Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


IM, bostad och abonnemang

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-12-28, 16:48 #1
c0ff3hs avatar
c0ff3h c0ff3h är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 26
c0ff3h c0ff3h är inte uppkopplad
Nykomling
c0ff3hs avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 26
Standard IM, bostad och abonnemang

Tjenare.

Jag plockar in cirka 4000 från diverse reklam (CPA) på mina hemsidor samt studiemedlet i månaden, så allt som allt ungefär 5050 kr i månaden.

Är ruskigt sugen på att flytta ut från föräldrarnas lya nu och med min inkomst tycker jag att jag ska kunna klara av att betala för en etta. (I min stad kan man hitta dom för 1,8k i månaden inkl allt förutom internet) Dessutom med bostadsbidrag bör det ju inte alls vara några problem tycker jag.

Dock är jag lite osäker på hur detta skulle funka då jag inte skattar för pengarna och vad jag hört ska reklamintäkter ligga lite i grå-zonen, likt poker. Kan jag teckna t.ex telefonabonnemang och bli beviljad bostadsbidrag ändå?

Mvh.

Senast redigerad av c0ff3h den 2010-12-28 klockan 17:40
c0ff3h är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-28, 17:25 #2
Bara jags avatar
Bara jag Bara jag är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 257
Bara jag Bara jag är inte uppkopplad
Medlem
Bara jags avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 257
Du behöver mer intäkter, annars stanna där du är!

Läs här

Sen att inte skatta, kan bli tråkigt den dagen du ertappas!
Bara jag är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-28, 17:40 #3
c0ff3hs avatar
c0ff3h c0ff3h är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 26
c0ff3h c0ff3h är inte uppkopplad
Nykomling
c0ff3hs avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 26
Citat:
Ursprungligen postat av Bara jag Visa inlägg
Du behöver mer intäkter, annars stanna där du är!

Läs här

Sen att inte skatta, kan bli tråkigt den dagen du ertappas!
Oj, det kan nog bli dyrare än vad jag trott. Jo, jag får nog expandera lite innan ev flytt.

Hur ligger det till med abonnemang och så? Kan jag bli beviljad bostadsbidrag och få teckna telefonabonnemang trots det inte finns papper på min intäkter?
c0ff3h är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-28, 17:40 #4
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Självklart ska du deklarera reklamintäkter. Var har du hört något annat? Vad är det som är gråzon med poker btw? Det är också en inkomst som ska med i deklarationen. Lagen är solklar. Huruvida du kan komma undan med det är en helt annan sak.

Vad är det som pekar på att du skulle få bostadsbidrag?

5050:- låter väldigt lite. Ska du äta ordentligt bör du räkna på ca 2000:- i matkostnad; det går med mindre om du äter mycket halvfabrikat och pasta eller köper de billigaste märkena, men 2000:- är rimligt om du lagar maten hemma och köper sådant du tycker om (jag köper förvisso även tvättmedel och liknande för min matbudget så jag kanske tar i i överkant). Jag tvivlar på att el är med i månadshyran så där går några hundralappar. Du lär vilja ha en hemförsäkring, mobiltelefon och kanske ett busskort. Hur mycket är det då kvar?

Tänk på att det är mycket nytt som ska köpas in när man flyttar hemifrån. Även om du hyr möblerat (vilket man sällan gör) kanske du ska ha tallrikar, bestick, glas, en gardin, något verktyg, lampor, diskborste etc. Då har jag inte ens börjat räkna upp eventuell elektronik. Andra utgifter du ska tänka på är kläder, läkarbesök, tandläkare (!), läkemedel, tvättmedel, diskmedel, tvål, småprylar som går åt.

5050:- är helt enkelt väldigt lite pengar. Tänk på att du kan behöva en buffert för akuta saker som händer; försäkringen täcker inte allt. Och så får du inte glömma att roa dig ibland!
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-28, 18:07 #5
c0ff3hs avatar
c0ff3h c0ff3h är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 26
c0ff3h c0ff3h är inte uppkopplad
Nykomling
c0ff3hs avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 26
Citat:
Ursprungligen postat av emilv Visa inlägg
...
Tack för reality-checken. Inser nu att det är som ni säger, det är alldeles för lite pengar.

Det finns skatteundandragande och skattefusk - en är laglig, en är olaglig.
Nej, men. Det känns bara lite småjobbigt att halvera en redan ganska låg summa pengar.

