FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
!Varning för okunnighet! (Frågar åt min kodare för att jag kanske ska kunna komma undan lite billigare än att han kollar upp detta)
Mitt scenario: Jag startar ett program i en screen från command line i debian. Programmet trycker ut massa information i form av text i command line konstant. Mitt problem: Jag vill kunna läsa denna info till ett php-script på min hemsida för att sedan skriva ut den där till användarna. Jag vill även kunna skicka kommandon från hemsidan, som skrivs in i detta program/console. Finns det något speciellt kommando jag kan utnyttja här? Alla sorts tips uppskattas, som alltid, oerhört mycket. Tack för er tid! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Gör en redirect till en fil bara... start med ./dittprogram >> output.txt. Du kan skriva till samma fil från flera processer (t.ex programmet själv och php) så länge du appendar (dubbel >). Se http://tldp.org/HOWTO/Bash-Prog-Intro-HOWTO-3.html om du vill fånga upp stderr också.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det låter som en bra idé, men hur kan jag skicka in information till detta program utifrån?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det finns en massa olika sätt. Skriv till en fil från det andra programmet, polla filen från ditt program är det enklaste. Delat minne och sockets är andra varianter, men man kan inte via shellet (command line) pipa/redirecta saker till en körande process standard input. Jag kan ha fel, men har aldrig sett någon sådan manöver.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag har gjort nåt liknade... kör typ detta i en screen:
tail -f enindatafil |ettprogram > enutdatafil Om du skriver till enindatafil så kommer det att skickas vidare.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Borde gå (har ej prövat själv) att styra om ditt skalprograms utdata till en socket (heter det sockel på svenska?) och sen kan du ansluta till denna socket med php och läsa in data direkt med php:s inbyggda stöd för sockets. Typ. Fördelen är att den typen av anslutning blir generell och att du när du väl fått den att ansluta kan fokusera på innehållet och inte behöver bygga om den när du till exempel vill köra detta på en fjärrdator.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
|
|||