FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Har en kund som köpte en produkt av oss för 6 månader sedan, den kostar 2.395:- Nu har han tappat en detalj som hör till produkten, ett skyddslock. Vi har under flera månader försökt få fram denna artikel till honom då den inte säljs separat, dels via vår grossist men också genom vår grossist direkt från tillverkaren, dock utan resultat. Delen är att jämföra med någon detalj på en apparat som inte säljs separat utan endast finns att tillgå på en ny produkt. Har förklarat detta för honom. Han hävdar nu att vår oförmåga att få fram denna del till honom gör produkten värdelös (vilket inte är sant, dock blir den sämre skyddad från väta, osv.) och att vi som företag har en skyldighet att upplysa alla våra kunder om att sådana här reservdelar inte finns att tillgå ifall man slarvar bort dom, och eftersom vi inte konkret och direkt upplyser om detta på vår hemsida så har han skälig grund för att häva köpet. Vi har dock en mycket välskriven sida om vilka köpvillkor som gäller och vi hänvisar också direkt till distansavtalslagen och konsumentköplagens bestämmelser.
Vad säger ni om detta? Senast redigerad av dannel77 den 2009-09-27 klockan 14:39 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Produkt och länk till er hemsida tack.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Varför det?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Ja, det är en märklig situation, har aldrig varit med om något liknande tidigare. Försöker ju i möjligaste mån ställa upp på kunderna då vi säkerligen har igen det i långa loppet, men någonstans måste man ju också sätta en gräns.
Senast redigerad av dannel77 den 2009-09-27 klockan 15:58 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det låter ju mycket osannolikt att kundens slarv kan vara skälig grund till att ett köp ska hävas.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det är väl knappast återförsäljarens fel att inte tillverkaren
säljer reservdelar?! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Mja, beror hur han tappade bort den.. Har han slarvat bort den får han skylla sig själv.
Däremot försvinner delen av normalt handhavande så är det en reklamation, dvs ni är skyldiga att laga den.. kan ni inte laga den så måste ni antingen skicka tillbaka hela till tillverkaren (money back) eller ge ersättning för att produkten är mindre värd.. däremot har 6månader passerat och det är han som måste ålägga bevis att delen som "försvann" är produktens fel inte hans slarvfel.. typ som att tanklocket sitter under bilen och kan lossna under färd.. då har man inte tappat den utan fabriksfel : p Men låter som han tappat den och då är det inte ditt fel. Jag hade personligen hjälpt så mycket det gått.. fast nu är det ju "bara" 2.000kr vi snackar om... Be han läsa konsumentköplagen, ni är inte skyldiga att hjälpa han. Står det i lagen så behöver man inte skriva i köpvillkoren heller! Låter mer som han inte är nöjd med produkten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Det är ju dessutom inte heller en garantifråga. Men problemet är enkelt att lösa, ni erbjuder honom att köpa "reservdelen" separat för priset 2.395:- och sen kan ni själva köpa en helt ny produkt från er leverantör och plocka av detaljen så att säga..... Kunden kommer troligen att tacka nej, men ni har fullgjort kundens önskemål.... De tviktiga är att ni kan lösa kundens problem, ingen har sagt att det ska vara gratis dock.... Bjud kunden på monteringskostnaden som kompensation..... och ta för bövelen betalt i förskott.... |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|