Citat:
Du har knappast tiotusentals unika frågor, såvida du inte har ett webhotell eller liknande?
|
Nä, nåt webbhotell kör jag inte. Har bara ett fåtal siter på min burk. Totalt sett snittar mysqld på 18 queries per sekund. Räknar man bort de 40% som query cache hanterar så blir det 39000 frågor per timme. Då har jag inte räknat bort updats.
Citat:
Samla på dig mätdata, plocka ut dom värsta frågorna och börja där?
|
Det var ju därför jag ställde den här frågan från början så jag kan få reda på hur man på bäst sätt får fram "dom värsta frågorna".
Citat:
Det finns inga snabba genvägar till att skapa en effektiv databasmiljö, det handlar om planering. Har man inte gjort det rätt ifrån början så får man bita i det sura äpplet helt enkelt.
|
Även om alla webbsidorna på min burk vore kodade av mig så att det är jag som ska bita i äpplet, vill jag ändå se vilka tabeller som är bovarna så jag kan rätta till de felen.
Citat:
Det är möjligt att någon annan vet något som jag inte vet här, men förutom att sitta och manuellt gå igenom alla tabeller och leta efter potentiella foreign keys (vilket jag själv har gjort med egna tabeller) så har jag inga andra tips.
|
Då är ju ändå min idé att logga alla långsamma frågor mycket mycket bättre än att börja kolla på tabellstruktur och gå igenom ett par MB PHP-kod som står och snurrar =)
Tack för att du har försökt hjälpa, men min fråga är mycket enkel och jag har än så länge bara fått svaret "jag vet inte" av dig. Eftersom det är svårt att hitta information om detta på google (har mest hittat liknande frågor i forum utan svar) så antar jag att det inte är möjligt. Ikväll ska jag ta mig tid att börja logga långsama frågor (oj vilken tjat av mig om MySQL slow query log) och kika på resultatet.