Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Starta egen ISP /eget stamnät

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-07-11, 20:33 #1
Jesper Bs avatar
Jesper B Jesper B är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 238
Jesper B Jesper B är inte uppkopplad
Medlem
Jesper Bs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 238
Jag kan inte hålla mig från att fråga längre.

Är det någon som kan förklara för mig exakt vad som krävs för att man ska kunna bli sin egen isp eller ha ett eget stamnät?

Så mycket som jag förstår så går det till så här:

Man ansluter sig till ett fibernät, tecknar ett peeringavtal, skaffar sig ett så kallat AS-nummer så man kan få IPaddresser. Är jag rätt ute nu? Vad missar jag? Vilka kostnader kan man räkna med och för vad?
Jesper B är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-11, 20:42 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Om det var så lätt som du får det att låta, i grunden lite så ja.

Men i verkligheten är det hur mycket som hellst, men i vilket fall passar det inte försöka diskutera detta på ett forum pga skulle krävas en hel uppsatts nästan för att få en grund i det hela.

Men om du inte har några grundkunskapar innan så lär du nog inte komma längre än köpa en Dlink router och lyckas dela ut lite ip till folk.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-11, 20:51 #3
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Var inte meningen att du skulle bli förolämpad, men dock var det en fråga som inte skulle gå ge ett vettigt svar på. Alla fall om man inte vill skriva en liten uppsatts. Skulle krävas att du frågade lite mer specefika områden för få vettigare svar.

Om du vill diskutera så kan du komma ut på IRC på Quakenet @ #webmasternetwork eller på efnet.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-11, 20:52 #4
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
Citat:
Originally posted by patrikweb@Jul 11 2006, 19:42
Men i verkligheten är det hur mycket som hellst, men i vilket fall passar det inte försöka diskutera detta på ett forum pga skulle krävas en hel uppsatts nästan för att få en grund i det hela.
Du kanske har en uppsatts att länka till, eller?
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-11, 20:55 #5
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Är så passa många områden så lär krävas man läser stort område, men smidigast är väl läsa Cisco matrial samt specefika områden på fiber/telecom.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-12, 11:48 #6
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
Hej.
Jag ger mig på att förklara lite längre. Andra får gärna haka på/kommentera

Citat:
Är det någon som kan förklara för mig exakt vad som krävs för att man ska kunna bli sin egen isp eller ha ett eget stamnät?
Stor skillnad på att vara ISP och ha eget stamnät. Det finns säkert någon bra sida som förklaarr, men här kommer en kort förklaring (som jag ser det)
ISP: Tillhandahåller internetanslutning. Kan göras i egen regi, kan göras virtuellt och kan göras som en kombo av egen regi och brandade tjänster.
Eget stamnät: Jag anser att man måste äga infrastrukturen (alternativt inneha IRUer) hela vägen ner till kablarna för att hävda att man har eget stamnät. Fast skillnaden för operatören mellan eget, hyrt och hyrt av någon som hyr kan diskuteras.

Skall du vara ISP kan du på enklaste nivån köpa en brandad tjänst av någon leverantör, låta någon annan ta hand om fakturering/kundreskontra/kundtjänst/slutkundsförsäljning och sedan sitta och skumma intäkter (små) längst upp i kedjan.

Sedan kan du därifrån gå hela vägen ner till att faktiskt äga dina egna förbindelser, men du är fortfarande en ISP.

Stamnätsägare, ja då får du hyra stamnät av någon operatör. Och vad menar man då med stamnät? Plats i ducter så att man förlägger egen svartfiber, IRUer, hyra svartfiber, hyra våglängder, hyra kapacitet? Är man egen stamnätsägare om man hyr 10 Mbit/s anslutningar mellan orter?

Citat:
Man ansluter sig till ett fibernät, tecknar ett peeringavtal, skaffar sig ett så kallat AS-nummer så man kan få IPaddresser. Är jag rätt ute nu? Vad missar jag? Vilka kostnader kan man räkna med och för vad?
Typ så, fast det var grovt förenklat.
Här är en liten shoppinglista, tror inte jag missat något:
- Förbindelser till olika stadsnät (du måste nå ut till kunderna, och du måste få dit internet)
- IP-Transit (någon stans måste du ju hälla in internetkapaciteten i ditt nät)
- Utrustning (routrar, switchar, shapingutrustning, övervakning etc)
- Tekniker (någon måste ha den tekniska kunskapen)
- Säljare (hur hade du tänkt få ut dina tjänster till slutkunderna)
- Marknadsföring (se ovan)

Omöjligt att säga vad det kostar. Hur långt är ett snöre? Det beror på ambitionsnivå, kapaciteter etc.

/Mattias (som arbetar på IP-Only)
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-12, 13:35 #7
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Generelt finns det inte många operatörer i Sverige som äger infrastrukturen helt genom Sverige.

Oftast hyr man kapacitet i banverkets nät eller av Svenka kraftnät (Triangelbolaget).

Sedan finns även Skanova, Ip-only, Song, Telenor med stort nät, men generelt med dom är att dom fått nätet en gång i tiden genom saker som byggds med mycket statliga pengar eller mycket billigt från bolag som gått i konkurs.

Lokalt i städer är det vanligt använda stadsnät eller svartfiber, man får räkna med runt 25-35.000 per station man vill bygga ut i startkostnad samt någon krona per meter för Svartfiber mellan stationerna per månad.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-13, 04:19 #8
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 426
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 426
Minsta möjliga: Skaffa en router, ett par transitleverantörer att ansluta den till samt kanske några switchar om du vill kunna ansluta saker.
Styr sedan upp AS-nummer och PI-nät (eller bli LIR). Nu har du en början. Efter hand bygger du förslagsvis ut med fler POPar, mer utrustning, börjar kanske peera på någon IX och/eller på t.ex. Stokab Thule.

(Been there, done that...)

Vad man egentligen menar med eget stamnät är ju en definitionsfråga, men jag skulle i alla fal inte gå så långt att hävda att man måste ha egen fiber i backen.
PRQ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-13, 09:30 #9
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
Citat:
Originally posted by PRQ@Jul 13 2006, 04:19
Vad man egentligen menar med eget stamnät är ju en definitionsfråga, men jag skulle i alla fal inte gå så långt att hävda att man måste ha egen fiber i backen.
Det är väl så att de som har egen fiber i backen hävdar att man måste det, och de som inte har det hävdar att man inte måste ha det. Som vanligt finns det alltid minst två sidor...
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-13, 15:21 #10
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
I vilket fall måste man ha fiber/koppar/radio för nå ut med kapacitet till kund eller sitt eget nät.

Sedan bara för man bygger ut ett nät i en stad så behöver man inte ha kapacitet upp till kiruna bara för sakens skull. Det fungerar bara för bolagen som redan köpt upp en fiber nät billigt eller haft möjligheten på den gamla goda tiden.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017