Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Jag har fulregistrerat...

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-10-20, 00:07 #1
Bara jags avatar
Bara jag Bara jag är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 257
Bara jag Bara jag är inte uppkopplad
Medlem
Bara jags avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 257
Jag registrerat en -----.se domän.
---- är samma som ett aktiebolag som jag skall informera om heter.

De skulle säkert få rätt till det vid en tvist.

Jag tänker peka om domännamnet till annan domän och skriva där om ifall de skulle kräva domänen.

Detta företag har försökt kräva mig och många fler på pengar. (Avslöjar inget nu!)

Jag tänker skriva om detta för att informera. Bara ren fakta.

Vad kan företaget göra? Kräva domänen, men kan de göra mer?

Företaget är ganska ljusskyggt och jag har en del info.
Ärekränkning gäller väl ej företag. Gör jag något olagligt om jag nämner ägares namn?
Anställdas namn? Visar egentagna foto på företag eller anställda?

Inga svar från moralpredikanter tack! Jag skäms inte ett dugg så som detta företaget beter sig.
Bara jag är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-20, 00:10 #2
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Nej, du får publicera egentagna bilder på både byggnader och folk, men inte namn på personalen, namn på företaget absolut.
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-20, 00:39 #3
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Det kan vara så att de vinner en tvist eftersom de har ett registrerat företag med det namnet.

Men om vi håller oss till vad du får publicera eller inte så tror jag det ligger till såhär:

Publicerar du personuppgifter på nätet så går det under personuppgiftlagen (PUL), all datalagrad information om personer räknas som personregister, och det är inte lagligt utan ett medgivande.

Det räcker med en bild på en person så är det olagligt. Vilket antagligen gör bilddagboken till Sveriges största brottsplats, där publiceras säkert en hel del utan tillåtelse från de som syns på bilderna.

Angående rätten till domänen så rekomenderar jag en läsning av denna tråd:
http://www.webmasternetwork.se/f16t30960.html
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-20, 00:52 #4
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Citat:
Det räcker med en bild på en person så är det olagligt. Vilket antagligen gör bilddagboken till Sveriges största brottsplats, där publiceras säkert en hel del utan tillåtelse från de som syns på bilderna.
Fel, det är fullt lagligt att publicera egna bilder som föreställer andra
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-20, 00:55 #5
Osiriss avatar
Osiris Osiris är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 391
Osiris Osiris är inte uppkopplad
Flitig postare
Osiriss avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 391
Davve, spännande tanke. Hur kom du fram till detta?
Osiris är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-20, 00:58 #6
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Jag hade den diskussionen med fotografer tidigare angående en av mina sajter. Fick länkar till lagar om detta och det verkade stämma.

Citat:
Det är sedan den 1 januari 2007 fritt fram att publicera personbilder utan någons godkännande på Internet. Endast om bilden eller uppfterna runt omkring är förtalande bryter man emot personuppgiftslagen.
kan dock bli fel för din del då ditt mål är att smutskasta. Annars är det ok att publicera bilder
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-20, 01:07 #7
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by Bara jag@Oct 20 2008, 00:07
Jag registrerat en -----.se domän.
---- är samma som ett aktiebolag som jag skall informera om heter.

De skulle säkert få rätt till det vid en tvist.

Jag tänker peka om domännamnet till annan domän och skriva där om ifall de skulle kräva domänen.

Detta företag har försökt kräva mig och många fler på pengar. (Avslöjar inget nu!)

Jag tänker skriva om detta för att informera. Bara ren fakta.

Vad kan företaget göra? Kräva domänen, men kan de göra mer?

Företaget är ganska ljusskyggt och jag har en del info.
Ärekränkning gäller väl ej företag. Gör jag något olagligt om jag nämner ägares namn?
Anställdas namn? Visar egentagna foto på företag eller anställda?

Inga svar från moralpredikanter tack! Jag skäms inte ett dugg så som detta företaget beter sig.
Utan att ta ställning till moraliska aspekter på det hela (enligt önskemål) så uppfattar jag ditt tilltänkta innehåll som icke-kommersiellt varvid du har betydligt större möjlighet att även vid en tvist behålla domänen om innehållet är av informativ art.

