Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Mest godis för pengarna? Webhotell t.ex. Binero vs VPS t.ex. CloudRoyale eller Glesys

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-06-16, 13:49 #1
sirsubliminal sirsubliminal är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 14
sirsubliminal sirsubliminal är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 14
Standard Mest godis för pengarna? Webhotell t.ex. Binero vs VPS t.ex. CloudRoyale eller Glesys

Mors,

Det pratas mycket om missnöje med vissa billigare webhotell t.ex. Binero som nu haft ett kluster nere i snart 2 dygn. Många pratar då om att hosta själv.

Jag har provat på både CloudRoyale och Glesys VPS. Det ställer ju en hel del nya krav då man måste hålla allt uppdaterat, installerat korrekt etc etc.

Sen kommer vi till det här med nyttan att fly ett webhotell. Det finns en styrka att snabbt kunna skala upp vid behov men....

Om man sätter upp det enklast tänkbara hos ex Glesys eller CloudRoyale, t.ex. Centos med 1 kärna, 1GB, 10GB så hamnar man på runt 150-200kr / mån förutom att man själv måste lägga tid på installation, övervakning, fix och trix. Men med detta, det enklast möjliga, blir det mer kraftfullt än webhotell för under hundralappen hos Binero?

Så....150-200kr för enklast möjliga eller 70-150kr hos webhotell. Vad får man mest för? Någon som vet?
sirsubliminal är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-16, 18:25 #2
Lilleklump Lilleklump är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 48
Lilleklump Lilleklump är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 48
Har du kunskaperna att hålla upp en webbserver med databas så tycker jag att du ska göra det. Det blir en helt annan skillnad än emot att ha ett webbhotell.

Dock om du inte har kunskaperna så tycker jag att du ska hålla dig till ett webbhotell.
Lilleklump är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-16, 18:26 #3
Lilleklump Lilleklump är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 48
Lilleklump Lilleklump är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 48
Om du kollar på VPS så kan jag rekommendera Afterburst, VPS för 70 kr per månad och den har allt som krävs för att hålla en hemsida uppe
Lilleklump är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-16, 18:39 #4
oderlands avatar
oderland oderland är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 482
oderland oderland är inte uppkopplad
Flitig postare
oderlands avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 482
Tänk även på semester, sjukdomar mm som kan ställa till det om du har viktig trafik på sajten.

Kolla om möjligheter finns till managed under visa perioder så någon kan ställa upp vid problem.

Lycka till!
oderland är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-16, 19:53 #5
weetabixs avatar
weetabix weetabix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 311
weetabix weetabix är inte uppkopplad
Flitig postare
weetabixs avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 311
Personligen hade jag hållt nere antalet tjänster på VPSen till dom absolut nödvändiga för din webbplats och lagt mailfunktionen på webbhotell, google apps eller exchange.

Du kan få klart bättre prestanda på dina sidor på en VPS om det är värt något för dig.

Räkna ditt fix och trix som en kostnad också, annars är det inte en rättvis jämförelse. Managed kostar dig kanske 500-800 extra. Det kan vara rätt skönt att inte behöva bry sig om tekniken om inte man är typen som går igång på sånt. =)
weetabix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-17, 00:21 #6
sirsubliminal sirsubliminal är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 14
sirsubliminal sirsubliminal är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 14
Citat:
Ursprungligen postat av Lilleklump Visa inlägg
Om du kollar på VPS så kan jag rekommendera Afterburst, VPS för 70 kr per månad och den har allt som krävs för att hålla en hemsida uppe
Tack för tipset. Mediumpaketet för 128kr kändes mer som ett minimum om man vill ha Centos.



Min fråga handlade dock mer om "kräm" man får på ett webhotell vs vps mot ungefär samma peng. 70kr hos Binero = 100kr hos VPS eller måste man gå upp till ett 200kr paket hos vps för att få samma prestanda?

Hur står sig Bineros privatpaket mot Afterburst micro eller medium paket?
http://afterburst.com/unmetered-vps

Hur mycket belastning klarar en sajt hos Binero av jämfört med om man sätter upp en vps hos afterburst? Binero har lastbalansering, det är i princip allt jag kan utläsa av när dom rabblar upp vad som ingår i deras privatpaket.
sirsubliminal är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-17, 06:07 #7
weetabixs avatar
weetabix weetabix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 311
weetabix weetabix är inte uppkopplad
Flitig postare
weetabixs avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 311
Hur stor VPS du behöver hänger till stor del på vad du skall köra på den. Är det statiska sidor, en wordpress eller rent av magento?

Man klarar sig mycket långt på en 512MB VPS hos en bra leverantör om man vet vad man gör.
weetabix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-17, 08:45 #8
Binero Binero är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 149
Binero Binero är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 149
Citat:
Ursprungligen postat av sirsubliminal Visa inlägg
Hur mycket belastning klarar en sajt hos Binero av jämfört med om man sätter upp en vps hos afterburst? Binero har lastbalansering, det är i princip allt jag kan utläsa av när dom rabblar upp vad som ingår i deras privatpaket.
Väldigt mycket belastning faktiskt, även om din egen optimering av sidan spelar stor roll också. Vi har skrivit i bloggen om en kund som drabbades av en Slashdot-effekt, vilket ger en fingervisning om hur bra vi tål belastning: http://blogg.binero.se/2012/12/stabilt-webbhotell/

MVH
Christer
Binero
Binero är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-17, 09:01 #9
spajk spajk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 637
spajk spajk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 637
Har testat Binero, Citynetwork, Glesys, FSData(CloudRoyales ägare) och nu senast Knownhost efter att jag läst riktigt bra om dem på webhostingtalk.com.

Om du kan rucka din budget något så skulle jag rekommendera Knownhost. ( http://www.knownhost.com/managed-ssd-vps-packages.html ). Då slipper du hantera den själv då den är managed. Har testat supporten flera gånger och de löste allt utan tjafs.

Hostar http://dailyvideoclips.com/ där
spajk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-17, 09:31 #10
ZynX ZynX är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 356
ZynX ZynX är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 356
Godis och Godis.. Men ja det är lite olika beroende på val av leverantör.

Kollar man på dom amerikanska är det 5% cpu användning i x antal sekunder.

Sen brukar dom suspendera kontot och så vidare, svenska leverantörer är ganska mycket snällare men alla har någon form av begränsning. Men mycket beror på vad man använder för panel i botten samt vilka regler. Sen tror jag ganska mycket av just den här hanteringen är under affärshemligheter.

Här är en bra sida bland dom olika svenska webbhotell och dess prestanda : http://www.webhosting-benchmark.com/rank
ZynX är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017