Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Kom på idé! Äger chefen den?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-11-06, 12:17 #1
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
Standard Kom på idé! Äger chefen den?

Hejsan käre WN'are.
Jag arbetar som webbutvecklare på en liten webbyrå som enbart består av mig och min chef som är formgivare och designer.

Senaste dagarna har jag suttit och grumlat på en bra webbidé till en ny sajt. Sajten var i början inte tänkt att generera några pengar genom försäljning men nu har jag till sist bestämt mig för att skapa en "Lightversion" av tjänsten som är gratis och en "Premium-version" som ska kosta.

Självklart frågade jag chefen med över 20 år erfarenhet om formgivning vad han tyckte om min design till mitt nya projekt. Jag har talat smått om det tidigare men nu när han såg designen så blev han GRYMT intresserad av att köra igång detta med anknytning till webbyrån.

Detta är intressant för mig då jag kommer få möjlighet att arbeta med projektet på arbetstid. Utan arbetstiden blir det svårt att sätta igång ordentligt om man enbart ska arbeta 30min på kvällarna. Däremot vill jag ju inte heller GE honom idén. Jag vill inte att han ska äga tjänsten och få alla intäkter till den och enbart ge mig en löneförhöjning i samband med att tjänsten genererar kunder och intäkter. Men det är ju ändå så att allt jag skapar på arbetstid ägs av företaget.

Hur fungerar detta? Bör jag säga nej till att ta in idén i företaget och driva den själv på sidan om? Om vi kör igång med det, har jag äganderättigheter till det då när det var min idé, min design och min kod? Om man delar äganderättigheterna, hur skulle en realistisk uppdelning se ut då? 50-50?

Antagligen får man förhandla detta med honom men jag vill ändå få en överblick på hur det fungerar, vad jag har rätt till och vad ni anser om saken.
marcuslind är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-06, 12:21 #2
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
BarateaUs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
Du har inte suttit på jobbet och utv den?
Dvs på jobbets dator och arbetstid?
Om du har använt jobbets saker när du utv bör den tillhöra jobbet.

Kommer ihåg en vän som satt på kvällarna på jobbet och gjorde en applikation som han sedan sålde till sjukhus, det blev tvist om vem som ägde den då det var gjort på jobbets dator men inte under arbetstid, och de resulterade att han förlorade mot chefen som ville äga det.
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-06, 12:23 #3
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
Citat:
Ursprungligen postat av BarateaU Visa inlägg
Du har inte suttit på jobbet och utv den?
Dvs på jobbets dator och arbetstid?
Om du har använt jobbets saker när du utv bör den tillhöra jobbet.

Kommer ihåg en vän som satt på kvällarna på jobbet och gjorde en applikation som han sedan sålde till sjukhus, det blev tvist om vem som ägde den då det var gjort på jobbets dator men inte under arbetstid, och de resulterade att han förlorade mot chefen som ville äga det.
Jag är inte klar med tjänsten än. Jag har enbart skapat än design och en planering på hur allting ska fungera såhär långt. Det var denna plan och denna design som jag visade chefen och bad om feedback. Nu vill han alltså in på det hela vilket jag kan acceptera, så länge det inte blir så att han äger allt. Det är det jag undrar om han gör.

Designen och planeringen är skapad hemifrån på fritiden.
marcuslind är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-06, 12:58 #4
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Kan den generera de intäkter som krävs för att du ska kunna
leva? Då är det bara att säga upp sig och starta eget.

Att försöka driva ett ev. konkurrerande projekt vid sidan av din
arbetsgivare är aldrig lyckat.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-06, 13:10 #5
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Det hela beror ju lite på hur mycket du tror på idéen och om du har för avsikt att jobba åtminstone ett år eller mer kvar där du är, annars tycker jag du ska säga nej till delägare och isåfall skaffa en annan kompanjon som är med, men helt på dina villkor. Om designen och planeringen är skapad hemifrån på fritiden, så kan ju din arbetsgivare inte ha rätten att äga något. Men 50-50 känns på tok för mycket rent spontant. Men det beror ju även på hur mycket tid du kan lägga på kvällarna, själv jobbade jag heltid på företag när jag själv började och jobbade i snitt 3-4 timmar per dag efter jobbet, under flera års tid, visst, det är otroligt hårt, men som entreprenör av den seriösa sorten måste man ge precis allt.

Senast redigerad av Danielos den 2009-11-06 klockan 13:14
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-06, 13:11 #6
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Kan den generera de intäkter som krävs för att du ska kunna
leva? Då är det bara att säga upp sig och starta eget.

Att försöka driva ett ev. konkurrerande projekt vid sidan av din
arbetsgivare är aldrig lyckat.
Njae Kristian. Det är snarare på lång sikt som den kan generera större intäkter. Jag är inte heller intresserad av att säga upp mig.

