Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Re-design av min site. Tips?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-07-14, 21:50 #1
Linuus Linuus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 890
Linuus Linuus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 890
Standard Re-design av min site. Tips?

Tjena!

Jag är i planerings- och skiss-stadiet av en re-design av min site (länk i signaturen, det gäller alltså SvenskaAckord.se).

Dock står det lite still och behöver lite tips! Har surfat runt på lite olika siter för inspiration men de flesta siter är väldigt 'designade'. Alltså typ någon webdesigners portfolio eller en website för en iPhone-App osv... Jag vet inte om det skulle vara rätt väg att gå för mig. Kanske bör jag fokusera mer på innehållet och ha en renare site? Vad tror ni?

Ta gärna en titt och säg vad ni tycker bör förbättras/förändras?
Första intrycket?

Tips på andra siter som har lyckats bra med sin design?

Mvh Linus


EDIT:

Här kommer ett förslag på ny design.
http://www.svenskaackord.se/temp/design.png

Senast redigerad av Linuus den 2010-08-04 klockan 11:24
Linuus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-14, 23:19 #2
P3N P3N är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 331
P3N P3N är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 331
Nu e jag ju ingen expert på design direkt. Men mitt första intryck är iallafall:

Varför finns det två inloggningsställen. Himla snyggt med den däruppe ju. Så varför den där nere till höger?

Och om man då blir av med den där nere så kan man ju få in statistiken nån annanstans så att du kan bredda inläggen så att dessa har fullbredd hela vägen kanske? Blir lite tomt och osymmetriskt när höger delen av sidan inte har något material en bit ner.

Och när du då ändå är igång kanske lägga in faden som du har på den första vita rutans nederkant så att det även finns på inläggs rutans nederkant så att det är konsekvent?

Hur som, lite idéer i alla fall. Men överlag ser det trevligt ut
P3N är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-14, 23:27 #3
alejandr0 alejandr0 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 108
alejandr0 alejandr0 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 108
Överlag snyggt. Skulle gärna se större text och radavstånd, och menyn kunde lyftas fram lite bättre. Kunde inte bloggposterna vara i skilda vita rutor eller ha något som visar att "här slutar det ena och börjar det andra" ? Om jag var du skulle jag också bara ha ett inloggningställe gärna högre upp på sidan som syns hela tiden, för Logga in-knappen är lite undangömd och logga in-rutan är ju lite längre ner.

Det här var lite detaljer, men stort sett skulle jag kanske behålla färgvalet men få det att kännas lite personligare och göra att innehållet syns tydligare. Ikoner i menyn?
alejandr0 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-15, 00:20 #4
design.se design.se är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 653
design.se design.se är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 653
Jag är inte heller ett fan av att ha samma saker på två olika ställen, som ditt login. Bakgrunden känns som om någon har spillt ut bläck, det stör mer än förhöjer intrycket. Lite väl svala färger, det går att sätta lite sting i det utan att tömma färgpaletten. Texterna på vissa sidor är tokbreda, t ex under artiklar, går knappt att läsa. Kanske kunde ni ha någon rund form någonstans också, eller åtminstone något avrundat hörn, det blir lätt väldigt boxigt. Ni har en bra grund i designen, men det är detaljerna som gör det.
design.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-15, 17:08 #5
wiggin wiggin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 298
wiggin wiggin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 298
Jag håller med alejandr0, jag tror det skulle bli mycket bättre om du fokuserade på att få till bättre utseende på texten. Jag tänker mig en större font, mer radavstånd och allmänt mer luft (margin/padding) kring texterna. Många element känns lite väl ihoptryckta just nu.
wiggin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-15, 20:20 #6
Linuus Linuus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 890
Linuus Linuus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 890
Tjena

Tackar för alla svar Bra tips!

Jag ska byta system så istället för att behålla denna design så tänkte jag alltså göra om designen från scratch.

Återkommer när jag har fixat ihop lite på den nya designen för vidare feedback.

Fortsätt gärna ge kommentarer och ha gärna i åtanke att jag ska designa om siten från grunden (om jag får till något bra...).

Mvh
Linuus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-17, 20:09 #7
alejandr0 alejandr0 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 108
alejandr0 alejandr0 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 108
Om du verkligen vill designa om från scratch så har jag lite ideér;
1. Svenska färger? som skulle passa med websitens namn. Gillar ändå de nuvarande färgerna för de känns ganska fräscha.
2. Mera neutral design? för som den är nu ser den kanske lite punk-/rockinriktat ut (jag kan ingenting om musik).
3. Lägg fram nyheterna? för nu ser nyheterna (och artiklarna) ut som vanliga blogginlägg. Se på typ CNN.com hur dom har det.
4. Mera dynamiskt innehåll? - skulle vara kul med senaste ackord etc på framsidan och kanske de mest aktiva användarna
5. Användarvänlighet - jag hittar ingen sökruta någonstans för allt innehåll på siten, bara ackordsöken. Typografin kunde också förbättras med större och tydligare text, kanske lite mer illustrationer på sina ställen.

Det här är ju nu bara vad >>jag<< tycker och tänker. Men om jag vore intresserad och kunnig om musik så tror jag att jag hade tyckt det här var en bra sida redan som den är
alejandr0 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-18, 23:24 #8
jarnheimers avatar
jarnheimer jarnheimer är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 105
jarnheimer jarnheimer är inte uppkopplad
Medlem
jarnheimers avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 105
Jag hade gärna sett att Google-annonserna inte var placerade precis vid menyn. Lite distraherande.

Om du vill optimera koden kan jag rekommendera dig att lägga in alla kodstycken <script></script> och <style></style> i separater filer. Det kanske är svårt med Joomla?

Skaffa en egen Favicon. Lätt att ordna på http://tools.dynamicdrive.com/favicon/
jarnheimer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-18, 23:34 #9
Linuus Linuus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 890
Linuus Linuus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 890
Yes det ska jag tänka på.
Både <script> och <style> kommer optimeras. Favicon har jag haft på min TODO-list rätt länge men får aldrig arslet ur röven så att säga...

Har lite idéer för den nya designen nu så ska pilla lite i photoshop och tänka på de tips jag fått så återkommer jag för mer kritik
Linuus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-27, 18:29 #10
Jonas.U Jonas.U är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 28
Jonas.U Jonas.U är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 28
Så hur går det med det där att återkomma?
Jonas.U är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017