Kom ihåg mig?

Vid Postförskott

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-07-21, 22:52 #1
evomedias avatar
evomedia evomedia är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
Mycket flitig postare
evomedias avatar

Hej driver sedan en tid tillbaka en e-butik och har postförskott som ett betalalternativ men har nu fått lite problem på halsen.

Har fått 15 returer nu där 13 var ordrar gjorda med postförskott kunderna har helt enkelt struntat i att hämta ut sina paket. Ingen har hört av sig utan bara skitit i att hämta sina postförskott.

Hur gör ni andra e-handlar som har det betalalternativet och råkar ut för detta? Vad kan man göra eller ska man bara finna sig i det??

Är ju dyrt med postförskott och frakt...

Tack på förhand!
evomedia är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-21, 23:03 #2
Osiriss avatar
Osiris Osiris är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2006
Osiris Osiris är inte uppkopplad
Flitig postare
Osiriss avatar

Reg.datum: Apr 2006
Som kund har jag jag varit med om att få en faktura på ett paket skickat mot postförskott jag inte hade möjlighet att hämta ut. Sen om den varianten är vanlig och du har täckning för det i dina villkor har jag så klart ingen aning om.
Osiris är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-21, 23:04 #3
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
Hade en tredjedel outlösta paket med postförskott när vi bestämde oss för att sluta med det. Antal ordrar som du missar på att ta bort alternativet är i det närmaste försumbart. Det är min erfarenhet.
Lindahl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-22, 09:12 #4
Vatos Locoss avatar
Vatos Locos Vatos Locos är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2005
Vatos Locos Vatos Locos är inte uppkopplad
Medlem
Vatos Locoss avatar

Reg.datum: Mar 2005
Det är ju ganska vanligt förekommande att man tar ut en avgift på ej utlämnade paket, har sett en variation 150-350 SEK gällande postförskott.

Bara kom ihåg att ange detta på din hemsida, nu vet jag inte vad säljer men detta borde kunna ge kompensation för dina kostnader.
Vatos Locos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-22, 09:38 #5
heimer heimer är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2003
heimer heimer är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2003
Av alla våra skickade postförskott från vår ena butik förblev 10-20% outlösta varje månad. Vi fakturerade varenda slappo 249 kr (vilket förstås står klart och tydligt i våra köpvillkor) för att täcka våra omkostnader och tid. Runt 10% av dessa betalas. Vi sköter postförskottsfaktureringen genom Kreditor, eftersom vi ändå nyttjar deras övriga tjänster. Kreditor tar ärendet till inkasso, men inte längre än så.

För några månader sedan höjde vi postförskottsavgiften från 49 till 69 kr, just för att täcka alla returer. Resultatet blev något färre köp mot postförskott, men betydligt fler uthämtade, så nu ligger vi mellan 2-10% outlösta pf. Om det är en slump eller en effekt, och isåfall hur det kommer sig, har vi inget bra svar på...

Det enda vi kan konstatera är att folk inte drar sig för att beställa mot pf trots att det kostar 69 kr mer än direktbetalning, visa, förskottsbetalning och faktura. Detta i en butik med snittordervärde på runt 400-500 kr.

Och tack vare ovan nämnda avgifter går vi inte längre back på postförskotts(retur)hanteringen, vilket lett till att vi valt att behålla betalningsmetoden.
heimer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-22, 11:06 #6
evomedias avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
evomedias avatar

Postade igår ett inlägg men den kom väl inte fram skrev efter 2 svar att jag nu hade höjt PF avgiften till 79kr och att PF stod för 0.049% av våra ordrar

Vill gärna ha kvar betalalternativet men beställningar med PF kommer nog minska nu men dom som verkligen vill har fortfarande möjligheten att beställa mot PF.

Sökfunktionen är lite dryg:/

ska se över mina köpvillkor

edit: Så här ser den delen som har hand om leveranssätt

Citat:
Normalleverans tar 3-4 dagar och är alltid fraktfritt!

Snabbleverans din order levereras dagen efter om du beställt innan klockan 13:00. Fraktalternativet kostar 29 kr men även denna är fraktfri om din order överstiger 500 kr.

Miljöleverans alternativet kostar 19 kr oavsett ordersumma och levereras inom 3-4 dagar. Detta val är för den miljömedvetna som vill göra det lilla extra för den planet vi lever på.

vi leverar även till våra grannländer Finland, Danmark och Norge till en fraktkostnad på 129 kr vid order över 1700 kr är det fraktfritt.

På outlöst paket debiteras 349:-
Så nu kan jag fakturera de kunder som bara struntat i att hämta sina postförskott? kanske inte det mest vattentäta men vad tycker ni?
evomedia är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017