Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Marknadsföring av webbhotell?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-10-17, 15:43 #1
nordiz nordiz är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2005
Nykomling

Jag har under en tid funderat på vilka riktlinjer som gäller för rabatter och reapriser inom webbhotellsbranschen. Det finns företag som har ständiga kampanjer (utan att variera innehållet). Kollar man hos konsumentverket finns det olika regler och riktlinjer för olika branscher, men den generella regeln är att ett rabattpris gäller som maximalt i 2 månader.

http://www.konsumentverket.se/mallar...gArticleId=139

Är det någon som vet ungefär vilka riktlinjer som gäller inom webbhotellsbranschen?
nordiz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-17, 15:53 #2
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Det verkar inte som det finns någon myndighet som bryr sig, se den här tråden.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-17, 16:17 #3
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2003
Decibels avatar

Svårt att göra en bedömning av konsumentverkets information, dom tar bara upp order REA vilket är något helt annat än rabatt t.ex.

Citat:
För att en affär ska få locka kunderna med ordet "realisation" i sin reklam ska...
Undrar egentligen om det ur juridisk synvinkel ska eller kan betraktas som en rabatt ?
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-17, 16:35 #4
Nykomling

Nykomling

Citat:
Originally posted by Decibel@Oct 17 2005, 16:17
Svårt att göra en bedömning av konsumentverkets information, dom tar bara upp order REA vilket är något helt annat än rabatt t.ex.

Enligt konsumentverket innefattas följande under begreppet realisation:
Rea, rabatt, extrapris, chockpris och "nu"-pris

Det jag framförallt undrar över är användningen av just-nu-priser eftersom dessa tenderar ligga kvar ganska länge. Det ger ett intryck av att vara just-nu fast de i praktiken är permanenta priser. Inom matvaruhandel och klädeshandel har detta diskuterats flitigt, frågan är var gränsen går inom webbhotellsbranschen.
Oläst 2005-10-17, 16:44 #5
Decibels avatar

Decibels avatar

Citat:
11 § En näringsidkare får vid marknadsföring av produkter använda
uttrycket ËrealisationË eller något annat uttryck med motsvarande
innebörd, bara om

1. försäljningen avser produkter som ingår i näringsidkarens
ordinarie sortiment,

2. försäljningen sker under en begränsad tid, och

3. priserna är väsentligt lägre än näringsidkarens normala priser
för motsvarande produkter.

Obeställda produkter m. m.
Där står Realisation, eller något annat uttryck med motsvarande innebörd, en tolkningsfråga alltså.

Kan ju vara intressant att se hur medlemmar på WN tolkar detta, är REA samma som Rabatt ?

Ett exempel kan ju vara som här i sundsvall där närliggande butiker till en brandolycka har försäljning, de exponerar sina varor med "REA på rökskadade kläder", en annan skylt man ofta ser "REA - nya höstmodet på väg in" och liknande.

När jag var på en ljudbutik för några dagar sedan och köpte lite kablar fick jag "rabatt" på 20% bara för man kände han i kassan, frågan är dom dessa tre olika exempel betyder samma sak, finns det t.ex. någon som får REA på kvittot när ni prutar i en butik ?

Edit2:
Kom på nu också att jag har faktiskt aldrig sett aktuella modeller / märken / produkter i butiker som har ordet REA, utan det är alltid äldre modeller, utgående artiklar eller liknande som får order REA.
Däremot RABATT ser man ofta på nya prylar, köp tre strumpor så får du rabatt på en skjorta... o.s.v.

Citat:

realisation [-So´n] subst. ~en ~er
ORDLED: re-al-is-at-ion-en
1 (ofta i kortformen rea) försäljning till nedsatt pris i större skala: realisationspris; realisationsvara; kostymen köpte han på den stora ~en efter jul
KONSTR.: ~ (på ngt)
Citat:

rabatt (över ty. Rabatt, av äldre ital. rab(b)attere 'slå ned', 'dra av', ytterst av re-, ad och lat. ba´t(t)uo, ba´tto 'slå'), avdrag i kronor eller procent på ett givet försäljningspris i syfte att stimulera köparen att handla. I marknadsföringslagen beskrivs rabatt som en tillfällig nedsättning av ett ordinarie pris. Rabatter förekommer i en mängd olika former, bl.a. i form av kassarabatt, kvantitetsrabatt vid inköp av större varumängd, introduktionsrabatt på nya produkter, lojalitets- eller bonusrabatt till stadigvarande kund samt rabatter som utgår för att differentiera priserna till olika kundgrupper (t.ex. grossister, detaljister och konsumenter).
Oläst 2005-10-17, 16:53 #6
Nykomling

