Kom ihåg mig?

Värdering av sajt

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-04-05, 14:27 #1
Miller418 Miller418 är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2005
Nykomling

Jag har hittat en bra websida som samlar användares bokmärken till olika sidor.
Man lägger in sina länkar under egna kategorier. Lite som hur man hanterar bokmärken i en webbläsare fast på en hel sida nu och snyggare.
Jag har länge letat efter ett bra ställe att samla mina bokmärken på och jag gillar denna sida.
Jag letar också efter intressanta webbsidor att köpa, så det föll sig naturligt att fråga ägaren om sidan var till salu och till vilket pris i så fall.

Ägaren har mailat över lite information och vill att jag skall säga vad jag vill ge.
Jag har nämnt att jag har en budget omkring 5000-10000 USD för detta.

Nu har jag fått alla siffror i alla fall.

Sidan har ungefär 100.000 registrerade användare dock är det bara cirka 3500 som är någorlunda aktiva,
vilket visar att förbättringar måste göras för att behålla medlemmarna, jag har redan en lång lista på saker
som jag skulle vilja implementera i webbsidan så medlemsbortfallet bör gå att bromsa.

Registrerade användare som har loggat in senaste månaden: 16000.
Registrerade användare som har loggat in mer än 5 gånger senaste månaden: 9500
Registrerade användare som har loggat in mer än 50 gånger senasate månaden: 3800

Intäkter: 5-10 USD/mån från en liten banner längst ned på sidan.
Driftskostnad: Har inte fått dessa siffror, cirka 150 GB trafik per månad.

Pagerank: 5
Backlinks: 3400
Ålder: 3,5 år
Trafik beräknar jag till cirka 20.000 unika per månad, (exklusive bots, har dragit av 30% för det.)

The visitors come from these countries:
* 59.4% India
* 12.4% United States
* 4.0% Pakistan
* 3.5% Indonesia
* 2.9% United Kingdom
* 2.7% Bangladesh
* 2.4% Philippines
* 2.3% Germany
* 1.2% Canada
* 1.1% Ukraine
* 0.9% Australia
* 0.7% Turkey
* 0.6% Romania
* 0.5% Russia
* 5.4% OTHER

Nu till frågan, vad kan denna sida tänkas vara värd.
Miller418 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-07, 21:20 #2
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2009
Flitig postare

Känner du till Foxmarks?

http://www.foxmarks.com/

Din beskrivning låter som samma sak, med den skillnaden att på denna sidan kan man spara sina bokmärken på själva hemsidan, i Foxmarks fungerar det transparent mellan olika webbläsare och olika plattformar.

Man kan dessutom titta på sina bokmärken via hemsidan, men det är en funktion som inte jag har studerat närmare, så där kan jag inte bidra med detaljer.

Vad jag undrar är, vad hade du tänkt att tjäna pengar på? På annonser?

Enligt di.se ligger dollarn idag på 8:20 så på svenska betyder det att din budget är på 41.000:- till 82.000:- ... Vilket jag tycker låter rätt saftigt... Men visst. Det är ju rätt många besökare, men vad jag undrar är, vilket du inte behöver svara på i tråden, hur stor är den potentiella inkomsten samt vad kräver en sån sajt i underhåll?

Du skriver ju själv att intäkterna är 5-10 dollar i månaden och med snabb matte skulle det alltså ta dig ungefär tusen månader att generera nollresultat...

Om du nu räknar så, det vet jag inte.

Personligen, och av den information du nu ger, tycker jag att sidan är duktigt överreklamerad. Jag skulle säga max 10.000:- vilket i dollar blir ca. 1.200.

Men sen kan det ju hända att du har andra tjänster eller i övrigt andra aktiviteter... och kan använda denna kundstock i din övriga verksamhet... Men då frågar sig vän av ordning vad denna kundstock i övrigt har gemensamt?

Dom pratar Engelska.

Jag är ingen expert på något vis och jag hoppas andra på forumet vill skriva! Hoppas att detta kan bidra till bättre värdering av din sida!

GLÖMDE:
Om Foxmarks: Det är mycket behändigt att ha samma bokmärken i min dator på arbetet som datorn hemma. De syncas automatiskt och det fungerar bra mellan Safari på Mac och FireFox på Windows. Dessutom är det en form av backup som sköter sig själv.
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-07, 22:05 #3
Nykomling

Nykomling

Hej!

Ja jag har testat foxmarks och det fungerar ungefär som jag hade tänkt göra om sidan jag kikar på till.

Dock med ett stort undantag jag har tänkt göra om denna sida och erbjuda en bättre bokmärkesorganisering,
jag har tänkt ut en väldigt bra layout som ger bättre överblick än alla sidor/addons och program som jag har sett.
Jag tänker i banorna om att göra ett verktyg till webbläsare som klart förbättrar hur man sorterar och organiserar sina bokmärken.

