FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
http://www.msi.com.tw/program/produc...il.php?UID=560
Är det här något att satsa på? Det kostar 4195kr, men jag har inga problem med att gå upp mot 6000 kr för ett moderkort så länge det är mycket stabilt och mycket pålitligt! Har ni några andra förslag? Jag har tittat mycket på Tyan, och deras nya Tyan K8SE verkar perfekt, men jag kan inte hitta nånstans där jag kan köpa det ![]() Tyan K8SRE är också bra, MEN placeringen av cpu och minnen är crazy då jag ska ha 2U, men visst, jag kan köra på det, men då måste jag hitta en låda som passar och har fläktar framför HELA moderkortet och inte bara två st på sidan för att täcka minnen och cpu enligt den "vanliga" placeringen (som K8SE, samt det nämnda MSI-kortet) Är tacksam för hjälp och förslag. MVH C. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Det blev ett sånt moderkort nu ... väntas inom en evighet ungefär (datorbutiken.com)
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Om du har stor budget köp en server från DELL, IBM, HP för 30.000 så får du fina saker.
Tyan, Intel, Supermicro har fina moderkor. Det som brukar skilja är vad som finns på kortet hur mycket minne det klarar av, SCSI/RAID eller hur många NIC. Lägger man några tusen extra så får man finare saker och mer kvalitet, sedan hitta ett kort som är anpassad för lådan. Ska du ha 1U leta moderkort som passar annars stor risk för värme problem |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Det där med server från dell, hp osv har vi redan diskuterat patrikweb
![]() Det blev som sagt ett MSI k8d master3 133 fa4r nu... hela servern är beställd och kommer väl kanske om 2 veckor om jag har tur med datorbutiken (Delarna från komplett är redan skickade). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
OT: Komplett gillar jag inte. De tar hutlöst mycket betalt för frakten och kan absolut inte vara smarta nog att slå ihop två, tre kartonger med platta skärmar (t.ex.) till ett kolli. Datorbutiken däremot har enhetsfrakt. Mycket trevligt.
Chrizz, du har inte lust att lista de andra delarna du köpte till servern? Lite nyfiken... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Datorbutiken är katastrofalt dåliga... kommer aldrig mer beställa från dem iaf, men det är en annan historia...
Det blev följande delar: Chassie: AIC 2U 19" med sata bakplan (6 st hotswap) och 460W nätdel (http://www.aicipc.com/downloads/data...0datasheet.pdf) Moderkort: MSI K8D Master3 133 FA4R (http://www.msicomputer.com/product/p...FA4R&class=spd) CPU: dual opteron 246 (2.0 ghz) Minne: 2x1024 Corsair "low profile" ddr400 (ecc/reg) Samt två st WD Raptor 74GB 10krpm sata-diskar till att börja med (en för system + databas och en för filer). Kommer även ha en 3:e större disk för log och backup. Allt kommer nu på fredag hoppas jag, så jag slänger antagligen upp en massa bilder på det hela när det är monterat (dataporr är alltid kul ![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|