FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Länkar från sidor med relaterat innehåll är vikigt för att få en bra placering i google och hög pr. Det verkar alla vara överens om, så den kunskapen har jag tagit till mig.
Men nu undrar jag var gränsen för ”relaterat innehåll” går? Låt säga att jag säljer dvd-brännare för datorer och får en länk från en sida som handlar om film i största allmänhet. Är det en relaterad länk? Låt säga att jag säljer parfym och får en länk från en sida som säljer smink. Är det relaterat innehåll? Låt säga att jag säljer huvudkuddar och får en länk från en sida som recenserar sängar. Är det relaterat innehåll? För mig är det här ”relaterat innehåll”. Eller blandar jag ihop det eftersom sidorna snarare kompletterar varandra med sitt innehåll? Så det jag undrar är om ”relaterat innehåll” i stort sett måste vara ”samma innehåll”. Jag hade tänkt köpa lite länkar från sidor med hög pr för att ta mig ur google´s sandbox lite snabbare. Jag är tyvärr väldigt osäker på vilken typ av sidor som är aktuella. Om innehållet måste vara väldigt lika för att räknas som relaterat så finns bara mina konkurrenter/kollegor. Och de vill nog inte länka till mig ens för större summor. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
På vilket språk är din site ?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
|
Svenska. Kommer finnas även på tyska, franska, norska samt engelska någon gång 2006.
Det som är aktuellt just nu är vår svenska sida som har en .se adress. Jag antar att det är en fördel om man får svenska sidor att länka till en svensk sida? Problemet är ju att det inte finns så många svenska sidor med hög pr. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det är en gråzon, inte svart och vitt.
Saker och ting är mer eller mindre relaterade till varandra, men ditt exempel på kuddar och sängar är hyffsat relaterat, men långt ifrån perfekt. Att köpa inlänkar för att slippa sandbox kommer endast förlänga denna. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Relaterat innebär inte bara att samma ord förekommer på olika sidor, utan olika ord som har uppmätts att de förekommer i samma sammanhang är också relaterade.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||||
|
||||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Supermoderator
|
En intressant sak som nämns är att SEO-företag kan bypassa sandboxen.
Stämmer detta? Är det någon som har praktisk erfarenhet av det? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
/Bengt
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Angående sandboxen så finns det flera teorier som sagt. Och angående att inlänkar förlänger tiden håller jag faktiskt inte med. En vän till mig fick ur sin sida genom att köpa en PR 9 länk. Så länkar från auktoritetssidor visar ju kart att sidan inte är någon spammig porrsida - oftast. Länkar från DMOZ kan kanske också hjälpa. Annars tror jag på min teori ovan. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|