Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


sidor som faller fritt i google...

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-08-18, 00:23 #1
addlogic addlogic är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 4
addlogic addlogic är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 4
Sjösatte en sajt för mitt företag för ett par månader sedan och förvånansvärt nog trillade nästan omedelbart ett par av mina artiklar upp på "topplaceringar" i google och en hel del klickade sig till företagets site därifrån. Jag är ganska aktiv i några newsgrupper och har i och med att siten kommit upp även stoppat in webadressen i signaturen, så det är därfrån majoriteten av besökarna hittar till mitt företag. I alla fall; efter ett tag beslutade jag mig för att plocka bort möjligheten att ladda ned företagets tekniska artiklar och nyhetsnotiser som pdf-filer, eftersom pdf-genereringen funkade lite halvdåligt och själva utseendet blev helknasigt. Allt sedan dess har artiklarna rasat i google, och nu är dom inte längre ens indexerade :angry:.

Skall jag vara orolig, behöver jag skruva på någonting, eller piggar google på sig så småningom? Jag har använt "google sitemaps" ända sedan siten var ny, och där ser allt bra ut (förutom att jag inte har någon officiell pagerank, men det kommer väl med tiden -jag har som sagt bara kört ett par månader).

Henrik

ps, om någon vill ta en titt på eländet så finns adressen i min profil ds
addlogic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-18, 02:33 #2
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 701
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 701
Kan mycket väl vara samma effekt som många andra har märkt av på senaste tiden. Sidan dyker upp högt i början.. efter några veckor sjunker den väldigt mycket/försvinner helt.. För att sedan ett par tre fyra veckor återgå till den ursprungliga positionen igen.

Idag återkom en av mina domäner. Dags att fira ;D
Charlie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-18, 09:37 #3
Kajsa Kajsa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 99
Kajsa Kajsa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 99
alltså direkt så låter väl det som att det har någonting med att göra med att om du har plockat bort chansen att ladda ner artiklarna från sajten, om de inte längre är tillgängliga så kan de ju inte indexeras...? eller har jag missat någonting här?
Kajsa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-18, 09:54 #4
addlogic addlogic är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 4
addlogic addlogic är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 4
Citat:
Originally posted by Kajsa@Aug 18 2006, 09:37
alltså direkt så låter väl det som att det har någonting med att göra med att om du har plockat bort chansen att ladda ner artiklarna från sajten, om de inte längre är tillgängliga så kan de ju inte indexeras...? eller har jag missat någonting här?
Jag har kvar html-versionerna, och det är de som nu fallit ur google.

Henrik
addlogic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-18, 09:56 #5
Kajsa Kajsa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 99
Kajsa Kajsa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 99
och det var också html-versionerna som tidigare fick placeringarna på google? Och de ligger fortfarande på samma ställe på sajten som tidigare?
Kajsa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-18, 10:19 #6
addlogic addlogic är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 4
addlogic addlogic är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 4
Citat:
Originally posted by Kajsa@Aug 18 2006, 09:56
och det var också html-versionerna som tidigare fick placeringarna på google? Och de ligger fortfarande på samma ställe på sajten som tidigare?
Japp...
addlogic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-18, 13:33 #7
Kajsa Kajsa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 99
Kajsa Kajsa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 99
hm.... du kan göra en test på din hemsida på vår hemsida med länk nedan så att du kan se exakt vilka rankeringar du har på sökmotorerna, och sedan göra en ytterligare webposition nästa månad för att se utvecklingen och se om det verkligen fortsätter åt fel håll.

Jag noterade också att din hemsida är fullständigt valid genom w3.org, så det kan inte ha någonting med det att göra.

Det finns många anledningar till varför det har hänt. Har du gjort någonting annorlunda förutom att ta bort chansen att ladda ner artiklarna i pdf? Jag ser ingen uppenbar koppling till att det skulle göra någon skillnad, men google works in mysterious ways.

Dock så noterar jag också att din sida har noll i PageRank och det kan du ju arbeta på. Jobba med inlänkar gällande det.

Jag noterar också att du har gjort ett bra jobb med titlar och metataggar på de specifika artikelsidorna.. så det ser fint ut tycker jag. Men det är ju inte direkt lätta ord du provar att komma upp på....! Du kanske vill överväga dina keywords för att finna ord det är större chans att komma upp på? "Memory architeture" har exempelvis över 95 milj träffar....,-)

Ledsen att jag inte kan hjälpa dig mkt mer. Det enda specifika rådet jag kan ge dig är att förbättra din PageRank, eller köpa en optimering...:-)
Kajsa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-18, 14:11 #8
addlogic addlogic är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 4
addlogic addlogic är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 4
Citat:
Originally posted by Kajsa@Aug 18 2006, 13:33
Jag noterar också att du har gjort ett bra jobb med titlar och metataggar på de specifika artikelsidorna.. så det ser fint ut tycker jag. Men det är ju inte direkt lätta ord du provar att komma upp på.... Du kanske vill överväga dina keywords för att finna ord det är större chans att komma upp på? Memory architeture har exempelvis över 95 milj träffar....,-)
Ledsen att jag inte kan hjälpa dig mkt mer. Det enda specifika rådet jag kan ge dig är att förbättra din PageRank, eller köpa en optimering...:-)
Ja, jag har övervägt att skruva lite på metataggarna. Jag är ganska säker på att de besökare som kan tänkas vara intresserade av informationen och eventuellt av mina tjänster söker ganska specificerat (just eftersom det finns så många ovidkommande träffar att gå vilse bland).

Angående PR så får vi se vad som händer med rankingen den närmsta tiden. Siten har ju bara varit igång sedan slutet av juni...

Henrik
addlogic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-18, 14:20 #9
Kajsa Kajsa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 99
Kajsa Kajsa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 99
du behöver ju inte ta bort de metataggar du har idag.. men du kan ju också lägga in några andra mer specificerade som du har lättare att komma upp på. Om du har problem med att finna fram till rätt ord kan du använda dig av overtures eller googles keyword selector tools för att finna närliggande fraser och variationer.

Jo, det är klart att det är svårt att ha en hög pagerank efter bara 3 mån i indexet. Men jobbar du bara aktivt med det så är jag övertygad om att det löser sig till sist. Du kan ju också överväga att kanske köpa in en spon länk på nåt ord på google.com.. det kan ju också vara positivt för dina placeringar i det organiska sökfältet.

Lycka till..:-)
Kajsa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-18, 17:41 #10
Sneaky Sneaky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 576
Sneaky Sneaky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 576
Det kan inte vara freshboost då?

Alla nya siter får en boost precis i början så att G kan kolla relevansen för sidan.
Alla som har google toolbar skickar automatiskt info till google om surfbetende och info om vilka siter som är relevanta. Tex när du söker på google och klickar dig in på en sida kollar G tiden, backar man ut till G genast betyder det alltså att man inte hittat det man söker och siten är alltså inte relevant.

Efter freshboost tappar man väldigt mycket för att sedan antingen komma tillbaka på toppresultat eller tappa helt beroende vad G har luskat ut om din site.

Tiden det tar kan vara väldigt olika och sandlådan man tillfälligt hamnar i kommer man alltid ur förr eller senare. Om du inte använt fula SEOmetoder dvs.
Sneaky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017