Nykomling

Citat:
Originally posted by Decibel@Oct 17 2005, 16:44

Där står Realisation, eller något annat uttryck med motsvarande innebörd, en tolkningsfråga alltså.
Kan ju vara intressant att se hur medlemmar på WN tolkar detta, är REA samma som Rabatt ?
Tänker på vad konsumentverket skriver:

Citat:

"Rea, rabatt, extrapris, chockpris och "nu"-pris - de orden väcker förväntningar om särskilt förmånliga erbjudanden. Därför ska de användas med försiktighet."
Hur som helst hur man nu tolkar ordet rea kontra "just nu", "extrapris" eller "rabatt" tycker jag det fortfarande är lika fult mot konsumenten att använda detta konstant för att kunna sätta en prisnivå som ser lägre ut än den egentligen är.
Eftersom man, precis som konsumentverket skriver, lätt tolkar det som att det är något som gäller enbart just nu.
Oläst 2005-10-17, 17:07 #7
Decibels avatar

Decibels avatar

Edit:
Denna tolkning är väääldigt långsökt och djup, får du ont i skallen när ni försäker förstå, sluta
Tolkningen här är inte lika missvisande som de ord som beskrivs, här är det mer faktisk skillnad, jag bara belyser problematiken att det är svårt att tolka vad KV menar, och vad lagtexten försöker förmedla.

Intressant tänkande, jag får dock problem med en punkt på KV;s text.

Om vi omvandlar det till produkter t.ex. (bara för att ni ska få en mer greppvänlig uppfattning och förstå mitt tänkande).

Såhär:
Citat:

Godis, glass, läsk och chips, är ord på produkter som ska användas med försiktighet... <- notera punkten(erna)

För att en affär ska få locka med GLASS i sin reklam SKA
- Regel 1
- Regel 2
Summa summarum, är det någon här, som ens har en liten susning om att även Godis, läsk och chips innefattas av de regler som beskrivs i andra stycket, förutom att det förväntas att den ordgruppen/produktgruppen används med försiktighet ?

Olika produkter, olika ord, det framgår i klartext inte att de orden innefattas av just det KV skriver på sin sida, det framgår inte heller att dom ska uteslutas

Nu blev det snurrigt...
Oläst 2005-10-17, 17:22 #8
legis legis är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2004
legis legis är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2004
Jag gör ett av mina få inlägg, eftersom frågan är intressant. Läser man Konsumentverkets beskrivning, så är själva ordvalet av mindre betydelse. Det kan vara rabatt, rea, realisation, just-nu, glass, röda lappar (vilket numera iofs är förbjudet) eller vadsomhelst. Det viktiga är vilken förväntning det ger kunden.

Ordvalet är alltså irrelevant, det handlar om förväntningen hos kunden att något för tillfället är billigare än vad det vanligtvis är. Är så fallet, så ska erbjudandet gälla under en begränsad period. Frågan är då, hur lång kan en sådan period förväntas vara inom denna bransch innan man anser det vara normalpris?
legis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-17, 17:50 #9
Decibels avatar

Decibels avatar

Citat:
Originally posted by legis@Oct 17 2005, 17:22
Jag gör ett av mina få inlägg, eftersom frågan är intressant. Läser man Konsumentverkets beskrivning, så är själva ordvalet av mindre betydelse. Det kan vara rabatt, rea, realisation, just-nu, glass, röda lappar (vilket numera iofs är förbjudet) eller vadsomhelst. Det viktiga är vilken förväntning det ger kunden.

Ordvalet är alltså irrelevant, det handlar om förväntningen hos kunden att något för tillfället är billigare än vad det vanligtvis är. Är så fallet, så ska erbjudandet gälla under en begränsad period. Frågan är då, hur lång kan en sådan period förväntas vara inom denna bransch innan man anser det vara normalpris?
Läser man lagtexten rakt upp och ner så kan man ju tolka det som att det är OK sålänge den är tidsbestämd, frågan är då om t.ex. "Rabatten/kampanjen pågår till 25;e oktober 2012" är godtagbart, men å andra sidan tappar säljaren antagligen det man försökte uppnå med kampanjen redan då när inte behovet av snabba köp infinner sig hos köparen
Oläst 2005-10-17, 18:26 #10
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: May 2003
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar

Reg.datum: May 2003
Att konsumentverket inte tar upp det har nog med priset att göra. Har för mej att det finns nån minimisumma produkten skall ha kostat innan mydigheterna lägger sig i.

300 kr eller nåt var det förr.

Intressant är det dock, lite som besinkrig. Ingen vet vad den andre gör eller hur länge.

Thomas
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017