Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Varför är Censeo Tech så billiga?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-05-09, 17:20 #1
palun palun är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 2
palun palun är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 2
Har ägnat en del tid att kolla upp olika betalväxlar för kortbetalning.

De flesta tar en ordentlig startavgift i storleksordningen 5000 - 15000 kr + en månadsavgift på några hundra + en avgift per transaktion. Ganska mycket för en ny-startare med dålig koll på framtida omsättning...

Ett undantag är Censeo Tech i Göteborg (www.censeo.se) som tar 1% per transaktion(!). Tillkommer bankens procent (ca 2-3% ?). (Detta gäller produkten "SmartB2C utan fast avgift".)

Nu undrar jag om någon vet vad som motiverar den stora prisskillnaden? Är det jag som har missat något väsentligt? Är det något i Censeos lösning som saknas?

(Jag har ställt samma fråga till alla jag talat med, både på Censeo och andra företag. Ingen kan svara...)

Någon annan som undrat över detta?

Må gott!
/ulf
palun är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-09, 19:48 #2
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
Citat:
Ni måste teckna ett inlösenavtal med en bank. Censeo Tech hjälper er gärna på denna punkt och förmedlar en bra bankkontakt.
Vad kostar sådant? Är det ngt som man slipper hos andra?

Har inte själv kollat upp betallösningar, även om det börjar bli hög tid.

mvh
//Daniel
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-09, 22:53 #3
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 719
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 719
Citat:
Originally posted by digiArt@May 9 2004, 16:48
Citat:
Ni måste teckna ett inlösenavtal med en bank. Censeo Tech hjälper er gärna på denna punkt och förmedlar en bra bankkontakt.
Vad kostar sådant? Är det ngt som man slipper hos andra?

Har inte själv kollat upp betallösningar, även om det börjar bli hög tid.

mvh
//Daniel
Du måste alltid ha ett avtal med en bank om inlösen. Ett fåtal PSP:er, däribland WallIt (som jag personligen har bra erfarenhet av) sköter hela förhandlingsbiten med banken och ordnar med de detaljer som behövs vilket gör att man slipper en del arbete. Om det är värt det eller inte kan jag inte svara på. Det enda jag egentligen kan konstatera är att WallIt är ett seriöst företag med bra key account (åtminstone vår ). Å andra sidan verkar Censeo Tech också vara bra!
__________________
www.ip2nation.com (ip till land)
Per är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-13, 18:24 #4
nicces avatar
nicce nicce är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 141
nicce nicce är inte uppkopplad
Medlem
nicces avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 141
Hej Jag har erfarenheter från de flesta företag på marknaden, och har inte hört om dem.
Dem vi jobbar mest med idag är www.samport.se men www.netgiro.se är även väldigt bra enligt mina kollegor...
nicce är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-13, 19:48 #5
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 719
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 719
Citat:
Originally posted by nicce@May 13 2004, 15:24
Hej Jag har erfarenheter från de flesta företag på marknaden, och har inte hört om dem.
Dem vi jobbar mest med idag är www.samport.se men www.netgiro.se är även väldigt bra enligt mina kollegor...
Rätta mig om jag har fel, men med tanke på de kostnader som åtminstone Netgiro verkar ta ut är det nog inte aktuellt för speciellt många här. Det får uppstartskostnader på 15 000 att likna växelpengar
__________________
www.ip2nation.com (ip till land)
Per är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-13, 21:19 #6
nicces avatar
nicce nicce är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 141
nicce nicce är inte uppkopplad
Medlem
nicces avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 141
Citat:
Originally posted by Per@May 13 2004, 16:48
Rätta mig om jag har fel, men med tanke på de kostnader som åtminstone Netgiro verkar ta ut är det nog inte aktuellt för speciellt många här. Det får uppstartskostnader på 15 000 att likna växelpengar
Jo, det har du visserligen rätt i, vi kör både samport och netgiros system. Måste säga att samports system är minst lika bra som netgiro trots priset.
Hade det inte varit för Netgiros kopplingar till ELV betalningar i tyskland hade vi nog kört enbart på samports lösning...

Jag har för mig att dem hade en lösning som kostade 3% (inklusive inlösare), och inga andra avgifter... utbetalning var dag... det kanske kan passa?

Dock avråder jag starkt från debitech och paynova...
nicce är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-13, 22:11 #7
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 719
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 719
Citat:
Ursprungligen postat av nicce
Citat:
Ursprungligen postat av Per
Rätta mig om jag har fel, men med tanke på de kostnader som åtminstone Netgiro verkar ta ut är det nog inte aktuellt för speciellt många här. Det får uppstartskostnader på 15 000 att likna växelpengar
Jo, det har du visserligen rätt i, vi kör både samport och netgiros system. Måste säga att samports system är minst lika bra som netgiro trots priset.
Hade det inte varit för Netgiros kopplingar till ELV betalningar i tyskland hade vi nog kört enbart på samports lösning...

Jag har för mig att dem hade en lösning som kostade 3% (inklusive inlösare), och inga andra avgifter... utbetalning var dag... det kanske kan passa?

