FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Vilka etiska regler finns det gällande massmail till företag?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
En mycket enkel sådan: Om inte mottagaren i förväg anmält sitt intresse för att få materialet, så gör det inte.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Inte väl vad gäller företag? Det kan i många fall handla om att både mottagaren och avsändaren har intresse av samarbete, klart du kan maila en förfrågan..
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Davve, om de nu har det så lär det ju ses betydligt seriösare att skicka ett riktigt brev istället...
Jag tror att unsolicited mail till svenska företag kan stjälpa mer än det hjälper. Ett vanligt brev läser jag oftast, ett spammail ryker väldigt fort. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Det är sant, men man ska ju inte bortse från att mailvägen är också en möjlighet. Jag slänger nog en hel del brev som kommer med posten, kanske inte lika många men en hel del. Ibland läser jag hellre ett mail med ett förslag än en bok som kommer med posten med all onödig information man kan tänka sig..
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Det är väl inget fel att skicka en förfrågan om samarbete om man inte är intresserad av företaget i fråga.
Men att skicka mail till 3000 företag för att fråga om dom vill köpa din exklusiva produkter är ytterst olämpligt, dock ej olagligt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Att skicka massmail till företag är nog det sämsta man kan göra om man har för avsikt att etablera en seriös kontakt för framtida relationer.
Skräpet som kommer via mail är nog omfattande ändå. Lämplig behandling av spammare |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
(Lite väl bryskt kanske, men tror att budskapet gick fram...) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
![]() (även om den ryska metoden är mer permanent) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Förfrågan om samarbete är helt okej om den är personlig, antingen personlig skriven eller att det uppenbart är skickat till ett fåtal företag.
Skickar man ett standardiserat mail till 10 000 olika företag om att de kan annonsera på en sajt är det visserligen en förfrågan om samarbete, men 99% av företagen skulle klassa det som spam och aldrig någonsin vilja ha med en att göra. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|