Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hävning av köp.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-09-27, 13:25 #1
dannel77 dannel77 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 300
dannel77 dannel77 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 300
Standard Hävning av köp.

Har en kund som köpte en produkt av oss för 6 månader sedan, den kostar 2.395:- Nu har han tappat en detalj som hör till produkten, ett skyddslock. Vi har under flera månader försökt få fram denna artikel till honom då den inte säljs separat, dels via vår grossist men också genom vår grossist direkt från tillverkaren, dock utan resultat. Delen är att jämföra med någon detalj på en apparat som inte säljs separat utan endast finns att tillgå på en ny produkt. Har förklarat detta för honom. Han hävdar nu att vår oförmåga att få fram denna del till honom gör produkten värdelös (vilket inte är sant, dock blir den sämre skyddad från väta, osv.) och att vi som företag har en skyldighet att upplysa alla våra kunder om att sådana här reservdelar inte finns att tillgå ifall man slarvar bort dom, och eftersom vi inte konkret och direkt upplyser om detta på vår hemsida så har han skälig grund för att häva köpet. Vi har dock en mycket välskriven sida om vilka köpvillkor som gäller och vi hänvisar också direkt till distansavtalslagen och konsumentköplagens bestämmelser.

Vad säger ni om detta?

Senast redigerad av dannel77 den 2009-09-27 klockan 14:39
dannel77 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-27, 13:34 #2
Oskar Lindgren Oskar Lindgren är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 520
Oskar Lindgren Oskar Lindgren är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 520
Produkt och länk till er hemsida tack.
Oskar Lindgren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-27, 13:35 #3
dannel77 dannel77 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 300
dannel77 dannel77 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 300
Varför det?
dannel77 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-27, 15:07 #4
najks avatar
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 1 224
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
najks avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 1 224
Citat:
Ursprungligen postat av dannel77 Visa inlägg
Vad säger ni om detta?
Låter helt sjukt, ser det inte alls som grund för att häva ett köp. Kunden kan ju dessutom inte lämna tillbaka en komplett produkt, det är ju han som slarvat bort delen, inte ni.
najk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-27, 15:19 #5
dannel77 dannel77 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 300
dannel77 dannel77 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 300
Ja, det är en märklig situation, har aldrig varit med om något liknande tidigare. Försöker ju i möjligaste mån ställa upp på kunderna då vi säkerligen har igen det i långa loppet, men någonstans måste man ju också sätta en gräns.

Senast redigerad av dannel77 den 2009-09-27 klockan 15:58
dannel77 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-27, 16:35 #6
HenSod HenSod är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 484
HenSod HenSod är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 484
Det låter ju mycket osannolikt att kundens slarv kan vara skälig grund till att ett köp ska hävas.
HenSod är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-27, 17:16 #7
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Det är väl knappast återförsäljarens fel att inte tillverkaren
säljer reservdelar?!
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-27, 18:11 #8
Forslunds Forslunds är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 59
Forslunds Forslunds är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 59
Mja, beror hur han tappade bort den.. Har han slarvat bort den får han skylla sig själv.
Däremot försvinner delen av normalt handhavande så är det en reklamation, dvs ni är skyldiga att laga den.. kan ni inte laga den så måste ni antingen skicka tillbaka hela till tillverkaren (money back) eller ge ersättning för att produkten är mindre värd..

däremot har 6månader passerat och det är han som måste ålägga bevis att delen som "försvann" är produktens fel inte hans slarvfel.. typ som att tanklocket sitter under bilen och kan lossna under färd.. då har man inte tappat den utan fabriksfel : p


Men låter som han tappat den och då är det inte ditt fel. Jag hade personligen hjälpt så mycket det gått.. fast nu är det ju "bara" 2.000kr vi snackar om...

Be han läsa konsumentköplagen, ni är inte skyldiga att hjälpa han. Står det i lagen så behöver man inte skriva i köpvillkoren heller!

Låter mer som han inte är nöjd med produkten.
Forslunds är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-27, 18:58 #9
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av dannel77 Visa inlägg
Har en kund som köpte en produkt av oss för 6 månader sedan, den kostar 2.395:- Nu har han tappat en detalj som hör till produkten, ett skyddslock. Vi har under flera månader försökt få fram denna artikel till honom då den inte säljs separat, dels via vår grossist men också genom vår grossist direkt från tillverkaren, dock utan resultat. Delen är att jämföra med någon detalj på en apparat som inte säljs separat utan endast finns att tillgå på en ny produkt. Har förklarat detta för honom. Han hävdar nu att vår oförmåga att få fram denna del till honom gör produkten värdelös (vilket inte är sant, dock blir den sämre skyddad från väta, osv.) och att vi som företag har en skyldighet att upplysa alla våra kunder om att sådana här reservdelar inte finns att tillgå ifall man slarvar bort dom, och eftersom vi inte konkret och direkt upplyser om detta på vår hemsida så har han skälig grund för att häva köpet. Vi har dock en mycket välskriven sida om vilka köpvillkor som gäller och vi hänvisar också direkt till distansavtalslagen och konsumentköplagens bestämmelser.

Vad säger ni om detta?
Det är 6 månader sedan, då gäller mig veterligen inga ångerrätter över huvud taget, och det kan absolut inte bli frågan om hävning av köp.

Det är ju dessutom inte heller en garantifråga.

Men problemet är enkelt att lösa, ni erbjuder honom att köpa "reservdelen" separat för priset 2.395:- och sen kan ni själva köpa en helt ny produkt från er leverantör och plocka av detaljen så att säga.....

Kunden kommer troligen att tacka nej, men ni har fullgjort kundens önskemål....

De tviktiga är att ni kan lösa kundens problem, ingen har sagt att det ska vara gratis dock.... Bjud kunden på monteringskostnaden som kompensation..... och ta för bövelen betalt i förskott....
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017