Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Rednation.se

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-05-14, 17:48 #1
extra-c extra-c är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 281
extra-c extra-c är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 281
Standard Rednation.se

Precis lagt upp sidan www.Rednation.se, inget stort. Utan en hemsida där man kan publicera för det mesta vad man vill. Och meningen är att det ska vara öppet för alla. Tycker ni? Saknas något? Bör jag förbättra designen? Tacksam för tips med mera.

Mvh!
extra-c är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-14, 18:31 #2
StefanW StefanW är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 553
StefanW StefanW är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 553
Jag förstår inte riktigt poängen med siten. Samt har du tänkt på regler på innehåll? Jag hittade inga. Du ansvarar själv för innehållet på din webbplats, och beroende på webbhotell (har inte kollat vilket du kört), men de flesta tillåter inte tex porr, barnborr osv.

Har du någon validering på filerna som laddas upp? Tex att du måste godkänna allting? I så fall kan det blir mycket jobb om siten blir stor (vilket jag inte ser då jag inte ser syftet i den).

Designmässigt är den väl Ok, det finns inte så mycket i design att kommentera.

Koden skulle kunna göras mycket bättre. Väldigt ostrukturerad, mycket inline-css och den validerar inte alls http://validator.w3.org/check?uri=re...Inline&group=0

(169 errors och 6 varningar)
StefanW är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-14, 21:59 #3
StefanW StefanW är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 553
StefanW StefanW är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 553
Citat:
Ursprungligen postat av StefanW Visa inlägg
Jag förstår inte riktigt poängen med siten. Samt har du tänkt på regler på innehåll? Jag hittade inga. Du ansvarar själv för innehållet på din webbplats, och beroende på webbhotell (har inte kollat vilket du kört), men de flesta tillåter inte tex porr, barnborr osv.

Har du någon validering på filerna som laddas upp? Tex att du måste godkänna allting? I så fall kan det blir mycket jobb om siten blir stor (vilket jag inte ser då jag inte ser syftet i den).

Designmässigt är den väl Ok, det finns inte så mycket i design att kommentera.

Koden skulle kunna göras mycket bättre. Väldigt ostrukturerad, mycket inline-css och den validerar inte alls http://validator.w3.org/check?uri=re...Inline&group=0

(169 errors och 6 varningar)

Tillägg: Ingen validering på filtyp. Lyckades ladda upp en php-fil. (ofarlig)

En till sak; visar du alla kommentarer på ett inlägg? Om ett inlägg får 1000 kommentarer blir det en himla massa att scrolla.

Senast redigerad av StefanW den 2013-05-14 klockan 22:02
StefanW är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-14, 23:48 #4
extra-c extra-c är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 281
extra-c extra-c är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 281
Citat:
Ursprungligen postat av StefanW Visa inlägg
Jag förstår inte riktigt poängen med siten. Samt har du tänkt på regler på innehåll? Jag hittade inga. Du ansvarar själv för innehållet på din webbplats, och beroende på webbhotell (har inte kollat vilket du kört), men de flesta tillåter inte tex porr, barnborr osv.

Har du någon validering på filerna som laddas upp? Tex att du måste godkänna allting? I så fall kan det blir mycket jobb om siten blir stor (vilket jag inte ser då jag inte ser syftet i den).

Designmässigt är den väl Ok, det finns inte så mycket i design att kommentera.

Koden skulle kunna göras mycket bättre. Väldigt ostrukturerad, mycket inline-css och den validerar inte alls http://validator.w3.org/check?uri=re...Inline&group=0

(169 errors och 6 varningar)
Tack för ditt svar! Jag kan hålla med om att koden kan förbättras och det kommer jag att göra framöver.

Idén är att man ska kunna publicera saker, det är som en sorts "klotterplank". Jag vet att det inte är någon vidare idé. Men jag hade tänkt att utveckla det , alltså själva idén och tillägga flera funktioner.

Regler och användarvillkor hade jag glömt, hade den känslan att något saknades. Ska lägga till det imorgon eller under veckan.

Allt som skickas in läggs upp automatiskt, sedan det som känns olämpligt kan man radera via databasen. (Admin panel på gång).

Citat:
Ursprungligen postat av StefanW Visa inlägg
Tillägg: Ingen validering på filtyp. Lyckades ladda upp en php-fil. (ofarlig)

En till sak; visar du alla kommentarer på ett inlägg? Om ett inlägg får 1000 kommentarer blir det en himla massa att scrolla.
Validering på filtyp bör fungera, testade själv att ladda upp .PHP fil eller andra filer som inte var någon bild och då får man fram "Endast filer av typerna .jpg, .jpeg, .png, .gif är tillåtna att laddas upp.".