Får trycka lite här hemma ett år extra och bunkra upp med en stadig buffert. Är som sagt bara 18 så har väl ett tag på mig att flytta ut innan det börjar se patetiskt ut

Senast redigerad av c0ff3h den 2010-12-28 klockan 18:11
c0ff3h är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-28, 18:08 #6
abergmans avatar
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
abergmans avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
Citat:
Ursprungligen postat av emilv Visa inlägg
Självklart ska du deklarera reklamintäkter. Var har du hört något annat? Vad är det som är gråzon med poker btw? Det är också en inkomst som ska med i deklarationen. Lagen är solklar. Huruvida du kan komma undan med det är en helt annan sak.

Vad är det som pekar på att du skulle få bostadsbidrag?

5050:- låter väldigt lite. Ska du äta ordentligt bör du räkna på ca 2000:- i matkostnad; det går med mindre om du äter mycket halvfabrikat och pasta eller köper de billigaste märkena, men 2000:- är rimligt om du lagar maten hemma och köper sådant du tycker om (jag köper förvisso även tvättmedel och liknande för min matbudget så jag kanske tar i i överkant). Jag tvivlar på att el är med i månadshyran så där går några hundralappar. Du lär vilja ha en hemförsäkring, mobiltelefon och kanske ett busskort. Hur mycket är det då kvar?

Tänk på att det är mycket nytt som ska köpas in när man flyttar hemifrån. Även om du hyr möblerat (vilket man sällan gör) kanske du ska ha tallrikar, bestick, glas, en gardin, något verktyg, lampor, diskborste etc. Då har jag inte ens börjat räkna upp eventuell elektronik. Andra utgifter du ska tänka på är kläder, läkarbesök, tandläkare (!), läkemedel, tvättmedel, diskmedel, tvål, småprylar som går åt.

5050:- är helt enkelt väldigt lite pengar. Tänk på att du kan behöva en buffert för akuta saker som händer; försäkringen täcker inte allt. Och så får du inte glömma att roa dig ibland!
CSN är 8200 typ.. och det är fan på gränsen att man klarar sig på det.
abergman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-28, 20:26 #7
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
För det första ska reklamintäkter skattas.
Om du räknar det som hobbyverksamhet ska du deklarera och därmed skatta om du går med vinst. Det räknas som inkomst av tjänst.

Sedan får du nog räkna med minst 2000 kr/mån för mat och förbrukningsmaterial.
Jag måste dock ifrågasätta den där Swedbank-PDF:en. Hur kommer det sig att pojkar på 19 år förburkar mer pengar på hygien och hälsovård än vad tjejer i samma ålder gör? Här måste ju smink och alla andra hälsoartiklar, krämer m.m. räknas in så jag förstår verkligen inte hur killar kan förbruka mer på det.

Hur mycket du behöver för att klara dig beror ju mycket på vad du vill ha för levnadsstandard, men minimum efter att du betalat hyra, el, vatten etc. är nog 4000 per månad för att klara din löpande kostnader och få lite över. Utöver det får du räkna med en startkostnad på MINST 10.000 kr när du ska flytta hemifrån. Det ksotar ALLTID mycket mer mer än vad man tror att flytta och bo själv. Det blir väldigt många småutgifter som man inte tänker på som tillsammans äter upp en hel del pengar på en månads tid eller i samband med flytt. Man har en tendens att bara räkna de stora utgifterna och missa alla de små.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-28, 23:05 #8
tnek tnek är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 160
tnek tnek är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av c0ff3h Visa inlägg
Tack för reality-checken. Inser nu att det är som ni säger, det är alldeles för lite pengar.

Det finns skatteundandragande och skattefusk - en är laglig, en är olaglig.
Nej, men. Det känns bara lite småjobbigt att halvera en redan ganska låg summa pengar.

Får trycka lite här hemma ett år extra och bunkra upp med en stadig buffert. Är som sagt bara 18 så har väl ett tag på mig att flytta ut innan det börjar se patetiskt ut
Du kommer inte behöva skatta bort hälften, rätta mig om jag har fel, men det finns väl till att börja med ett grundavdrag på ~20000 som är intäkter du inte behöver betala skatt för, isåfall behöver du bara skatta för 28000 av dina årliga 48000 kr, hälften av det är 14000 vilket blir motsvarar ungefär 30% skatt på dina inkomster.
tnek är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-29, 02:06 #9
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Räkna med att du kan överleva på 10000 kr per månad. Ung. 35% försvinner i skatt inräknat grundavdrag samt halverade egenavgifter + avdrag.

10000
-3500
————
6500
-2500 <- Billigt boende.
———
4000
-2000 <- Mat + hygien

2000 kvar för kläder, försäkringar, nöjen, oväntade utgifter mm.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017