FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har under en tid funderat på vilka riktlinjer som gäller för rabatter och reapriser inom webbhotellsbranschen. Det finns företag som har ständiga kampanjer (utan att variera innehållet). Kollar man hos konsumentverket finns det olika regler och riktlinjer för olika branscher, men den generella regeln är att ett rabattpris gäller som maximalt i 2 månader.
http://www.konsumentverket.se/mallar...gArticleId=139 Är det någon som vet ungefär vilka riktlinjer som gäller inom webbhotellsbranschen? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det verkar inte som det finns någon myndighet som bryr sig, se den här tråden.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Svårt att göra en bedömning av konsumentverkets information, dom tar bara upp order REA vilket är något helt annat än rabatt t.ex.
![]() Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Enligt konsumentverket innefattas följande under begreppet realisation: Rea, rabatt, extrapris, chockpris och "nu"-pris Det jag framförallt undrar över är användningen av just-nu-priser eftersom dessa tenderar ligga kvar ganska länge. Det ger ett intryck av att vara just-nu fast de i praktiken är permanenta priser. Inom matvaruhandel och klädeshandel har detta diskuterats flitigt, frågan är var gränsen går inom webbhotellsbranschen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Citat:
Kan ju vara intressant att se hur medlemmar på WN tolkar detta, är REA samma som Rabatt ? Ett exempel kan ju vara som här i sundsvall där närliggande butiker till en brandolycka har försäljning, de exponerar sina varor med "REA på rökskadade kläder", en annan skylt man ofta ser "REA - nya höstmodet på väg in" och liknande. När jag var på en ljudbutik för några dagar sedan och köpte lite kablar fick jag "rabatt" på 20% bara för man kände han i kassan, frågan är dom dessa tre olika exempel betyder samma sak, finns det t.ex. någon som får REA på kvittot när ni prutar i en butik ? Edit2: Kom på nu också att jag har faktiskt aldrig sett aktuella modeller / märken / produkter i butiker som har ordet REA, utan det är alltid äldre modeller, utgående artiklar eller liknande som får order REA. Däremot RABATT ser man ofta på nya prylar, köp tre strumpor så får du rabatt på en skjorta... o.s.v. Citat:
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Citat:
Eftersom man, precis som konsumentverket skriver, lätt tolkar det som att det är något som gäller enbart just nu. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Edit:
Denna tolkning är väääldigt långsökt och djup, får du ont i skallen när ni försäker förstå, sluta ![]() Tolkningen här är inte lika missvisande som de ord som beskrivs, här är det mer faktisk skillnad, jag bara belyser problematiken att det är svårt att tolka vad KV menar, och vad lagtexten försöker förmedla. Intressant tänkande, jag får dock problem med en punkt på KV;s text. Om vi omvandlar det till produkter t.ex. (bara för att ni ska få en mer greppvänlig uppfattning och förstå mitt tänkande). Såhär: Citat:
Olika produkter, olika ord, det framgår i klartext inte att de orden innefattas av just det KV skriver på sin sida, det framgår inte heller att dom ska uteslutas Nu blev det snurrigt... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag gör ett av mina få inlägg, eftersom frågan är intressant. Läser man Konsumentverkets beskrivning, så är själva ordvalet av mindre betydelse. Det kan vara rabatt, rea, realisation, just-nu, glass, röda lappar (vilket numera iofs är förbjudet) eller vadsomhelst. Det viktiga är vilken förväntning det ger kunden.
Ordvalet är alltså irrelevant, det handlar om förväntningen hos kunden att något för tillfället är billigare än vad det vanligtvis är. Är så fallet, så ska erbjudandet gälla under en begränsad period. Frågan är då, hur lång kan en sådan period förväntas vara inom denna bransch innan man anser det vara normalpris? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Administratör
|
Att konsumentverket inte tar upp det har nog med priset att göra. Har för mej att det finns nån minimisumma produkten skall ha kostat innan mydigheterna lägger sig i.
300 kr eller nåt var det förr. Intressant är det dock, lite som besinkrig. Ingen vet vad den andre gör eller hur länge. Thomas
![]() |
Svara |
|
|