FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Hej, jag är ny här.
|
Vill varna er alla för att Web10.se inte tar någon backup på sina kunders filer. Jag fick lära mig detta den hårda vägen...
Vi var mitt uppe i ett serverbyte (pga att denna server låg nera med jämna mellanrum) när Web10:s server gick ner igen. Två dygn senare fick jag ett glatt besked från dem i stil med "Nu är servern uppe igen, många av dina filer är borta så dem måste du ladda upp igen själv!". Många av de filer som vi höll på att flytta försvann alltså och fanns inte heller på någon backup hos web10. Även om vi till viss del får skylla oss själva för att vi inte hade säkrare backuper (och litade lite för mycket på ett lågpris-hotell från Danmark) så tycker jag att det är otroligt att ett webbhotell inte tar backuper! Är inte det en grundläggande service på ett webbhotell? Nåväl... bita i det sura äpplet och börja koda på nytt ![]() Syftet med detta inlägg var iaf att varna er för Web10, åtminstone om ni inte acceperar många avbrott och inte tycker att backuper är viktigt. /Micke |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Trodde faktiskt inte att det fanns webhotell som inte gjorde backup...
till och med cliche gör backup på sitt 1 kronors konto... Tack för att du varanade... när man letar hotell kollar man inte alltid på backupdelen... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Man skall ALDRIG lita på hotellet ändå.
Dels eftersom många hotell kan ta betalt för detta, som en extra tjänst. Och sedan för att ta betalt för att återställa den också. Därför är det säkrare att hålla egna backuper. 1 backup på sin dator. 1 backup bränd på skiva. Tycker inte syns om dig eftersom vill man behålla något så ser man till att hålla det på en säker plats också. Detta påminner om något som många gör också: Det är att när man gör ändringar på sina webplatser så gör ändringen direkt på hotellets server istället för på sin 'dev'-maskin, och därefter laddar upp när man är klar. Krävs också sina misstag innan man inser hur man skall göra. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Se alltid till att ha en lokal kopia på allt viktigt. Gör egna schemalagda backuper.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Efter egen erfarenhet så har jag backup av arbete på två lokala diskar och webbhotellet.
Har jag inte allt för mycket otur så ryker inte alla tre samtidigt i alla fall. När det gäller skivor så tycker jag inte om att sitta och bränna efter dagens slut. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
vi tar daglig backup på alla datorerna på kontoret samt lägger ut allt på kasettband som byts varje dag och läggs in i kassaskåp!
Enda säkra sättet! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Fredrik, om kontoret brinner upp eller någon stjäl kassaskåpet då?
Det finns inga säkra sätt, men att förvara backupen på samma ställe som du har livedatan på är ett dåligt ställe. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Egen backup kombinerat med webbhotellets backup borde helt klart vara en tillräcklig säkerhet...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
hemsidan lighger även på backup i andra siden Sverige...i Umeå där vår server står
![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|