Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Filecred.com (300 000 unika besökare / månad)

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2016-08-11, 17:03 #1
Knös Knös är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 177
Knös Knös är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 177
Standard Filecred.com (300 000 unika besökare / månad)

Filecred är en webbplats som jag startade för cirka ett år sedan. Användare av sajten kan ladda upp filer på webbplatsen och tjäna pengar genom annonser som visas på sidan där filen laddas ner. Det är endast lagliga filer som är tillåtna så det är ingen torrent-sida.

Generell statistik:
  • 4 000 000+ unika besökare senaste 12 månaderna
  • 10 000 000+ sidvisningar senaste 12 månaderna
  • 7 000+ medlemmar
  • 7 600 000+ nerladdade filer
  • 12 828+ annonskonverteringar
  • 2 258 kr / månad, 1345 kr / månad (om man tar bort kostnad för bandbredd) (ja, ganska lågt, finns rum för optimering av annonser för den som är intresserad av affiliatemarketing/hantera annonsering genom diverse ad networks, t.ex Affiliaxe, Yeahmobi osv.)

Statistiksbevis: http://i.imgur.com/wDjjArh.jpg, http://i.imgur.com/FYibn55.jpg, http://i.imgur.com/xLX9HMo.jpg


Hur fungerar sajten?
Låt säga du har en fil, t.ex någon typ av mod av ett spel, textdokument eller nåt annat som du vill dela med dig av till personer på internet. Istället för att ladda upp filen på MediaFire/Dropbox där du inte får betalt och ibland måste betala för att få tillräckligt med bandbredd så kan du använda Filecred.

Filecred visar annonser på filnerladdningssidan (exempel: http://i.imgur.com/UwrgPoI.jpg). Normalt sett är dessa annonser (t.ex CPI/sweepstakes) där en besökare måste installera/delta i någonting för att annonsen ska konvertera. När en konvertering sker hos annonsnätverket notifieras Filecred och vi får tillgång till en del data som kan användas för att förstå vilken användare på Filecred som tjänade pengar.

I nuläget får användare av sajten 50% av alla intäkter. Resterande 50% går till Filecred. Detta kan givetvis regleras i koden.

En fullständig specifikation av alla funktioner på webbplatsen finner du längre ner.

(Somliga aspekter av det som nämnts ovan är mer komplicerat kodmässigt än vad det verkar. Men allt är inbyggt så detta är möjligtvis onödig teknisk information för dig. Jag kan givetvis specificera teknisk information vid intresse.)

Funktioner
Admin:
  • Generell statistik (överblick över all statistik, t.ex intäkt för användare per dag))
  • Annonsnätverk (lägg till/ta bort annonsnätverk)
  • Annonskampanjer (hantera annonskampanjer, rikta åt särskilda länder, olika annonsplacering, cap och mycket annat))
  • Fallback-annonser (om inga annonser finns tillgängliga för specifik enhet (android, iOS etc)/country/etc så kan man använda en CPM-annons för sån här trafik)
  • Konverteringar (listar alla konverteringar, varje gång en annons konverteras (dvs en besökare t.ex installerar en app (CPI) eller utför nåt annat som annonsen kräver), detaljerad information om detta, t.ex enhets info (iOS/Android/Desktop etc), annonstyp, intäkt med mera)
  • Hantera användare (lista användare, sortera, ändra, ta bort etc)
  • Betalningar (en enkel funktion för att hantera/spara utbetalningar i systemet, transaktioner görs manuellt via PayPal)
  • Filer (lista alla filer, ta bort, detta är en viktig del av adminpanelen eftersom här kan du ta bort illegala filer eller annat som inte tillåts på sajten, enkelt att använda, bara att klicka för att ta bort)
  • Vanliga frågor (ändra frågor som visas på FAQ-sidan)

