Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


LoopiaDNS-användare? Betatesta ny tjänst!

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-12-10, 17:35 #1
MMCs avatar
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
MMCs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
Tool LoopiaDNS-användare? Betatesta ny tjänst!

Jag har fortfarande ganska många domäner i LoopiaDNS, trots de DNS-problem som uppstår då och då. Det har helt enkelt känts för krångligt att byta när man har alla DNS-inställningar etc. hos Loopia och ändå har dem som registrar.

Men nu har jag gjort slag i saken och byggt ett litet verktyg som ger mig det bästa av två världar: säker DNS, utan krångligt byte från Loopia och att behöva lära mig en ny kontrollpanel.

För det första: DNS ska inte vara gratis lika lite som webbhotell ska vara det. Utan DNS fungerar ingenting: webb, mail eller andra tjänster. För lekhemsidor eller hobbyprojekt är det väl inte hela världen om DNS:en slutar fungera men har domänen någon som helst koppling till din inkomst så anser jag att det är värt att betala för att skydda den.

Det mitt verktyg gör är att synkronisera domäner mellan Loopias kontrollpanel och Amazon Route 53, som är en mycket avancerad DNS-tjänst i absolut världsklass:

* Anycast
* Servrar på 16 platser världen runt
* Namnservrar på fyra TLD: com, org, net och co.uk

Route 53 är riktigt bra, men grymt svårt att använda eftersom det är byggt för att integreras med specialbyggda applikationer. Genom det här verktyget kan man fortsätta att arbeta i Loopias kontrollpanel som vanligt, men i bakgrunden synkas alla inställningar till Amazons moln.

Jag söker betatestare som vill pröva det här verktyget, gratis under beta och till kraftig rabatt därefter. Eftersom varje domän kostar mig pengar även under betan så begränsar jag antalet platser till 10 personer med upp till 3 domäner var.

Prisnivå efter beta: Amazon tar $12 per år och domän + $0,5 per miljon frågor. Du kan använda ditt eget AWS-konto eller få en svensk faktura av mitt bolag med ett mindre påslag.

Skicka mig ett mail på [email protected] om du vill vara med och testa.
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-10, 20:45 #2
ion ion är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 51
ion ion är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 51
Synd att detta inte kom tidigare, vi blev klara med flytten från Loopia igår. Efter sista incidenten valde vi att flytta samtliga domäner. Det tog sin tid men det var värt det. Väl hoppas jag iallafall
ion är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-10, 22:24 #3
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
Route S3 är ju trevligt, men det är ju dyrt. Att behöva betala för namnuppslagningar är ju ett skämt. Man kan ju inte själv påverka det. Räcker om något äckligt botnet får tag på en sajt vars DNS man driftar så slår det iväg.

(OT)
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-11, 09:17 #4
MMCs avatar
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
MMCs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
Citat:
Ursprungligen postat av studiox Visa inlägg
Route S3 är ju trevligt, men det är ju dyrt. Att behöva betala för namnuppslagningar är ju ett skämt. Man kan ju inte själv påverka det. Räcker om något äckligt botnet får tag på en sajt vars DNS man driftar så slår det iväg.
Det är en risk som finns med alla molntjänster. Men jag väljer att se på det som att det är bra att Amazon har en tydlig prissättning för alla delar av tjänsten. Andra DNS-tjänster kanske inte skyltar med att de tar betalt för uppslagningar, men de begränsar i så fall antalet uppslagningar i avtal och bakar in X antal uppslagningar i priset. Ofta är det rätt saftiga overage-avgifter om du går över den inbakade gränsen. Med Amazon får du istället mängdrabatt

PS: Route 53, som i DNS-porten, inte S3
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-11, 17:28 #5
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
Citat:
Ursprungligen postat av MMC Visa inlägg
Det är en risk som finns med alla molntjänster. Men jag väljer att se på det som att det är bra att Amazon har en tydlig prissättning för alla delar av tjänsten. Andra DNS-tjänster kanske inte skyltar med att de tar betalt för uppslagningar, men de begränsar i så fall antalet uppslagningar i avtal och bakar in X antal uppslagningar i priset. Ofta är det rätt saftiga overage-avgifter om du går över den inbakade gränsen. Med Amazon får du istället mängdrabatt
Ja alla är ju olika. Kör själv rackspace och den tjänsten är helt gratis, för obegränsat med domäner och uppslagningar vilket är trevligt. Deras DNS servrar ligger på alla deras datacenter och dom får man tillgång till gratis vilket gör det till en väldigt trevlig global tjänst.
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-17, 07:50 #6
Dimme Dimme är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 397
Dimme Dimme är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 397
Kör egna syncade DNS:er i Tyskland, England och Nederländerna =)

Har aldrig haft problem.
Dimme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-17, 21:08 #7
MMCs avatar
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
MMCs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
Citat:
Ursprungligen postat av Dimme Visa inlägg
Kör egna syncade DNS:er i Tyskland, England och Nederländerna =)

Har aldrig haft problem.
Kul för dig, men vad har det i den här tråden att göra?
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-17, 23:36 #8
Dimme Dimme är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 397
Dimme Dimme är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 397
Om jag har förstått rätt det är vad din tjänst gör? Syncar loopia DNSer mot andra?
Dimme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-18, 00:40 #9
bo0ork bo0ork är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 33
bo0ork bo0ork är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 33
Citat:
Ursprungligen postat av Dimme Visa inlägg
Om jag har förstått rätt det är vad din tjänst gör? Syncar loopia DNSer mot andra?
Jag skulle tro att han helt enkelt gör en AXFR i cron. Enkelt och effektivt. Men kanske inte värt en peng i månaden. +1 för påpekandet om DDOS mot en hostad domän - det *bör* inte springa iväg om inte TTL är fånigt lågt satta, men iaf.
bo0ork är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-18, 08:48 #10
MMCs avatar
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
MMCs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
Citat:
Ursprungligen postat av Dimme Visa inlägg
Om jag har förstått rätt det är vad din tjänst gör? Syncar loopia DNSer mot andra?
Tjänsten synkroniserar LoopiaDNS med Amazons Route 53, är postad i feedbackforumet och jag frågar efter betatestare. Hur menar du att det är relevant att du tittar in och säger att du "använder synkade DNS:er och har aldrig haft problem"?

Citat:
Ursprungligen postat av bo0ork Visa inlägg
Jag skulle tro att han helt enkelt gör en AXFR i cron. Enkelt och effektivt. Men kanske inte värt en peng i månaden. +1 för påpekandet om DDOS mot en hostad domän - det *bör* inte springa iväg om inte TTL är fånigt lågt satta, men iaf.
Loopia tillåter inte zontransfer och Amazon Route 53 tar inte en AXFR som input. Tjänsten använder respektive API för Loopia och Route 53 med en hel del logik i mitten.
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017