Men om vi backar tillbaka till din överskrift, så vill jag rätta dig på ett par punkter:
Du har registrerat ett ledigt domännamn enligt gällande "först-till-kvarn-regler" hos .SE
Du har inte registrerat domänen i syfte att erbjuda den till försäljning till det bolag du omnämner.
Du anser dig ha ett berättigat intresse till domänen genom ditt planerade informativa innehåll och vad du anser är befogad konstruktiv kritik.
Eller har jag uppfattat dig fel?


Ett bolag kan inte förtalas eller ärekränkas, men däremot personer, varför du vid publicering av personnamn, själv kan markera att du respekterar och följer PUL (Personuppgiftslagen) genom att skriva exempelvis:
Peter F[PUL] (istället för personens hela namn)
Känner du dig tvungen att "peka ut" personer i bolaget, bör du istället exempelvis direktlänka till publika registeruppgifter hos exempelvis allabolag.se, så slipper du den risken.

Vad sedan gäller de egentagna bilderna, så finns vissa möjligheter - iofs beroende på vad det är för bilder, men det går att publicera bilder med texten:
Citat:
"Personerna på bilden har inget med textinnehållet att göra"
Vad som krävs är att det ska vara "läsbart"och i anslutning till den publicerade bilden.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-20, 01:21 #8
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Citat:
Originally posted by Davve@Oct 20 2008, 00:52
Citat:
Det räcker med en bild på en person så är det olagligt. Vilket antagligen gör bilddagboken till Sveriges största brottsplats, där publiceras säkert en hel del utan tillåtelse från de som syns på bilderna.
Fel, det är fullt lagligt att publicera egna bilder som föreställer andra
Fullt lagligt? Det är sant att det finns en "förenklad" personuppgiftslag, men den tillåter ju inte hur stort svängrum som helst. Jag tror inte man kan säga rakt av att det är fullt lagligt. I Datainspektionens FAQ står följande:

Citat:
Räknas ett foto som en personuppgift?

Svar:
Ja, all slags information som direkt eller indirekt kan knytas till en fysisk person som är i livet räknas enligt personuppgiftslagen som personuppgifter. Även bilder (foton) på individer som behandlas i dator kan alltså vara personuppgifter. Det innebär att man måste ta hänsyn till bestämmelserna i personuppgiftslagen. Det kan till exempel krävas samtycke från den person uppgifterna avser.

Behandling av personuppgifter som en privatperson utför som ett led i en verksamhet av rent privat natur omfattas inte av personuppgiftslagen. Men detta undantag gäller inte när man publicerar uppgifter på en webbplats.

Om man på en webbplats skulle vilja publicera foton på anställda, skolelever eller liknande kan det bli nödvändigt att först inhämta samtycke.. Även om det rör sig om behandling av personuppgifter i ostrukturerat material, såsom enstaka bilder på Internet, kan man behöva fråga personen först. Se vidare frågorna 18–22 under rubriken Internet.
http://www.datainspektionen.se/frago...personuppgift/
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-20, 02:25 #9
Fredrik-ss avatar
Fredrik-s Fredrik-s är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 1 010
Fredrik-s Fredrik-s är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Fredrik-ss avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 1 010
Som Davve säger så är det tillåtet att publicera egen tagna foton. Detta har varit uppe tidigare i diverse disskutioner på b la fotosidan.se. Då när olika "modebloggar" har publicerat bilder på folk som dom tagit på stan utan dennes vetande och medgivande om publicering.

Så ja, de är tillåtet.
Fredrik-s är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-20, 03:43 #10
nukems avatar
nukem nukem är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 196
nukem nukem är inte uppkopplad
Medlem
nukems avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 196
Det var en internet-tidning som fotograferande en svensk kändis. Denna kännda svenska tjej tog sedan och lade samma bild på sin blogg. internet-tidningen fakturerade sedan henne. Med rättsystemet bakom sig.
nukem är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017