Bra att du nämnde det! Ska lägga till under veckan ett script som gör att den visar maximalt 6 kommentarer och sedan får man trycka på "Visa mer".
extra-c är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-15, 00:20 #5
extra-c extra-c är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 281
extra-c extra-c är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 281
EDIT:
Kan nu tillägga att jag har fixat så att man endast ser de 3 första kommetaren, sedan måste man klicka på " Se alla kommentarer »".

Tacksam för mer åsikter om sidan och vad jag kan förbättra!
extra-c är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-15, 09:49 #6
JesperA JesperA är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 214
JesperA JesperA är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 214
Citat:
Ursprungligen postat av extra-c Visa inlägg
Validering på filtyp bör fungera, testade själv att ladda upp .PHP fil eller andra filer som inte var någon bild och då får man fram "Endast filer av typerna .jpg, .jpeg, .png, .gif är tillåtna att laddas upp.".
Nja alltså det går ju fortfarande att ladda upp PHP filer om man döper om den till .jpg osv.
Att kolla om en fil verkligen är en bildfil är lite krångligare än att bara kolla filändelsen dom du gör nu.
JesperA är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-15, 10:29 #7
extra-c extra-c är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 281
extra-c extra-c är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 281
Citat:
Ursprungligen postat av JesperA Visa inlägg
Nja alltså det går ju fortfarande att ladda upp PHP filer om man döper om den till .jpg osv.
Att kolla om en fil verkligen är en bildfil är lite krångligare än att bara kolla filändelsen dom du gör nu.
Jaha, fast döper man om filen till .jpg och laddar upp den så kan inte PHP göra någon funktion? Eller? Det jag menar är att om du har <?php echo "lol"; ?> i filen och den laddas upp som .PHP fil så visar den "lol" men om du laddar upp den som .jpg fil så kommer det antingen stå att bilden kan inte visas för att den är skadad eller visa hela koden: <?php echo "lol"; ?>.

Eller tänker jag fel?
extra-c är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-15, 10:44 #8
JesperA JesperA är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 214
JesperA JesperA är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 214
Citat:
Ursprungligen postat av extra-c Visa inlägg
Jaha, fast döper man om filen till .jpg och laddar upp den så kan inte PHP göra någon funktion? Eller? Det jag menar är att om du har <?php echo "lol"; ?> i filen och den laddas upp som .PHP fil så visar den "lol" men om du laddar upp den som .jpg fil så kommer det antingen stå att bilden kan inte visas för att den är skadad eller visa hela koden: <?php echo "lol"; ?>.

Eller tänker jag fel?
Du kommer ju få brutna bilder åtminstonde, http://www.rednation.se/sv/index.php?p=public&m=10 (japp du tog bort den medans jag skrev)

Du kan göra mycket för att kolla lite extra, kolla bredden/höjden på bilden med getimagesize(), mime typen, efter du flyttat filen till din upload folder kan du kolla en extra gång om filen faktiskt finns där, ibland kan move_uploaded_file() vara true fastän den failat med filen, det finns flera andra sätt som du kan dubbelkolla bilduppladdningen, så när något av dessa failar, skicka inget alls till databasen.

Det finns många andra bättre sätt att verkligen garantera att det fungerade, bara att googla lite så hittar du alltid något.
JesperA är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-15, 10:48 #9
extra-c extra-c är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 281
extra-c extra-c är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 281
Citat:
Ursprungligen postat av JesperA Visa inlägg
Du kommer ju få brutna bilder åtminstonde, http://www.rednation.se/sv/index.php?p=public&m=10 (japp du tog bort den medans jag skrev)

Du kan göra mycket för att kolla lite extra, kolla bredden/höjden på bilden med getimagesize(), mime typen, efter du flyttat filen till din upload folder kan du kolla en extra gång om filen faktiskt finns där, ibland kan move_uploaded_file() vara true fastän den failat med filen, det finns flera andra sätt som du kan dubbelkolla bilduppladdningen, så när något av dessa failar, skicka inget alls till databasen.

Det finns många andra bättre sätt att verkligen garantera att det fungerade, bara att googla lite så hittar du alltid något.
Heheh ja det var jag som tog bort denna ^^. Jo okej, tack för hjälpen. Ska kolla runt på detta och utveckla det ännu mer!
extra-c är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017