FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Jag hörde idag att det var bra för att ha ett RSS-flöde på sin sida om man vill komma högt upp i sökmotorerna. Det ska i så fall innebära att man på så vis får ett ökat flöde som skapar intresse hos Google. Stämmer detta? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Det är klart att Google gillar ny teknik, om man nu kan kalla RSS för nytt. RSS är något som gör det lättare för besökare att ta del av innehåll, och det är också något som Google tycker är bra. Dock, om du har en webbplats som aldrig uppdateras och som ingen länkar till så kommer du nog inte att se någon skillnad i sökresultaten.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Vad detta med RSS skulle innebära är att folk anmäler sig till RSS-flödet genom att få det direkt till sin mejl. Detta skulle innebära att flödet med innehållet på sidan skulle öka...detta ska i sin tur Google gilla??? Tycker själv att det låter lite märkligt...men, men. Det här med att sidan måste hållas uppdaterad för att Google ska gilla den stämmer absolut INTE. Jag driver även en personlig sida som har PR 5. Under mer än ett års tid uppdaterade jag den inte en enda gång. Sidan hade fortfarande pr 5 och kom på sidan 1 hos Google på alla relevanta sökord! Dessutom är väl även länkning från andra sidor också nåt som inte gäller längre enligt experter... Google är en djungel!! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
RSS ska du ha så det syns i webbläsarens adressfält, och gärna som en tydlig ikon någonstans på sidan, "se nya produkter med RSS" eller liknande. Sedan länkar du direkt till ditt RSS-flöde. Om du kräver anmälan på förhand och skickar ut det med e-post så tvivlar jag på att du tjänar något på det överhuvudtaget. (Hur menar du förresten med att RSS:en skulle skickas ut med e-post, skulle man få en länk till den på det sättet?) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
RSS ska du ha så det syns i webbläsarens adressfält, och gärna som en tydlig ikon någonstans på sidan, "se nya produkter med RSS" eller liknande. Sedan länkar du direkt till ditt RSS-flöde. Om du kräver anmälan på förhand och skickar ut det med e-post så tvivlar jag på att du tjänar något på det överhuvudtaget. (Hur menar du förresten med att RSS:en skulle skickas ut med e-post, skulle man få en länk till den på det sättet?) Som exempel kan du kolla på min hemsida, emilvikstrom.se Se den oranga ikonen vid "Blag" och om du kör Firefox så får du en orange ikon i webbläsarens adressfält. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Alltså...frågan gäller inte hur man använder RSS utan om Google uppskattar RSS-flöden om många använder sig av tjänsten...vad jag fick höra så kommer man högre upp hos Google om många använde RSS-tjänsten som finns på sidan. Eftersom Google har hand om feedburner så kanske det stämmer. ...men eftersom ingen här verkar ha hört talas om att så är fallet så är det nog så som jag själv tror...att Google inte bryr sig om ifall många använder ens RSS... Jag driver själv humorsidan 3steg.com och använder där RSS...så frågan handlar alltså inte om HUR man använder RSS! http://www.3steg.com |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Att få en RSS-fil som ett e-postmeddelande verkar däremot rätt onödigt. Jag har aldrig använt Feedburner så att man kan ställa in att skicka ut e-post där visste jag inte, men det är fortfarande knappast RSS som skickas ut. Men hur som helst, nu förstår jag vad din fråga egentligen är. Jag tror inte att det spelar någon större roll hur många som följer RSS-flödet, men det är bara en vild gissning, jag har inte gjort några tester, så jag kan itne ge ett säkert svar på din fråga. Däremot är det säkert värdefullt för din egen del att så många som möjligt följer RSS-flödet, eftersom du får mer exponering mot dina kunder. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Om RSS-flödet bara är tillgängligt genom att fylla i ett formulär kommer Googlebot överhuvudtaget inte att se det, och därmed diskvalifieras möjligheten att vinna något i rankingen. Citat:
Det är svårt att jämföra siter med olika innehåll, target-sökord och konkurrens. Det som fungerar väl i vissa nischer fungerar inte alls i andra. Om du ändå skall skapa en RSS-feed så förlörar du absolut inget på att publicera den direkt på förstasidan så att Google kan se att den finns, utöver att du skickar feeden direkt via mail till dina användare. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
sitemap är välla bra för google, rss flöden är välla mer för användaren.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|