Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Snällt telefonbolag

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-08-27, 16:40 #1
forngrens avatar
forngren forngren är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2004
Flitig postare
forngrens avatar

Standard Snällt telefonbolag

Efter att två säljare på tele2 lovat att uppgradera mitt mobilabonnemang (fastpris) till att inkludera datatrafik via mobilen och mobilt internet (affärspaketet) så ringer jag upp kundtjänst och beställer då jag faktiskt är rätt nöjd i övrigt och det är ett riktigt bra erbjudande (+100kr/mån).

En dryg vecka efter beställningen ringer jag upp och undrar varför jag inte sett röken av min beställning. Då får jag svaret att beställningen inte har gått igenom och att "säljaren borde ha hört av sig till mig". Anledningen var att jag hade mer än 3 månaders bindningstid kvar på mitt mobilabonnemang och då går det tydligen inte att förlänga.

Istället kontrar kundtjänsten med att erbjuda mig gratis surf i mobilen månaden ut (idag är det 27:e) och att lägga till tjänsterna separat istället i för paket. Merkostnaden blir då 258kr/mån istället för 100kr/mån som jag blivit lovad, exkl. moms. Nu vart det lite av en finanskris i en spargris, men när mobilräkningen efter alla tilläggstjänster landar på 1000kr exkl varje månad så tycker man att de i alla fall kunde belöna sina stamkunder litegrann.

Så nu när jag har skrivit av mig lite; finns det något telebolag som inte pissar på alla småföretagare?
forngren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-27, 16:46 #2
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2007
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
BarateaUs avatar

Reg.datum: Nov 2007
Brukar aldrig löna sig att vara "stamkund" hos telefonbolag.
Man ligger kvar på samma dyra tariff fast man varit trogen kund i flera år osv, samma med internet operatörer.

För att man skall få det billigare priset "som alla nya kunder får" måste man själv teckna om avtal och binda upp sig i år. Men de har inge problem att ta ut extra avgifter ifall de är nått fel de gjort eller liknande, eller införande av nya avgifter går per automatik.
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-27, 19:13 #3
Yepp Yepp är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Yepp Yepp är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Över huvudtaget tycker jag att det är trist att företag i många fall premierar ett "otroget" beteende istället för att premiera trogna stamkunder. Är samma sak när det gäller tidningsprenumerationer. Billigast blir det om man hoppar fram och tillbaks mellan SvD och DN och tar deras erbjudande som de ringer och propagerar för i tid och otid. Om man däremot har prenumererat fast och fint i ett par år då är det sällan man får något för det. Trist att det ska vara på det viset egentligen....
Yepp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-27, 19:35 #4
Ciffans avatar
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Ciffans avatar

Reg.datum: May 2008
Trist håller jag med om. Om man sedan som jag inte orkar "hoppa" mellan tidningar, leverantörer etc kan det bli dyrt. Men det finns en sak man kan göra, i vart fall när det gäller tidnignar och kontokort. Ring upp när "årsfakturan" kommer och säg att du överväger byta eftersom andra erbjuder lägre kostnad men att du vill veta om de erbjuder en gammal kund ett bättre alternativ än det fakturerade priset. Jag brukar även slänga in att nya kunder ju får bättre villkor. DN satt omedelbart ner priset med 25 %, Svenskan gav en kompis 50% i ett halvår och sedan 25 %, ett par kontokort har jag även till lägre pris. Visst jobbigt att behöva ringa men man slipper i vart fall att "hoppa" mellan leverantörer

Däremot verkar tele- och internetföretag inte tänka så. Det enda svar jag fått är "tänk på uppsägningstiden"

Ett företag svarade att de brydde sig mer om nya kunder än kunder de redan hade eftersom det flesta tycker att det är för jobbigt att byta. Jag sa omdelbart upp mitt avtal skriftligt och åberopade svaret samt krävde bekräftelse på uppsägningen. Det senare för att ge dem en chans att rätta till en ev mupps svar men icke, det kom bara en bekräftelse.
Ciffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-27, 22:23 #5
magics avatar
magic magic är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2006
magic magic är inte uppkopplad
Flitig postare
magics avatar

Reg.datum: Jan 2006
Då jag håller i alla mobila bredband, mobiltelefoner och fast telefoni på företaget jag jobbar på så får jag prata med alla dessa säljare. De ringer mig var och varannan vecka från Tele 2 och Telenor och förlänga abonnemang, att jag talar om för dem att vi inte tänker binda oss för 12 månader till så frågar de alltid "varför då?" och när jag då svarar "för vi vill kunna byta telefonioperatör om de är för dyra och inte ger oss bra priser" så blir det lite tyst i luren och de vet inte riktigt vad de skall svara för tydligen så står inte det svaret i deras manual.

I går ringde det även en kille från Tele2 och ville sälja fast telefoni till oss, men det slutade med att han sa "ok.. då får jag inte sälja telefoni till er, ni är en för stor kund.. ha en bra dag. *klick*"
magic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-28, 09:35 #6
forngrens avatar
Flitig postare

Flitig postare
forngrens avatar

Det borde ju finnas utrymme för en snäll spelare på marknaden, med lite högre priser, eller är marginalerna för små? Eller ska man kika på mindre operatörer eller kanske trevliga återförsäljare?

Citat:
Ursprungligen postat av magic Visa inlägg
Då jag håller i alla mobila bredband, mobiltelefoner och fast telefoni på företaget jag jobbar på så får jag prata med alla dessa säljare. De ringer mig var och varannan vecka från Tele 2 och Telenor och förlänga abonnemang, att jag talar om för dem att vi inte tänker binda oss för 12 månader till så frågar de alltid "varför då?" och när jag då svarar "för vi vill kunna byta telefonioperatör om de är för dyra och inte ger oss bra priser" så blir det lite tyst i luren och de vet inte riktigt vad de skall svara för tydligen så står inte det svaret i deras manual.
Hur ofta byter ni abonnemang? Direkt efter avtalstiden eller när ni får ett kanonerbjudande?
forngren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017