FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag använder AdWords och AdSense och vill veta hur det fungerar med moms.
Jag har t ex. betalat 100 SEK för att annonsera med Google annonser. Hur ska jag bokföra detta i min bokföring? Då de inte räknar med moms? Eller gör de det? Samma sak när jag tjänar pengar på Google annonser som jag har på min hemsida. Då de är ett företag utanför Sverige. Hur ska detta bokföras? Hur räknas jag in moms? Antar att de betalar ut pengar till mig exkl. moms då de inte har moms som oss i Sverige? Använder mig även utav MM Medier (Danskt affiliatenätverk). Betalar de ut 5 000 SEK till mig i Svenska kronor så är det ingen moms inräknat? Hur gör jag då? I bokföringen? Tacksam för svar snarast! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Detta måste vara den oftast ställda frågan på WN. Testa söka!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Rawal. Vid registreringen av både Adsense och Adwords så får du välja om du driver verksamheten:
1. Från USA eller annan del av världen. 2. I kommersiellt syfte eller ej. Av dessa två aspekter får du ett besked om du ska betala skatt eller inte. Om momsen alltså från början räknas med eller tas bort automatiskt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
since73: Jag har varit inne och kikat på min AdWords och under "Momsinformation" står det...
Momsdebiterande land: Sverige Google AdWords används i affärssyfte: JA ...samt Momsregistreringsnummer osv. Hur kollar jag i efterhand upp om jag ska betala skatt eller ej? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Mottagen från *********
Kund-id: ******* SEK 100,00 Betalning: Google Ireland Ltd Gordon House Barrow Street Dublin 4 Ireland Momsregistreringsnummer: IE 6388047V [email protected] Betyder det då att av dessa 100 SEK som jag betalade in så är svensk moms inräknad? Eller har jag fel? Tacksam för svar! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Det är utan moms
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Du ska själv lägga på svensk moms (d.v.s. 25 kr), samtidigt som du drar av samma moms.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
![]() |