Tjänsten är något som vår byrå inte säljer alls, så det är inte en direkt konkurrerande verksamhet. Däremot såg min chef potentialen att satsa på detta och knyta ihop det med vår byrå för att generera fler kunder. Ungefär som om vi skulle skapa en Nyhetsbrevtjänst, generera kunder till den och sedan försöka överföra kunderna till vår byrå som ett exempel.

Jag samarbetar gärna med min chef är väl värt att understryka. Han har ett stort kontaktnät, extremt mycket erfarenhet och jag kan ta nytta av att arbeta med honom på detta projekt. Men det är en bra idé och då vill jag självklart ha äganderätt.

Hur fungerar det generellt? Om chefen ber mig att skapa en modul på arbetstid, då är det ju företaget som äger den. Men om jag kommer på en idé och får godkännande att skapa den på arbetstid. Äger företaget det fortfarande då? Det är det jag är intresserad av!
marcuslind är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-06, 13:50 #7
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Det är väl som hos Google.

Ingen enskild individ äger någonting. Allting ägs av Google och de anställda får en fet lön.

Projektet kan gå åt helvete, och då har din arbetsgivare lagt ner massor med pengar på din lön. Annars får du jobba utanför arbetstid och finansiera hela projektet med både tid och pengar själv.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-06, 13:51 #8
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Ursprungligen postat av marcuslind Visa inlägg
Men om jag kommer på en idé och får godkännande att skapa den på arbetstid. Äger företaget det fortfarande då? Det är det jag är intresserad av!
I ett sådant scenario så ja - din arbetsgivare äger det du skapar under arbetstid.

Ingen äger förövrigt en idé. Vill du ha äganderätten till tjänsten/webbsidan så får du utveckla den på din fritid. Vill din chef ha äganderätten så behöver han bara be dig att utveckla en likadan tjänst på arbetstid. Det förutsätter naturligtvis att det inte faller helt utanför ramen för vad du normalt arbetar med. Då har ni alltså varsin och blir konkurrenter (förmodligen inte så bra).

Eftersom du ändå inte kan äga en idé (med undantag för patent), så tycker jag att du kan prata öppet med din chef om saken. Är ni vettiga människor så hittar ni en lösning som känns rättvis för båda.

Senast redigerad av Gustav den 2009-11-06 klockan 13:56
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-06, 13:54 #9
forngrens avatar
forngren forngren är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 382
forngren forngren är inte uppkopplad
Flitig postare
forngrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 382
Jag säger bara en sak; avtal. Speciellt då detta känns lite som en gråzon.

Kom fram till vad du tycker är rimligt, försök få med chefen på noterna och få det på pränt.

(ConnyW, jag har lyssnat på dig )
forngren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-06, 13:59 #10
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
Citat:
Ursprungligen postat av danielos Visa inlägg
Det hela beror ju lite på hur mycket du tror på idéen och om du har för avsikt att jobba åtminstone ett år eller mer kvar där du är, annars tycker jag du ska säga nej till delägare och isåfall skaffa en annan kompanjon som är med, men helt på dina villkor. Om designen och planeringen är skapad hemifrån på fritiden, så kan ju din arbetsgivare inte ha rätten att äga något. Men 50-50 känns på tok för mycket rent spontant. Men det beror ju även på hur mycket tid du kan lägga på kvällarna, själv jobbade jag heltid på företag när jag själv började och jobbade i snitt 3-4 timmar per dag efter jobbet, under flera års tid, visst, det är otroligt hårt, men som entreprenör av den seriösa sorten måste man ge precis allt.
Jag har absolut planerat att arbeta här mer än 1 år fram. Jag är ung, har jobbat som frilansare tidigare men jag trivs bra på denna arbetsplats och det är skönt att ha något stabilt istället som frilansare leva på olika lön från månad till månad. Denna arbetsplats ger riktigt bra utvecklingsmöjligheter för mig.

Ja designen och planeringen är skapad hemifrån, så hittills äger han ingenting. Men om vi skulle börja arbeta med detta på arbetstid det är ju DÅ en del av äganderätten antagligen skulle bli hans. Om 50-50 är "på tok för mycket", vad är då rimligt? Det är ju ändå som tidigare person skrev han som står för pengarna om arbetet utförs på arbetstid. Med en ordentlig planering uppskattar jag att det skulle ta 1 månad att utveckla allting så det är inga enorma summor men ändå.

Jag har även funderat på att skapa projektet själv men föreslå någon idé om hur man ska lösa hela grejen med att han vill locka kunderna för denna tjänst till HANS företag. T ex att jag äger hela tjänsten men han har rätt att ta del av kunderna genom reklam eller mailutskick. Får fundera igenom det men låter det realistiskt? Det var ju kopplingen mellan tjänsten -> byrån som han framförallt var intresserad av.

Då skulle jag alltså kunna utföra utvecklingen själv men få hjälp av hans formgivarkunskaper för artikelbilder, ikoner samt få hjälp av hans nätverk, kontakter och hostingmöjligheter.
marcuslind är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017