad och bara vara lediga. Vi har dock inte så stor erfarenhet av att resa, så vi vet inte riktigt vart vi ska åka. Vi har egentligen inte så stora krav. Allt som är fint och trevligt är av intresse. Det behöver inte vara ett flådigt slott (men det är inte uteslutet). Vilka städer är fina och så? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Sevärdesmässigt gillade jag Kiruna när jag var där för ganska
många år sedan. Vi besökte LKAB-gruvan, Esrange, kyrkan i Jukkasjärvi (som har ett fönster i taket för midnattssolen), forsränning, etc. Lär finnas hur många härliga ställen som helst, men norrut tror jag du ska testa. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Ska det vara i Sverige så är urvalet ganska begränsat tycker jag själv. Gillar ni storstäderna så har de mest sevärt att erbjuda men annars finns det en del mysiga gamla småstäder som Gränna, Söderköping osv. När det gäller sevärt i form av slott och annat så är det betydligt roligare nere i "riktiga" Europa. I Sverige är det naturen som är det starkaste kortet tycker jag och då är väl norra delen av landet bäst. Allt beror ju på vad man har för intressen också. Ska man bara vara borta en helg kanske man inte vill vandra i fjällen iofs.
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Lübeck nu innan jul är inte helt fel om man klarar av lite skoltyska. Annars så instämmer jag med tartareandesire att mindre städer som Gränna och Söderköping etc. är rätt trevliga om man bara vill slappa, fika och kika på lite sevärdheter. Kika på Historic Hotels.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Vilken stad längs kusten som helst tycker jag...
Strömstad, Lysekil, Marstrand, Göteborg, Varberg, Halmstad, Malmö, Ystad, Karlshamn och Karlskrona är nog de jag gillar bäst. Tycker om att se horisonten... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Skulle ni lämna landets gränser så missa inte Prag! Billigt att bo och leva där. Kostar mindre att vara där en helg (med resa) än att vara i Stockholm en helg.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Är inne på samma spår som trådskaparen faktiskt. Nu slumpar det sig så väl att jag tänkt åka iväg i slutet av Februari alternativt första eller andra veckan i Mars. Jag fyller sista 28 Februari och tjejen fyller 11 Mars så då tänkte vi passa på att åka iväg en helg och lämna grabben hos barnvakt och ha det trevligt.
För våran del lutar det åt att bara dra en kort resa till Göteborg eventuellt, bor inte många mil där ifrån men det är en trevlig stad och iom att vi har barn så är det alltid trevligt att ha möjligheten att snabbt kunna åka hem om nu olyckan skulle vara framme. Tanken är väl mest att ta in på ett lite lyxigare hotell, ha det mysigt samt spendera lite pengar i butikerna där nere. Men man blir lite irriterad när man upptäcker som Netikett föreslog att det är billigare att åka till ställen utomlands jämfört med att ta en weekend här i Sverige. Oftast är ju det mesta mycket billigare utomlands så det lönar sig att flyga iväg en sväng. Våra planer är inte helt bestämda men lutar mot en weekend i Göteborg alternativt en kortare vistelse utomlands på något ställe som Norge, England, Irland, Skottland, Frankrike, Tyskland, Holland etc. Man vet ju aldrig riktigt vart man hamnar i slutänden så att säga för planera är inte min jätte starka sida. Mvh, Viper |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Uppsala - lagom stor för att ha bra krogar och tillräckligt liten för att kunna strosa runt och "göra" på en helg. Även om mycke av nöjesutbudet är för studenter så finns det annat också. Man kan ta en sväng ut till Gamla Uppsala om man tröttnar på stan
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Tänk på att inte besöka allt för små-(mysiga) orter då det sällan händer saker där på helgen, så man riskerar bli "fast " på hotellrummet.
Du skriver inte vart du kommer ifrån eller när ni vill åka, men Göteborg eller Stockholm är att rekommendera. Mycket att göra, affärer öppna till 17 på söndagar, gott om hotell och så här års kan det finnas bra julerbjudanden. Uppsala och Karlstad är trevliga orter som inte är för små. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Tack för många bra tips!
Citat:
Vi är inte riktigt på det klara med hur länge vi ska vara borta ännu. Bäst verkar ju vara att åka en torsdag så inte allt är stängt hela tiden. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|