Användare:
  • Dashboard (överblicksstatistik)
  • Profil (ändra profil, ändra lösenord etc)
  • Filer (hantera uppladdade filer, se statistik för enskilda filer, ladda upp ny fil)
  • Referrals (användare kan referrera nya användare till sajten och få 5% av intäkterna)
  • API (ladda upp filer från utanför sajten och andra användbara funktioner)

Annat:
  • Google Cloud används för att hosta alla uppladdade filer
  • API (ladda upp filer utanför sajten och andra användbara funktioner)
  • Max filstorlek är satt till 30 MB. Anledningen är att allting ovanför inte är lönsamt, detta går givetvis att ändra i koden.

Annonser
För att visa annonser använder jag annonsnätverk så som t.ex Affiliaxe, Yeahmobi med mera. Alla som har CPI-kampanjer för mobile är intressant eftersom en stor del är just mobilanvändare. Det senaste jag testat är sweepstakes vilket visar sig ge schysta konverteringar också.

Allting är inbyggt. Det enda du behöver är att skapa konton hos dom olika nätverken. Du måste även lägga in en särskild kod som används för att pinga Filecred när en konvetering händer. Genom pingen får vi reda på datan som behövs för att förstå vilken annons som konverterade och för vilken användare etc.

Marknadsföring / SEO
Jag har inte gjort någon nämnvärd marknadsföring. Sajten rankar för sökfraser som t.ex "upload files and earn money". Men mestadels sprids sajten mellan användare och inte Google.

Det enda jag har gjort (och kanske totalt spenderat max 5-6 timmar på totalt, ja, jag tappade intresse ganska fort!) är att nå ut till personer som tidigare använt MediaFire/Dropbox för att hosta sina filer och förklarat varför Filecred är en mycket bättre lösning.

Hur hittar jag nya användare?

Det finns flera tjänster som fungerar som länkförkortare fast istället för att man direkt hamnar på redirect-sajten (likt Bit.ly) så skickas man istället till en sajt där man ser en annons och måste vänta 5 sekunder innan man kan gå vidare till sajten man vill se. T.ex på såna tjänster är adf.ly.

Använd Google för att hitta dessa adf.ly länkar. Många som använder adf.ly använder det för förkorta sina MediaFire/Dropbox-länkar. Kontakta dessa personer och berätta om Filecred.

Inkluderat i köpet
Vid köp av sidan ingår domänen filecred.com, filer och databas av webbplatsen samt hjälp av en programmerare med att flytta domänen till din VPS. Jag betalar programmeraren för flytten så länge det inte tar mer än 3 timmar.

Jag använder en managed VPS-2 hos KnownHost för att hosta sajten och det fungerar fint. Det behövs även ett SSL-certificate som du kan köpa av Namecheap för ca $10 (årskostnad) för att skydda adminpanelen/användarpanelen (https://my.filecred.com/).


Sajten säljs av mitt företag. Alla bud är exkl moms.

Varför sälja?
Jag insåg ganska snabbt att hantering av annonsering och liknande är något som jag inte är särskilt intresserad av. Jag tror det är bäst att göra sig av med den och se om någon annan kan få snurr på den!

Det finns ju gott om besökare och användare. Det som måste förbättras för att öka intäkter är annonseringen.

Bilder
Admin, kampanjer: http://i.imgur.com/tE3VDip.jpg
Admin, generell statistik: http://i.imgur.com/fo2ouyl.jpg

Budgivning
Bud under 20000 kronor är av inget intresse. Minsta höjning måste ske med minst 1000 kronor.

Tack!

Senast redigerad av Knös den 2016-08-11 klockan 17:14
Knös är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-08-11, 17:20 #2
Knös Knös är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 177
Knös Knös är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 177
Jag bör tillägga att jag introducerar givetvis köparen till programmeraren som har programmerat sajten om sådant intresse finns. Han vet allt (och förmodligen mer) än vad jag vet om sajten och dess funktioner.
Knös är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017