Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Bästa sättet att indexera sidor på

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-09-22, 21:13 #1
FunTrix FunTrix är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
Medlem

Standard Bästa sättet att indexera sidor på

Hej!
Jag håller på med en liten egen sökmotor och känner att jag skulle behöva tips om vilket det bästa sättet för att indexera sidor på. Då pratar jag om utomstående sidor som jag själv inte kan sätta olika taggar på osv. Vilka tips kan ni ge mig och har ni några bra källor som beskriver detta på ett bra sätt?
FunTrix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-23, 22:21 #2
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2005
Bara ett inlägg till!

ska den vara aktiv eller passiv?
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-23, 22:43 #3
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Administratör

Jag tror att du både får precisera frågan samt berätta om dina kunskaper för att det ska vara lönt att försöka svara.

Är det spindling av sidor du vill ha hjälp med? Eller snarare hur du bäst indexerar datan för att göra den sökbar? Eller rent av hur du ska ställa frågor mot din data? Rör det sig om ett litet eller stort antal sidor och hur stor beräknas din sökvolym bli? Behöver du hjälp med parsea sidorna? Eller kanske hur du ska vikta olika hämtade delar av sidorna? Vad är det som gör att du inte bygger vidare eller använder några av de färdiga lösningar som finns?
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-24, 08:04 #4
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Mjo, hur du ska gå till väga beror mycket på syftet med det hela så du bör beskriver med i detalj vad det handlar om innan man kan ge några bra svar. Är det något du ska försöka sälja eller handlar det om en sökmotor till en specifik sajt t.ex.
Oläst 2009-09-24, 11:29 #5
Medlem

Medlem

Det handlar om hur jag ska göra för att hämta information från andra sidor och spara dem i en databas. Låt säga att jag vill indexera allt inom övrigt på dustinhome http://www.dustinhome.se/DynamicPage...952&pageID=104. Hur ska man då gå till väga för att spara ned informationen i en databas? Och är det bästa sättet att spara det i en databas? själva sökmotorn är just designad för att söka i en databas men det går ju att ändra om det skulle vara en dålig idé. Det som jag alltså vill spara ned är produktnamn, information och pris som ett exempel.
FunTrix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-24, 14:02 #6
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Om du tittar i min signatur så har vi gjort en (passiv) sökmotor, är det typ så du menar att du vill göra? Vi sparar inget utan spindlar i realtid.
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-24, 18:24 #7
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2009
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2009
Du verkar vilja indexera sidorna. Ett enkelt index kan du skapa såhär:

1. Ta alla ord (sökterm) som finns på dokumentet (sidan) du vill indexera.
2. För varje unikt ord i dokumentet, lägg till en rad i en tabell som innehåller alla indexerade ord om inte det ordet redan finns.
3. För varje unikt ord i dokumentet, lägg till en en rad i en join-tabell som länkar samman det unika ordet med dokumentet det hittades i.
4. Lägg till en rad i tabellen som innehåller alla dokument.

För att slå upp dokument ur indexet:

1. För varje ord som ingår i sökningen, slå upp alla rader i join-tabellen som pekar till det ordet. Du har nu lika många listor med dokument som matchar som du har ord som ingår i sökningen.
2. Slå ihop resultaten genom att från listorna ta alla dokument som finns i alla listor.
3. Kvar har du de dokument som matchar användarens sökning. Voila!

Det är allt som behövs för en enkel sökmotor. Sedan finns det naturligtvis miljoner påbyggnadsfunktioner..
Bjorne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-24, 19:57 #8
Administratör

Administratör

Citat:
Ursprungligen postat av FunTrix Visa inlägg
Det handlar om hur jag ska göra för att hämta information från andra sidor och spara dem i en databas. Låt säga att jag vill indexera allt inom övrigt på dustinhome http://www.dustinhome.se/DynamicPage...952&pageID=104. Hur ska man då gå till väga för att spara ned informationen i en databas? Och är det bästa sättet att spara det i en databas? själva sökmotorn är just designad för att söka i en databas men det går ju att ändra om det skulle vara en dålig idé. Det som jag alltså vill spara ned är produktnamn, information och pris som ett exempel.
Det jag tror du är ute efter är hur du från denna sida kan plocka ut just den informationen du vill ha, stämmer det? Den enklaste metoden för att göra detta är isåfall reguljära uttryck (eng. regular expressions). Det är en väldigt trevlig funktion som finns i de flesta scriptspråk/programmeringsspråk (i något olika varianter) som gör att du enkelt kan skriva söksträngar och plocka ut valda delar.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-26, 02:04 #9
Althalos Althalos är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Althalos Althalos är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Jag är ingen expert på det här, men jag hade nog skrivit ett skript med t. ex. BOSS API-t för Yahoos sökmotor som utnyttjar funktionen site:dustinhome.se, varefter jag sorterar ut alla adresser som har pd_ i sig, eftersom detta är produkterna. Sedan skulle jag undersöka html-strukturen innan jag går vidare. t. ex. märker jag att produktens namn alltid är innesluten av <h1>-taggar, priset innesluts av en tagg med klassnamnet productDetailsPrice, etc.

Dessa kan man plocka ut med regular expressions som sagt. Det går att hitta mycket om det på Internet... man kan klippa och klistra ihop det mest, sedan när man har informationen är det bara att spara till databasen naturligtvis
Althalos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-26, 12:28 #10
JLEs avatar
JLE JLE är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2007
JLE JLE är inte uppkopplad
Flitig postare
JLEs avatar

Reg.datum: Jul 2007
Det finns en hel del bra verktyg för att automatiskt bryta ner sidan till beståndsdelar. Några av dem är följande:

Scrapy - http://dev.scrapy.org/
mechanize - http://wwwsearch.sourceforge.net/mechanize/
Beautiful Soup - http://www.crummy.com/software/BeautifulSoup/

Till Python.
JLE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017