FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej,
Behöver kunna skriva ut kvitton på en kvittoskrivare från Javascript. Mitt server-skript skickar en sida med "kvittodata" till klienten som sedan skall kunna skriva ut detta. Har PHP-kod som gör detta, men behöver skriva ut från klienten och ej servern... Alternativet är att installera en "webbserver" och från klienten anropa "localhost:8080/print.php?data=xxx" men känns overkill. Alltså: * Alt1 (javascript): Någon som vet om det finns möjlighet till RS232-kommunikation från firefox eller på något sätt skicka "rå" data till skrivaren. * Alt2 (lokal webbserver): Vilken webbserver bör jag använda? Den skall klara PHP och vara "lättkörd". Läste om nanoweb (skriven i PHP) och sen är det ju lighttpd. Förslag? Hur tänka `? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag skrev en egen dll-fil som jag sedan anropade med Javascript. Funkar perfekt. Då kan man ju även skriva ut grafik som loggor med mera.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Såhär typ:
Kod:
function print() { p = new ActiveXObject("MyDLL.MyPrinter"); p.Print();/* Din funktion i dll-filen som genererar utskriften, här kan du skicka med parametrar */ } |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Har kollat på XPCOM-API:n på dev.mozilla.org men verkar inte finnas något av värde där. Har även läst om att aktivera ActiveX i firefox men det verkar omständigt. Kompilera osv... Fler förslag? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Då är nog det enda att du genererar en sida i din webbläsare, och sedan bara använder skriv-ut-funktionen i webbläsaren. Utan ActiveX är det omöjligt skulle jag nog vilja påstå.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Jobbar vidare på detta... Förslag på Alt2: Vilken "lättvikts"-webbserver skall man använda då den enbart används för utskrift av kvitton? Apache känns overkill. Lighttpd och nanoweb har jag aldrig använt... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
det var ganska länge sedan jag använde lighttpd men den är extremt liten och om jag inte minns fel så var den ganska enkel att komma igång med.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Kan du inte köra en javaklient då, eller skiter det sig också? Det var länge sedan jag höll på med java på klientsidan; men om du fipplar lite med säkerhetsinställningarna borde du kunna skriva ut från en javaapplet.
Alternativt kan du ju ha ett klientprogram i gång på datorn som kommunicerar direkt med servern och skriver ut kvitton från serverns "kvittokö" eller något. Också ett alternativ.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har löst det så att jag kopplat skrivaren till serieporten på datorn, resp en seriell printerserver, delat ut skrivaren på nätverket och sedan låter jag webbservern (som finns på mitt LAN, WAMP) skriva ut på den via en egen php-klass som sköter all utskrift, inkl lagring av bilder i skrivaren. Det fungerar tyvärr bara med webbserver i windowsmiljö, men det går säkert att lösa ändå.
Men om jag förstått dig rätt så är inte denna lösning intressant för dig? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|