FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Sitter just nu o lyssnar på GM`s presskonferens.
Det är skrämmande att höra Svenska välubildade journalister prata så dålig Engelska. Saab`s Svenska VD ska vi inte prata om, min gamla morfar pratar bättre Engelska.. Nästan så man skäms.. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det är inte ens så viktigt att som svensk prata bra svenska längre, så det är väl bara att ödsla med energin att tänka på hur svenskar pratar engelska.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Vad jämför ni med?
Jag tycker snarare tvärt om. Svenskar är jädrans bra på Engelska om man jämför med många andra länder. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Gämnför med typ Tyskar eller Fransmän så är vi helt plötsligt kungar på att snacka engelska.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
De flesta svenskar förstår mer engelska än de talar. Att kunna sätta ihop en korrekt mening på engelska utan att det blir försvenskat kräver sin man...
Men jag tycker det är värre att svenskar inte kan svenska längre. Det har ju gått så långt att man har haft planer på att förenkla svenska språket då så många skriver fel. Många skriver "ja" istället för "jag", "e" istället för "är" och stavar många ord fel, "exempel" stavas kanske "äsempel". Då har folk på hög politikernivå tyckt att vi borde förändra språket så att ungdomarna stavar rätt - när de egentligen stavar fel. Är det inte bättre att lära folk att stava rätt!? Något jag också märker är att många yngre människor gör särskrivning, det är säkert på grund av engelskans påverkning i Sverige. Man kan finna det på flera ställen i Sverige: i Göteborg heter det numera "Göteborg Film Festival" och "Nils Ericssons Terminalen". Många skriver också utan punkt, komma och utan 'stor' begynnelsebokstav. Det är säkert på grund av SMS. Hur ofta får ni inte mail från kunder etc där det står: "ja ba undra va kosta den skicka direkt adresen e ...." Okej, undrar människan vad den kostar att skicka direkt till en adress, eller undrar människan vad produkten kostar, och att man skall skicka en direkt till adressen? Obs, jag är ingen självutnämnd ordpolis. Är ingen höjdare på svensk grammatik. Vet inte vad ett verb är, inte heller ett substantiv. Däremot vet jag vad ett superlativ är, för det berör mig direkt. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
svenskarna är jättebra på engelska. men det är stor skillnad på generationerna.. tex 50 0 40 talisterna är inte lika bra som de senade.. sannolikt pga ökad mängd engelska runtomkring, på tv i böcker osv.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Läs en tidning eller en bok, eller en uppsats på universitetet, eller liknande så kan man bättre se hur kunskapen verkligen ser ut. Personligen tycker jag det är fånigt att gnälla på särskrivningar. Det finns massa annat som är lika illa, men som ingen har kunskap att anmärka över... tex meningsuppbyggnad, "flytet" i språket, ordförådet, syftningar, osv... bespara mig gnället på särkrivningar, det står inte i proportion till dess betydelse/relevans. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
http://susning.nu/Substantiv Citat:
Citat: