FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Det händer ibland att kunder skickar email där vissa tecken t.ex svenska åäö förvanskas. Jag tolkar det som att de satt någon felaktig flagga i sin mailklient, kör mac eller liknande.
Den 21 september börjar det rasa in beställningar med emails till oss som har förvanskade tecken. Se nedan ett exempel. Vår isp har inte ändrat på servern. Vi kör eudora och har inte ändrat något. Jag trodde felet skulle laga sig själv, men nu efter en vecka kommer fortfarande 20-25% av alla emails felaktiga till oss. Vad har hänt, och var? Kan man komma runt problemet? <email-exempel, hela innehållet som det visas i eudora> <[email protected]> MIME-Version: 1.0 --_02ca0a17-5b00-4c5b-b2b1-09be56ef232b_ Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-1" Content-Transfer-Encoding: quoted-printable Hej. =20 ja visste inte att payson tog avgift f=F6rsta och sista g=E5ngen f=F6r mej. =20 har satt in 4kr p=E5 ditt konto =20 mvh connx =20 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Är avsändarna Hotmail-adresser?
Vi har nämligen börjat få in buggrapporter från kunder om detta, och i samtliga fall har avsändarna varit Hotmail-användare. Dessa brev går inte att tolka ordentligt för vare sig Squirrelmail (som visar liknande ditt) eller Roundcube (där breven är helt tomma). Det har även rapporterats liknande problem på Roundcube-forumet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Om man använder antivirusprogrammet AVG, så kan det radera åäö ur subjectraden. Det går att förhindra i inställningarna genom att bocka av Certify email. Det gör att AVG inte längre skriver i varje email att det är kollat.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag kollade detta, det verkar stämma (några live.se, men de kommer kanske från samma källa). Jag borde gissat att Microsoft låg bakom det hela!
Otroligt att det får pågå i flera veckor, från 21 september till idag. Måste gälla miljarder emails. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Jag har jämfört med RFC:n och ser inte att MS gjort något fel, med tanke på deras enorma användarbas är jag rätt säker på att även MS läst RFC:n hur man skapar korrekta multipart-mail. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Då får jag väl vända på det. Otroligt att Eudora inte klarar att parsa detta! De måste väl ha någon miljon användare. Jag får vänta på version 8.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har också problem med en del hotmails i min webmail. Det ser förjävligt ut och rätt oseriöst och ibland är det svårt att se vad kunden har skrivit.
Jag har också problem med IE8 som har gjort att sidan ser lite konstig, tydligen kan IE8 ställa till det med CSS:en. Det mesta har jag fixat, men en del är kvar. Jag har också sett att det är många sajter där ute som ser lite "sneda" ut i IE8. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|