Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


jquery sidan fryser/laggar

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-08-11, 21:45 #1
habbcraw habbcraw är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 182
habbcraw habbcraw är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 182
Standard jquery sidan fryser/laggar

Hej! Jag använder mig lite av jquery i ett projekt och är lite nybörjare, men behöver uppdatera en sida varje sekund för att få allt att fungera. Det fungerade i början på enskild sida utan hela "kitet". Tror ni att det beror på att jag infogar många DIVar, för att sätta infon till rätta? Detta påverkar även startsidan. Kan ge ut kod via PM om nödvändigt.

Tack på förhand!
habbcraw är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-11, 23:17 #2
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Om du inte gör det, använd firebug för felsökning...
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-12, 02:16 #3
schierbeck schierbeck är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 21
schierbeck schierbeck är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 21
Nu vet jag inte varför du vill ladda om sidan varje sekund (och i övrigt förstår jag inte vad du menar). Om det handlar om att hämta data från en databas kanske du ska se över ajax varianter i jQuery istället för att ladda om sidan.
schierbeck är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-12, 09:38 #4
dAEks avatar
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
dAEks avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
Om du vill ha hjälp får du nog berätta lite mer. Det du har skrivit hittills är vagt och otydligt. Vad felet beror på är typ omöjligt att svara på utan att se någon kod men här kommer några frågeställningar och tips att tänka på.

Uppstår beteendet vid vanlig sidladdning? Ett vanligt problem när webbläsaren fryser till är att man skapar många eventlyssnare. Nästan alltid kan man skriva om koden så att den nyttjar event delegation istället.

Sker beteendet vid ajax-anrop?
1. Kanske har du råkat göra anropen synkrona och inte asynkrona som är default.
2. Om du infogar data vid success-callbacken och dokumentet är stort (läs. många noder) kan du behöva optimera selektorerna som används för att lokalisera var datan ska läggas in. Det är ofta enkelt och ger bra resultat i jämförelse till insatsen. Kort och gott handlar det om att ge selektorerna ett context att jobba med istället för att köra dem mot dokumentet i sin helhet.
3. Hur mycket data är det som ska infogas och hur ser den koden ut? Att uppdatera DOM:en gör man helst i så få anrop som möjligt så om du loopar igenom svaret och uppdaterar sidan är det troligen nånting som borde ses över. Man kan fixa detta genom att ta en kopia på noden (.clone()), manipulera den och sedan när den är uppdaterad och klar tjongar man tillbaks den i DOM:en.

Hur gör du pollningen (setTimeout eller setInterval)?

Precis som Björn skriver finns det utmärkta verktyg för att felsöka javascript eller css i webbläsarna. Lär dig använda dem.
dAEk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017