Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vad är vettigt att ta betalt?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-08-13, 09:53 #1
BeataK BeataK är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 6
BeataK BeataK är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 6
Jag har en webbplats som jag driver på min fritid, en webbsida om pärlhantverk, ett forum och ett galleri. Inget avancerat alls. Jag har i snitt 6000 sidvisningar per dag och 1000 unika besökare. Har just nu google adsense (i forumet) som inte direkt genererar en förmögenhet men betydligt mer än vad jag trodde när jag stoppade in det.

Nu har jag fått förfrågningar från flera butiker som säljer pärlor att de vill annonsera på min webbplats. Men jag har lite dålig koll på vad jag skall ta i ersättning. Några tips? Jag håller på att lägga över hela webbplatsen i Joomla (CMS) och kommer därmed kunna styra så att annonser kan visas på speciella sidor eller på alla sidor, kan man ta extra betalt för att de får annonsen på en av dem i förväg bestämd sida?

Letar oxå något bra annonsrotationsprogram som passar bra med Joomla, skall kolla i de andra forumen här men om någon vet om något som är riktigt bra så hojta gärna till.

Behöver ni mer info för att hjälpa mig med priserna så fråga. Var osäker på om jag fick lägga ut adressen till sidan här så jag väntar med det.
BeataK är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-13, 09:56 #2
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Joomla har en inbyggd bannerfunktion men om du tittar på extensions.joomla.org så hittar du lite fler alternativ bl.a. en adsensehanterare.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-13, 10:12 #3
BeataK BeataK är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 6
BeataK BeataK är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 6
Citat:
Originally posted by Westman@Aug 13 2006, 09:56
Joomla har en inbyggd bannerfunktion men om du tittar på http://extensions.joomla.org så hittar du lite fler alternativ bl.a. en adsensehanterare.
Hmm, jag måste varit blind i så fall för jag hittade ingen rotationshantering, får grotta lite till då. Adsensen kommer ligga kvar i det forum som är nu ett tag till men jag skall kika på den oxå, tack för tipset.
BeataK är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-13, 13:50 #4
Andreas Rönnqvist Andreas Rönnqvist är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 87
Andreas Rönnqvist Andreas Rönnqvist är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 87
phpAdsNew2 funkade väldigt bra för mig i en liknande miljö - finns det bara någon form av template som hanterar HTML-kod i Joomla bör det gå bra att använda detta program vid sidan av hela ditt CMS och sen bara klistra in koden på rätt ställe.
Andreas Rönnqvist är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-13, 14:40 #5
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Priser är ju alltid svårt, men ett tips (som också finns här) är lägga sig på ett högre pris än adsense när du går ut mot annonsörerna.

Det är ett mycket bra tecken att annonsörerna vänder sig till dig, det betyder att de är köpsugna.

Försäk sätta dig i annonsköparens situation och beräkna vad en ny kund får kosta i marknadsföringskostnad.
Exempel: om en ny kund handlar för 1000:- (inklusive moms) och marginalen hos affären är 30% så gör den ett brutto på 240:- exklusive moms på marginalen. en viss andel av detta kan vara försvärligt att lägga ner på att hitta kunden ifråga, t ex 5 % eller 12 kr.
om du skickar in besökare varav 10 procent nappar blir ett rimligt pris per klick 10 procent av detta dvs 1,20:-
Då har annonsören betalat 12 kr i genomsnitt för att få en omsättning på 1000:- och ett brutto på 228:-. Det ska då täcka upp hans övriga kostnader för affären.

(obs, det är bara ett räkneexempel. Man kan få fram vilka siffror man vill på det här viset) .
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-13, 18:53 #6
BeataK BeataK är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 6
BeataK BeataK är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 6
Citat:
Originally posted by Andreas Rönnqvist@Aug 13 2006, 13:50
phpAdsNew2 funkade väldigt bra för mig i en liknande miljö - finns det bara någon form av template som hanterar HTML-kod i Joomla bör det gå bra att använda detta program vid sidan av hela ditt CMS och sen bara klistra in koden på rätt ställe.
Skall kika på det, har funktioner för att köra php/html inne i joomla så det är inga problem.
BeataK är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-13, 18:56 #7
BeataK BeataK är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 6
BeataK BeataK är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 6
Citat:
Originally posted by elprisguiden@Aug 13 2006, 14:40
Priser är ju alltid svårt, men ett tips (som också finns här) är lägga sig på ett högre pris än adsense när du går ut mot annonsörerna.
Det är ett mycket bra tecken att annonsörerna vänder sig till dig, det betyder att de är köpsugna.
Försäk sätta dig i annonsköparens situation och beräkna vad en ny kund får kosta i marknadsföringskostnad.
Exempel: om en ny kund handlar för 1000:- (inklusive moms) och marginalen hos affären är 30% så gör den ett brutto på 240:- exklusive moms på marginalen. en viss andel av detta kan vara försvärligt att lägga ner på att hitta kunden ifråga, t ex 5 % eller 12 kr.
om du skickar in besökare varav 10 procent nappar blir ett rimligt pris per klick 10 procent av detta dvs 1,20:-
Då har annonsören betalat 12 kr i genomsnitt för att få en omsättning på 1000:- och ett brutto på 228:-. Det ska då täcka upp hans övriga kostnader för affären.
(obs, det är bara ett räkneexempel. Man kan få fram vilka siffror man vill på det här viset) .


Tackar, skall fundera lite kring vilka siffror som kan vara lämpliga. Vet dock inte om jag ids hålla på att räkna per klick utan funderar mer på en fast kostnad för en viss tid. De flesta butiker är små pärlaffärer (enmansföretag) och kag kan tänka mig att de vill ha koll på kostnaderna de oxå. Men jag skall helt klart räkna lite och jämföra med adsense. Fick lite inblick i google prissätter när jag själv hade adwords aktivt.
BeataK är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-13, 19:02 #8
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Är det bara små pärlaffärer kan det bli svårt att få dom att betala tillräckligt. Men lycka till!
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-13, 19:48 #9
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
För fastpris så är det ju bara att räkna på dina besökare samt en clickfrekvens på runt 1%. (kanske 2%)

(6000 * 0,01) * 1,20kr = 72kr / dag * 30 = 2160kr/mån.
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-13, 20:22 #10
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Storens avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Citat:
Ursprungligen postat av BeataK
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Joomla har en inbyggd bannerfunktion men om du tittar på http://extensions.joomla.org så hittar du lite fler alternativ bl.a. en adsensehanterare.
Hmm, jag måste varit blind i så fall för jag hittade ingen rotationshantering, får grotta lite till då. Adsensen kommer ligga kvar i det forum som är nu ett tag till men jag skall kika på den oxå, tack för tipset.
Ok,. tråden handlar om två saker... Sök på Multibanner på http://extensions.joomla.org så hittar du en som kan visa fler än en styck..

Sedan kan du ju alltid kopiera "bannermodulen" och lägga dessa på andra ställen på sidan. Sedan anger du ID-numret för den annonsör(er) som skall visas i de olika modulerna..
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017