Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

RSS kontra Google

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-10-15, 21:18 #1
e-town e-town är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2009
Medlem

Standard RSS kontra Google

Hej!
Jag hörde idag att det var bra för att ha ett RSS-flöde på sin sida om man vill komma högt upp i sökmotorerna. Det ska i så fall innebära att man på så vis får ett ökat flöde som skapar intresse hos Google.

Stämmer detta?
e-town är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-15, 23:14 #2
ssol ssol är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2009
Medlem

Det är klart att Google gillar ny teknik, om man nu kan kalla RSS för nytt. RSS är något som gör det lättare för besökare att ta del av innehåll, och det är också något som Google tycker är bra. Dock, om du har en webbplats som aldrig uppdateras och som ingen länkar till så kommer du nog inte att se någon skillnad i sökresultaten.
ssol är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-16, 08:40 #3
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av ssol Visa inlägg
Det är klart att Google gillar ny teknik, om man nu kan kalla RSS för nytt. RSS är något som gör det lättare för besökare att ta del av innehåll, och det är också något som Google tycker är bra. Dock, om du har en webbplats som aldrig uppdateras och som ingen länkar till så kommer du nog inte att se någon skillnad i sökresultaten.
Detta handlar om en företagssida som ständigt uppdateras med nya produkter.
Vad detta med RSS skulle innebära är att folk anmäler sig till RSS-flödet genom att få det direkt till sin mejl. Detta skulle innebära att flödet med innehållet på sidan skulle öka...detta ska i sin tur Google gilla??? Tycker själv att det låter lite märkligt...men, men.

Det här med att sidan måste hållas uppdaterad för att Google ska gilla den stämmer absolut INTE. Jag driver även en personlig sida som har PR 5. Under mer än ett års tid uppdaterade jag den inte en enda gång. Sidan hade fortfarande pr 5 och kom på sidan 1 hos Google på alla relevanta sökord! Dessutom är väl även länkning från andra sidor också nåt som inte gäller längre enligt experter...

Google är en djungel!!
Oläst 2009-10-16, 13:30 #4
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av e-town Visa inlägg
Vad detta med RSS skulle innebära är att folk anmäler sig till RSS-flödet genom att få det direkt till sin mejl.!
You're doing it wrong.
RSS ska du ha så det syns i webbläsarens adressfält, och gärna som en tydlig ikon någonstans på sidan, "se nya produkter med RSS" eller liknande. Sedan länkar du direkt till ditt RSS-flöde.
Om du kräver anmälan på förhand och skickar ut det med e-post så tvivlar jag på att du tjänar något på det överhuvudtaget. (Hur menar du förresten med att RSS:en skulle skickas ut med e-post, skulle man få en länk till den på det sättet?)
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-16, 13:31 #5
emilvs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Citat:
Vad detta med RSS skulle innebära är att folk anmäler sig till RSS-flödet genom att få det direkt till sin mejl.
You're doing it wrong.
RSS ska du ha så det syns i webbläsarens adressfält, och gärna som en tydlig ikon någonstans på sidan, "se nya produkter med RSS" eller liknande. Sedan länkar du direkt till ditt RSS-flöde.
Om du kräver anmälan på förhand och skickar ut det med e-post så tvivlar jag på att du tjänar något på det överhuvudtaget. (Hur menar du förresten med att RSS:en skulle skickas ut med e-post, skulle man få en länk till den på det sättet?)

Som exempel kan du kolla på min hemsida, emilvikstrom.se
Se den oranga ikonen vid "Blag" och om du kör Firefox så får du en orange ikon i webbläsarens adressfält.
Oläst 2009-10-16, 14:18 #6
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av emilv Visa inlägg
You're doing it wrong.

Som exempel kan du kolla på min hemsida, emilvikstrom.se
Se den oranga ikonen vid "Blag" och om du kör Firefox så får du en orange ikon i webbläsarens adressfält.
Det är klart att du kan få RSS-flöden direkt till din e-post! Det kan fixas både som dina vanliga rss-fil och om du använder feedburner.

Alltså...frågan gäller inte hur man använder RSS utan om Google uppskattar RSS-flöden om många använder sig av tjänsten...vad jag fick höra så kommer man högre upp hos Google om många använde RSS-tjänsten som finns på sidan. Eftersom Google har hand om feedburner så kanske det stämmer.

...men eftersom ingen här verkar ha hört talas om att så är fallet så är det nog så som jag själv tror...att Google inte bryr sig om ifall många använder ens RSS...

Jag driver själv humorsidan 3steg.com och använder där RSS...så frågan handlar alltså inte om HUR man använder RSS! http://www.3steg.com
Oläst 2009-10-16, 15:18 #7
emilvs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Citat:
Det är klart att du kan få RSS-flöden direkt till din e-post! Det kan fixas både som dina vanliga rss-fil och om du använder feedburner.
Jag tror att vi kommer från lite olika världar i så fall, i min värld kan man sätta upp en tjänst som skickar e-post med förändringar och en annan som visar förändringarna i form av RSS.
Att få en RSS-fil som ett e-postmeddelande verkar däremot rätt onödigt.

Jag har aldrig använt Feedburner så att man kan ställa in att skicka ut e-post där visste jag inte, men det är fortfarande knappast RSS som skickas ut.

Men hur som helst, nu förstår jag vad din fråga egentligen är.

Jag tror inte att det spelar någon större roll hur många som följer RSS-flödet, men det är bara en vild gissning, jag har inte gjort några tester, så jag kan itne ge ett säkert svar på din fråga.

Däremot är det säkert värdefullt för din egen del att så många som möjligt följer RSS-flödet, eftersom du får mer exponering mot dina kunder.
Oläst 2009-10-16, 18:43 #8
Medlem

Medlem

Citat:
Vad detta med RSS skulle innebära är att folk anmäler sig till RSS-flödet genom att få det direkt till sin mejl. Detta skulle innebära att flödet med innehållet på sidan skulle öka...detta ska i sin tur Google gilla??? Tycker själv att det låter lite märkligt...men, men.
Google analyserar väldigt mycket on-page och off-page för att bedöma siter. Användarvänlighet väger tungt och RSS förbättrar användarvänligheten.
Om RSS-flödet bara är tillgängligt genom att fylla i ett formulär kommer Googlebot överhuvudtaget inte att se det, och därmed diskvalifieras möjligheten att vinna något i rankingen.

Citat:
Det här med att sidan måste hållas uppdaterad för att Google ska gilla den stämmer absolut INTE. Jag driver även en personlig sida som har PR 5. Under mer än ett års tid uppdaterade jag den inte en enda gång. Sidan hade fortfarande pr 5 och kom på sidan 1 hos Google på alla relevanta sökord! Dessutom är väl även länkning från andra sidor också nåt som inte gäller längre enligt experter...

Google är en djungel!!
För den siten kan det vara så att de relevanta sökord som du targettar har väldigt dålig konkurrens och tillsammans med antalet kvalitativa ingående länkar till dina sidor är Google's bedöming att siten skall ranka bra, oavsett om nytt innehåll tillförs till domänen.
Det är svårt att jämföra siter med olika innehåll, target-sökord och konkurrens. Det som fungerar väl i vissa nischer fungerar inte alls i andra.

Om du ändå skall skapa en RSS-feed så förlörar du absolut inget på att publicera den direkt på förstasidan så att Google kan se att den finns, utöver att du skickar feeden direkt via mail till dina användare.
ssol är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-15, 23:21 #9
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2007
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
BarateaUs avatar

Reg.datum: Nov 2007
sitemap är välla bra för google, rss flöden är välla mer för användaren.
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017