Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Permanent Redirect med ASP

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-10-06, 01:46 #1
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Lightbulb Permanent Redirect med ASP

Jag har suttit och trixat lite med en Permanent Redirect i ASP. Tidigare har jag redirectat alla URL:er som inte innehåller www till startsidan www.doman.se. Detta gjorde att om folk länkade till en specifik sida på mina sajter utan att använda www så hamnade besökarna på startsidan.

Nu har jag alltså gjort så att t.ex. doman.se/index.asp?page=kontakta redirectas till www.doman.se/index.asp?page=kontakta istället. Detta är ju en självklarhet och det är bara klantigt att jag inte tänkt på det tidigare.

Kod:
<%@ Language=VBScript %>
<%
aktuellsida = Request.ServerVariables(”URL”)
aktuellQS = “?” & Request.Querystring

IF ((Request.ServerVariables(”SERVER_NAME”)) = “doman.se”) THEN
Response.Status = “301 Moved Permanently”
Response.AddHeader “Location”, “http://www.doman.se” & aktuellsida & aktuellQS
Response.End
END IF
%>
Inlägget är dels tänkt att vara till hjälp för de som vill göra en liknande 301:a. Men jag vill även få reda på om det finns några felaktigheter i koden som kan skada min fina vänskap med Google.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-07, 18:09 #2
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
Jag kan inte svara på vad sökmotorn tycker. Det verkar som om de är rätt flitiga att uppdatera sitt index, så eventuella felaktigheter blir skapligt kortvariga. Samtidigt som nyheter rätt snabbt indexeras.

Vad jag undrar är, var lägger du denna koden? På varje sida eller i global.asa? Det ser ut som om du har den på varje sida...och rent spontant känns det aningen överambitiöst.

Jag förstår tanken, att "hjälpa folk som länkat fel". Men då blir konsekvensen att du har lyckats få väldigt tankspridda personer som länkar till dig och sen egentligen inte bryr sig om ifall länken fungerar.

Min andra invändning är att webbplatser på Binero fungerar både med och utan www. Nu är jag medveten om att inte alla använder Binero, men det är inte ett omänskligt stort problem att lösa! :-)

***
Avslutning:
Jag ser din kod, jag förstår poängen, men nej tack! Jag avstår!

Google har redan löst det där och alla länkar till både mina och alla mina kunders sidor är alltid MED www... Fast jag testar nu och det fungerade i alla fall. Vissa saker är bara enklare att låta vara... denna "feature" kvalificerar in på denna lista...

Lycka till!!
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-07, 18:39 #3
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Jag har denna kod på varje sida, mina sajter består som tur är ofta av väldigt få ASP-sidor och är istället uppbyggda på olika QueryString's. Detta gör att i normalfallet behöver koden endast klistras in överst på 3-4 sidor. Global.asa-varianten du nämnet har jag inte koll på, men det kan vara värt att kolla upp.

Tidigare hade jag en redirect från doman.se/vadsomhelst till www.doman.se. Skrev besökaren alltså manuellt in doman.se/avdelning så kom han till startsidan med www före. Så ur ett användarvänlighetsperspektiv har detta blivit en förbättring, även om jag lika gärna skulle tagit bort den ursprungliga redirecten. Men då har jag problemet med att två URL:er kan användas för nå samma sida. För Google har det dock inte varit något problem. De har fattat att det är www.* adresserna som gäller.

Ur ett SEO-perspektiv är nog denna åtgärd inte så värst betydelsefull. Det finns många andra faktorer som påverkar betydligt mer.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-08, 07:04 #4
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
Jag tror inte det fungerar i global.asa. Jag kan inte förklara varför, men jag har en känsla av att "den typen av åtgärder" inte fungerar där...

Men jag kan ha fel!

Däremot kan jag inte förstå varför du vill lägga ner tid, engagemang och kod på något som du själv konstaterar att du inte har någon användning för!

Men visst! Inte är jag den som ska hindra dig och det är inte direkt olagligt... Om inte annat så lär du dig kanske något...!? :-)

Lycka till!
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-08, 12:09 #5
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Nu tog det inte fruktansvärt mycket tid att fixa detta. Jag hade för mig att jag läst om SEO-fördelarna med detta på flera ställen för ett tag sedan, hade dock svårt att hitta dessa "påståenden" igen. Visste inte riktigt vad jag skulle söka på

Jag håller inte riktigt med om att jag konstaterar onyttan med detta, men däremot att det finns faktorer som spelar större roll för SEO:n. Bl.a relevanta inlänkar med "rätt" länktext. Min uppfattning är dock att "många bäckar små..." gäller inom SEO. Alla små faktorer tillsammans gör skillnad i slutändan.

Till sist hittade jag detta, som styrker min "teori" litegrann.

"Även om man nu förtiden kan ställa in i Googles verktyg för webbansvariga om man ska visa med eller utan www i ens domännamn rekommenderar jag att man redirectar detta själv på servernivå."
http://www.seo-guide.se/301-redirect

Samt denna:
http://www.herseo.com/blog/2009/05/3...direct-to-www/

EDIT: Nu kommer all info på en och samma gång. Detta måste ju vara den mest trovärdiga källan. Matt Cutts i egen hög person. Inlägget har dock några år på nacken.
http://www.mattcutts.com/blog/seo-ad...onicalization/

Senast redigerad av kw_wasabi den 2009-10-08 klockan 12:18
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-09, 12:17 #6
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
Matt Cutts?

Är inte han nån tomte som agerar språkrör för Google!? Han är väl den som man ska lita minst på i så fall!! Han kan ju säga vad som helst, för han vet att han blir citerad i inlägg som detta, men det betyder ju inte att det han säger är sant.

Snarare tvärt om. Han pratar ju för egen räkning. Alltså för Google. Ingen sökmotor skulle offentligt beskriva hur deras index fungerar, Google inget undantag.

Jim Westergren. Absolut. inga problem.

She SEO. Tja... varför inte.

***
Men många bäckar små kan ju också vara att polera musen, att alltid hälsa på grannen, att panta alla burkar, att vårda sitt språk...

Ja, du fattar. Ingen kommer att säga emot dig! :-)

Lycka till!


****
Du skriver: "Jag håller inte riktigt med om att jag konstaterar onyttan med detta,"

Nej, det sa du aldrig. Men kontentan av ditt första inlägg var att om någon länkat felaktigt till din sida skulle den personen komma till rätt sida.

Med detta i åtanke kan man dra slutsatsen att du har en eller flera personer som länkar till dig men som sen inte kollar att länken faktiskt fungerar samt att du inte är kund hos Binero.
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
301 redirect, asp, permanent redirect


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017