FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Hej.
Är dag för lite omstrukurering bland mina servrar, och bland annat över går jag från flera lösa till modell större och virtualisering. Men behöver lite, tips och era tankar om upplägget. Jag har ett antal kunder plus egna hemsidor som körs mot dessa servrar, ingen är direkt hårt belastad utan kollar man på servrarna så har det väldigt lungt. Tanken är att jag framöver ska köra med två virtuella servrar, med följande på var och en av dem upplägg: Intel Xeon E5520 (2.26 GHz), 4GB ram, 750 gb HD. Blir Windows server 2008 på server 1 och windows server 2008 web på server 2. Nu kommer frågan om vad de båda ska innehålla. Taget från hur det ser ut i dag med de två vanliga servrar jag kör med så är det följande: Server 1: Web, FTP, MySQL, DNS 2 Server 2: Mail, DNS 1, Kontrollpanel. Helt klart är att det kommer kännas, som server 2 blir understimulerad rejält. I detta skulle jag ju gärna vilja baka in Ms SQL server 2008 web också. Då troligen i server två just för att den är understimulerad. Låter det vettigt? Eller skulle det funka bra att göra server 2 mindre i konfig, då med 2 GB i minne och kanske mindre processorkapacitet. Det överflödiga ger man till Server 1 och lägger sedan in ms sql i den också. Vettigare eller? Alternativ 3 är att skrota helt ms sql server tanken mendock köra på det alternativet av servrerupplägg där ena är större än den andra. Genom att man kör mysql så täcker man ju ändå upp större delen av användare/skapare av hemsidor. Alla tankar är intressanta.. Tack på förhand. Senast redigerad av kulmungi den 2009-11-12 klockan 19:00 Anledning: Lade till sista alternativet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Vad ska virtualiseras? Ska du köra 2 virtuella servrar på totalt
2 fysiska servrar? Jag förstår inte riktigt hur du tänkt dig.. Eller är det en server du menar? Om du ska virtualisera så ska du inte slänga in en massa tjänst- er på varje virtuell instans. Det blir bara fler saker som krockar med varandra och mer huvudvärk. Oroar du dig över licenserna så köper du t.ex. Windows Server 2008 Enterprise där du får köra en fysisk instans + fyra virtuella - per hårdvara. Ska du ha två fysiska servrar så kan du köpa 2 st Enterprise och köra totalt 8 virtuella maskiner med antingen Microsoft Hyper-V eller VMware ESXi 4.0 i botten. Man kan även köpa Datacenter som licenserias per CPU och då kan du virtualisera obegränsat antal Windows-maskiner. Senast redigerad av KristianE den 2009-11-12 klockan 22:40 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Vad jag har märkt så ger MySQL inte precis mycket prestanda i virtualisering miljön. Kan fungera om det inte är kritiska applikationer som använder den.
Annars skulle jag placerat MySQL utanför virtualiseringen, alltså på hosten. Dock har jag bara provat virtualisera MySQL i *nix miljö. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Sorry för att jag oklar, ser det själv nu när jag läser igen.
Kort och gott. I dag har jag 2 st fysika servrar, vilket jag sett blivit för dyrt att "uppgradera". Valde därför att satsa på en "lite" värre server som klarar lite mer. Spec på nya servern: Dubbla Intel Xeon E5520 (2.26 GHz), 8 gb ram, 3*750 gb (raid 5). Den nya servern hade jag tänkt splitta i två, men nu när jag läsar vad du skriver så slår ju tanken även mig. Varför inte splitta dem i 3 instanser istället som du säger? Uppdelningen blir server 1 får halva den fysiska servern, medan 2 & 3 får dela på en halva var. Windows server 2008 web på alla. Server 1: Web, ftp (, dns 3 ?) Server 2: Mail, Kontrollpanel, DNS 1 Server 3: Mysql, Dns 2 Låter i mina öron som lite bättre, som sagt mycket mindre saker på varje server och sedan blir det web hel själv och mysql nästa helt själv. mailen är redan i dag inte alls en belastning och får då möjlighet att växa. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Ska du virtualisera MySQL ska du definitivt köra VMware Vsphere ESXi
som har mycket bättre prestanda än 3.5. Detta visar sig särskilt i data- baser. En stor nackdel jag ser är att du väljer SATA-diskar.. Eftersom du kommer lägga en hel del last på en maskin så skulle jag som minst välja SAS-diskar med 15000 rpm. Det blir inte samma storage som SATA (och mycket dyrare), men prestandan - och särskilt i databaserna blir helt annan. Ett alternativ kanske skulle vara SSD-diskar, men då behöver du bra diskar som är byggda för server-bruk. Priset för Windows Server Web 2008 ligger på ca 4400 kr exkl. moms vid volymlicensiering. Fast då krävs inköp av minst 5 volymlicensprod- ukter eller CALs. Priset för retailversionen ligger på ca 5000 kr/st. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Komihåg bara att det liucenserias per fysisk processor så dubbla kostnaden om du har 2 proppar i den fysiska hårdvaran. 2. Minnet är alldeles för litet, som rekommendation från VMware är att stoppa i så mycket som du bara har råd med, ta minst 32 GB så har du att växa i. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Helt korrekt. Missade att han skrev att han hade ett antal kunder
som han skulle hosta för. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Tack för alla svar.
Väldigt nyttig information, som jag helt klart tar till mig. Men känns lite som att jag är en i en mycket lägre "skala" i min verksamhet än vad många "tipsen" riktar sig till. Te.x. visst har jag läst att mysql inte funkar kanonbra i virtuell server, men det är ju vid ganska hård belastning vilket jag är långt i från och troligen aldrig kommer att uppnå i denna verksamhet. Alternativen som är just är att köra VMware ESXi i botten med tre insanser av Windows server 2008 Web Ed. eller att satsa på Windows server 2008 DC Ed. och använda mig av Hyper-v för att virtuallisera alla servrar (då ingår ju licens till varje virtuellt server i DC, om jag förstod licensen rätt). Vad anser ni är bäst? Vet inte men Enterprise kanske räcker istället för DC? Ska man köra Hostingfirma och vara "laglig" så är det endast med hjälp av SPLA licenser som man gör det? det går alltså inte att köpa någon op eller programvara från MS och använda den i hostingföretaget (utåt sett)? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Precis, om du hostar andra kunder än ditt företags egna site
så krävs faktiskt ett SPLA-avtal. Windows Datacenter licensieras per CPU så i ditt fall behöver du betala för 2 CPU:er. Sen kan du köra hur många instanser du vill. SPLA är en ganska stor fördel med tanke på att Datacenter kostar ca 25000 exkl moms per CPU att köpa in. I ditt fall blir det tveksamt då jag inte tror att Web Edition ingår i Datacenter. Ring Microsoft. Gällande Hyper-V och ESXi så vet jag att ESXi 4.0 är optimerad för databaser, men licensmässigt är det en gråzon. Du får inte hyra ut virtuella servrar utan ett VSPP-avtal, men eftersom inst- anserna faktiskt är dina egna och endast applikationerna i dem brukas av andra så blir det svårt.. Jag skulle nog ringt VMware och kollat. Om VMware inte godkänner ditt upplägg så skulle jag nog satsat på en Standard för Hyper-V och tre Web Editions. Men ring deras licensgrupp och fråga. De vet vad som gäller. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|