FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hej driver sedan en tid tillbaka en e-butik och har postförskott som ett betalalternativ men har nu fått lite problem på halsen.
Har fått 15 returer nu där 13 var ordrar gjorda med postförskott kunderna har helt enkelt struntat i att hämta ut sina paket. Ingen har hört av sig utan bara skitit i att hämta sina postförskott. Hur gör ni andra e-handlar som har det betalalternativet och råkar ut för detta? Vad kan man göra eller ska man bara finna sig i det?? Är ju dyrt med postförskott och frakt... Tack på förhand! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Som kund har jag jag varit med om att få en faktura på ett paket skickat mot postförskott jag inte hade möjlighet att hämta ut. Sen om den varianten är vanlig och du har täckning för det i dina villkor har jag så klart ingen aning om.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hade en tredjedel outlösta paket med postförskott när vi bestämde oss för att sluta med det. Antal ordrar som du missar på att ta bort alternativet är i det närmaste försumbart. Det är min erfarenhet.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Det är ju ganska vanligt förekommande att man tar ut en avgift på ej utlämnade paket, har sett en variation 150-350 SEK gällande postförskott.
Bara kom ihåg att ange detta på din hemsida, nu vet jag inte vad säljer men detta borde kunna ge kompensation för dina kostnader. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Av alla våra skickade postförskott från vår ena butik förblev 10-20% outlösta varje månad. Vi fakturerade varenda slappo 249 kr (vilket förstås står klart och tydligt i våra köpvillkor) för att täcka våra omkostnader och tid. Runt 10% av dessa betalas. Vi sköter postförskottsfaktureringen genom Kreditor, eftersom vi ändå nyttjar deras övriga tjänster. Kreditor tar ärendet till inkasso, men inte längre än så.
För några månader sedan höjde vi postförskottsavgiften från 49 till 69 kr, just för att täcka alla returer. Resultatet blev något färre köp mot postförskott, men betydligt fler uthämtade, så nu ligger vi mellan 2-10% outlösta pf. Om det är en slump eller en effekt, och isåfall hur det kommer sig, har vi inget bra svar på... Det enda vi kan konstatera är att folk inte drar sig för att beställa mot pf trots att det kostar 69 kr mer än direktbetalning, visa, förskottsbetalning och faktura. Detta i en butik med snittordervärde på runt 400-500 kr. Och tack vare ovan nämnda avgifter går vi inte längre back på postförskotts(retur)hanteringen, vilket lett till att vi valt att behålla betalningsmetoden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Postade igår ett inlägg men den kom väl inte fram skrev efter 2 svar att jag nu hade höjt PF avgiften till 79kr och att PF stod för 0.049% av våra ordrar
Vill gärna ha kvar betalalternativet men beställningar med PF kommer nog minska nu men dom som verkligen vill har fortfarande möjligheten att beställa mot PF. Sökfunktionen är lite dryg:/ ska se över mina köpvillkor edit: Så här ser den delen som har hand om leveranssätt Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|