Dock avråder jag starkt från debitech och paynova...
Med tanke på forumets publika natur föreslår jag att du redogör för varför Paynova och Debitech inte är bra.

Det där lät lite irriterat, vad jag menade är att det generellt är viktigt att skriva anledningar till avrådan, inte minst med tanke på att WN:s trådar tenderar att hamna högt på Google. :-)
__________________
www.ip2nation.com (ip till land)
Per är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-13, 23:13 #8
nicces avatar
nicce nicce är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 141
nicce nicce är inte uppkopplad
Medlem
nicces avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 141
Okej, jag kan bara svara utifrån min erfarenhet. Och eftersom jag har arbetat i många projekt med betallösningar för stora företag anser jag mig väl insatt.

Jag gör en lista från de erfarenheter jag har haft med olika PSP i sverige, sen är det upp till var och en att bedömma.

Debitech
Vi har gjort 7 kundinstallationer mot debitech's server lösning. 2 av bolagen använde även debitech's tjänst för reskontra mot PBK. Av dessa 7 har 6 gått över till Netgiro och Samport då felaktig redovisning har skett under lång tid som ledde till många extra revisionstimmar. Den sista kunden som är inom rese/flyg kommer även att flytta över sitt system till Samport.

Wallit
Jag har en mycket stor kund som under 6 månader har fått utbetalt för mycket pengar <_< . Kunden märkte inte själv detta till en början och räknade in allt i sin redovisning. Efter 6 månader upptäckte kunden att dem hade fått ut för mycket. En vecka senare hade Wallit dragit 1,7 miljoner kroner från kundens konto som dem ansåg va felaktiga. Min kund fick en smäre panik attack, men allt löste sig. Det roliga är att även efter detta STORA misstag betalar dem ut för mycket.

Posten Betalväxel
Fungerar ganska bra, men den är dyr och krånglig att ha och göra med.
Jag rekar varmt att vända sig till ett företag som enbart håller på med betalningar och inte som posten på hobby-nivå.

Samport
Hos samport har jag mina flesta kunder, det är en mycket välgjord plattform som är helt dynamisk. Jag kan själv lägga till applikationer för kunder i deras system. För mina kunder hanterar samport ordrar, beställningar, frakten, fakturor och kreditkort. Dem har även telefontjänster som dock inte är lika välarbetade, men dem fungerar bra. Jag rekar samport skarpt! Vi har gårdagens utbetalningar på vårt bankkonto kl 09:00 dagen efter, kanon!
Ganska bra priser också...

Netgiro
En mkt bra lösning för lite större företag (mer än 3000 transaktioner / månad). Dem betalar dock ut en gång i veckan men deras klient-konto.

iDeb
3:e parts PSP, onödigt att ha en extra mellanhand.
Dåliga rapporteringssystem.
Får dock ett plus för priset, men jag betalar hellre lite mer för att få något som jag VET fungerar och finns kvar om 1 år.

Paynova och PayPal
Jag har några kunder som skaffade dessa paynova plånböcker när dem kom, det va ju gratis! :huh:
1/10 har kvar plånböckerna idag, då dem såg att beställningarna gick bra fram till betalningen där folk stannade upp.

Risken är att man tappar många kunder, det är vad vår erfarenhet säger...

Tänk er följande:
Ni går in på CDON.COM för att beställa en platta. Ni lägger den i korgen och går till kassan. [Registrering] Jobbigt, kan man inte bara fylla i sitt namn, måste man öppna ett konto tänker ni. Men ok, ni skapar det där kontot och går vidare. [Betala-Kreditkort] -VA!?!? Ska jag öppna ett konto till för att betala!? Ok, öppnar paynova kontot. Sen ska man göra 2 överföringar, en till plånboken och sedan en till CDON.COM!?
1/3 av kunderna har tappat bort sig på halva vägen...

Nej, internetplånböckernas död är nära...

Dem har även väldigt långa utbetalningstider, om man inte betalar extra...

Censeo Tech
Har kollat upp dem, det är ingen PSP utan bara en återförsäljare av Posten betalväxel


Slut

[Ursäkta stavfel och ordfel, jag skriver via ett röststyry tangentbord]

Avfyra era synpunkter på mig, jag är redo att bemöta !! :P :P
nicce är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-13, 23:21 #9
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 719
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 719
Wow! Verkligen roligt att du delar med dig!

Själv har jag arbetat med WallIt ett tag nu - so far, so good!

Jag håller med om att Paynova som ensamt alternativ är tveksamt, men som komplement är det nog inte dödsdömt.
__________________
www.ip2nation.com (ip till land)
Per är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-14, 12:48 #10
palun palun är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 2
palun palun är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 2
Tack alla! Och speciellt nicce. Kanonbra redogörelse.

En sak bara: Nicce, du säger att Censeo Tech endast är återförsäljare av postens betalväxel (vilket säkert är riktigt). Men då begriper inte jag hur dom kan vara mycket billigare än posten själv?! (Var drar Censeo in sina pengar?)

Tack igen!
/ulf
palun är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017