FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hejsan käre WN'are.
Jag arbetar som webbutvecklare på en liten webbyrå som enbart består av mig och min chef som är formgivare och designer. Senaste dagarna har jag suttit och grumlat på en bra webbidé till en ny sajt. Sajten var i början inte tänkt att generera några pengar genom försäljning men nu har jag till sist bestämt mig för att skapa en "Lightversion" av tjänsten som är gratis och en "Premium-version" som ska kosta. Självklart frågade jag chefen med över 20 år erfarenhet om formgivning vad han tyckte om min design till mitt nya projekt. Jag har talat smått om det tidigare men nu när han såg designen så blev han GRYMT intresserad av att köra igång detta med anknytning till webbyrån. Detta är intressant för mig då jag kommer få möjlighet att arbeta med projektet på arbetstid. Utan arbetstiden blir det svårt att sätta igång ordentligt om man enbart ska arbeta 30min på kvällarna. Däremot vill jag ju inte heller GE honom idén. Jag vill inte att han ska äga tjänsten och få alla intäkter till den och enbart ge mig en löneförhöjning i samband med att tjänsten genererar kunder och intäkter. Men det är ju ändå så att allt jag skapar på arbetstid ägs av företaget. Hur fungerar detta? Bör jag säga nej till att ta in idén i företaget och driva den själv på sidan om? Om vi kör igång med det, har jag äganderättigheter till det då när det var min idé, min design och min kod? Om man delar äganderättigheterna, hur skulle en realistisk uppdelning se ut då? 50-50? Antagligen får man förhandla detta med honom men jag vill ändå få en överblick på hur det fungerar, vad jag har rätt till och vad ni anser om saken. |
||
![]() |
![]() |
|
|