Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Svårare att hitta på Internet

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-11-11, 12:03 #1
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Har det blivit svårare att hitta fram på Internet?
Ja, enligt min mening så blir det svårare och svårare i takt med att salterna använder mer och mer avancerade CMS-system.
Nu är jag så gammal så jag varit med redan på Gopher-tiden, och det var iofs ingen höjdare.
Men med web 0.1 ungefär var sajterna ofta ganska logiskt uppbyggda, med huvud sidor, undersidor och detaljsidor, stuvade efter ett mappsystem med enkla länkar.
Det var enkelt att länka in i en undersida och detaljsida utifrån, och det var ofta enkelt att hitta relevant undersida direkt i sökmotorerna.
Med ramar började förfallet. Det logiska sammanhanget upplöstes i en massa lösa småbitar som inte hängde ihop och som inte gick att länka till, sökmotererna hittade inte och har fortfarande svårt att hitta bland ramarna.
nästa steg i webutvecklingen gjorde det inte lättare. Med navigering som bygger på session-id, sidnummer och dylikt försvinner sammanhanget helt. Vem förstår att sidan ...aspx?id=375 är en undersida till ..aspx?id=873?

Efter att ha försökt göra en webbkatalog med djuplänkar in i bland annat svenska kommuners hemsidor är jag nästan på väg att ge upp. Det värsta är att man ofta refererar till info på en undersida med en adress till huvudsidan. Typ du hittar info om parkeringsplatser på Sveavägen på www.stockholm.se . Det är ungefär lika informativt som att svara 118 118 på frågan om vilket telefonnummer man har. Att leta reda på undersidan ifråga kräver ofta en omfattande navigering typ klicka här och där och sedan där. Det är ofta enklare att leta via google och site:

Som tur är finns det motströmmar till detta ihopgrötande.
Bloggarna har insett att ska man hitta ett blogginlägg så måste man ha en permalink och den ska vara lätt att hitta och kopiera. DI har permalänkar på sin webbplats.
När blir permalänkar en de facto-standard i större webbplatser/CMS-system?
När kan vi börja hitta och länka igen?
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-11, 12:14 #2
end end är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 350
end end är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 350
Utvecklingen har verkligen börjat gå åt rätt håll igen när det gäller länkstrukturen. Allt har att göra med mod_rewrite modulen till apache, utan den på var och varannat webbhotell så skulle sessionid och get variabler finnas i länkarna hejvilt.

Så tacka opensource communityn för det.
end är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-11, 12:20 #3
Daniel.sts avatar
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 762
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Daniel.sts avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 762
Citat:
Originally posted by end@Nov 11 2006, 13:14
Utvecklingen har verkligen börjat gå åt rätt håll igen när det gäller länkstrukturen. Allt har att göra med mod_rewrite modulen till apache, utan den på var och varannat webbhotell så skulle sessionid och get variabler finnas i länkarna hejvilt.
Så tacka opensource communityn för det.
Fast det finns ju liknande sätt att lösa samma problem inom de flesta pattformar
Daniel.st är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-11, 14:00 #4
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Citat:
Originally posted by end@Nov 11 2006, 13:14
Utvecklingen har verkligen börjat gå åt rätt håll igen när det gäller länkstrukturen. Allt har att göra med mod_rewrite modulen till apache, utan den på var och varannat webbhotell så skulle sessionid och get variabler finnas i länkarna hejvilt.
Så tacka opensource communityn för det.
Den hjälper ju till, i och med att varje sida får en tydlig och unik adress som går att länka till utifrån. Men den gör inget åt strukturen . Mod_rewrite adressen säger inget om hur sidan är relaterad till andra sidor på webbplatsen.
Ramar är fortfarande ett problem.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-11, 15:16 #5
Adam Adam är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 193
Adam Adam är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 193
Att ramar är ett problem får jag hålla med om, dock är de flesta större och seriösa hemsidor ramlösa i dagsläget.

Däremot vet jag att de flesta statliga eller andra större företag använder sig av tokigt ologiska länkstrukturer. Ex: dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=587856&previousRenderType=6 leder till en artikel med rubriken "Fem gripna vid polisinsats utanför Helsingborg". Vore det inte mer logiskt med dn.se/11-11-06/Fem-gripna-vid-polisinsats-utanfor-Helsingborg/? Själv bygger jag alltid mina hemsidor med doman.tld/Kategori.x?Sida eller doman.tld/Kategori/Sida eller liknande och jag tror att de större företagen kommer att förstå fördelarna med detta snart.
Adam är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-13, 11:28 #6
andla andla är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 723
andla andla är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 723
Har hört en del om att sökmotorer inte gillar frames. Men lösningen ska ju vara att använda sitemaps.
andla är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-13, 12:39 #7
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Citat:
Originally posted by andla@Nov 13 2006, 12:28
Har hört en del om att sökmotorer inte gillar frames. Men lösningen ska ju vara att använda sitemaps.

Det hjälper säkert sökmotorerna, men knappast användarna, utom vissa sitemaps som kan vara till en viss hjälp. För det är väl för användarna vi designar sidor, och inte för sökmotorerna?
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017