Det jag tänkte tjäna pengar på är att eftersom sidan redan har etablerat en del trafik så är det rätt målgrupp som kommer, dock nu till en mycket förbättrad tjänst.
Rent konkret tänkter jag extrafunktioner som att bokmärkena sparas på en server precis som i foxmarks, även olika themes, och en del andra extrafunktioner, men det mesta är tänkt att vara gratis. Även mindre annonser kommar att finnas vilka tas bort i fullversionen.

Ja min budget är inte 5-10 tusen usd för specifikt denna sida utan rent allmänt att investera i intressanta webbprojekt för tillfället. Ett maxpris. Efter att jag kikat på hans trafikinformation med mera så gör jag också bedömingen att sidan inte är värd 80 000 kronor direkt, dock vet jag inte hur högt man skall värdera denna trafik. Eftersom det är rätt målgrupp på kunderna om jag nu iscensätter min förbättrade version är det ju väldigt bra trafik.

Nuvarande sida är väldigt dåligt optimerad för annonsinkomster och jag vill egentligen inte ha det som huvudinkomst heller utan att det blir denna fullversionsavgift.

Nej jag räknar inte 10000 usd per månad/ 10 usd/månad

Eftersom jag planerar en total makeover så är det mest trafiken jag är intresserad av och att det är rätt målgrupp.
Å andra sidan kanske det är bättre att bygga upp en sida från scratch och låta det ta den tid det tar att etablerar rätt trafikflöde.

Den potentiella inkomsten jag räknat på med nuvarande trafikflöde från denna sida är.

6000 signups per månad
2% tecknar fullversionlicens för låt säga 4.99 usd per år. Vilket ger 180 x 4.99 = 898 usd per månad.
Det är räknat på i startfasen, om det visar sig att folk gillar mitt koncept så lär det ju ta fart ännu mera.
Sidan lär ju många fortsätta vara kunder om de gillar min tjänst så 2:a året kanske 10-20% vill fortsätta med min tjänst.

Jag undrar vad 150 gb i bandbredd kan kosta per månad, det känns som att nuvarande ägare går back, eller så kanske det inte är så dyrt nån som vet får gärna svara.
Jag väntar i alla fall på svar på vad han betalar för sin hosting.
Oläst 2009-04-08, 00:50 #4
Flitig postare

Flitig postare

Någon annan får gärna tycka... men det låter som en dålig deal ur ALLA aspekter.

1. Du vänder dig till en marknad med folk som inte vill betala.
2. Din kalkyl ger dig sämre än AdSense med motsvarande trafik och då är AdSense rena rånet för Google tar 4/5 av intäkterna... Minst! Om inte mer...
3. Du har en bra idé, men den kräver mycket arbete.
4. 150 GB/månad ifrågasätter jag starkt. Det betyder drygt 4 GB per dag, och då är det en sida med text och kanske lite bilder, inte video!
5. Du ska dessutom betala en FET slant för detta.
6. Som sagt, Foxmarks kanske inte är lika vasst som din idé, men faktum är att Foxmarks finns och fungerar och är (vad jag vet och hittills) gratis.

Jag tror säkert du har en bra idé som klår Foxmarks, absolut. Denna hemsida är din målgrupp, absolut. Det finns en poäng att köpa in sig på en etablerad hemsidan. Absolut.

Mitt bud är i kronor som ditt är i dollar. 5-10.000 kronor. I det spannet.
Oläst 2009-04-08, 01:02 #5
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Investerar du för att tjäna pengar på sidan i sig så tror jag den är värd ungefär 0:-. Däremot så är ju användarna och trafiken värd en del men det förutsätter också att du kan utnyttja detta på något vis.
Oläst 2009-04-08, 07:46 #6
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
Är det första gången du investerar i ett stort projekt så skulle jag också säga nej. Gjorde samma fel en gång i tiden och det blev inte som jag räknat med så jag la ner det helt med stor besvikelse. Har du erfarenhet sedan innan så vet man oftast hur mycket jobb det innebär och kan förutspå om efterfrågan finns och om det är värt att satsa på.
150 gb kostar nog max en 1000lapp om du har servern i sverige och det är internationell trafik.
aDonis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-08, 15:11 #7
Supermoderator

Supermoderator

Det är kanske inte aktuellt att ha servern i Sverige i det här fallet. Ett annat problem är att majoriteten av besökarna är från Indien så det krävs kanske viss insikt i den nationella marknaden.
Oläst 2009-04-08, 15:41 #8
Nykomling

Nykomling

Ok tack för er kritik.

Angående bandbredden har den legat på runt hundra men i mars drog den upp till 200 därför höjde jag snitttrafiken lite.
Ja jag förstår inte varför den drar så mycket .
Kan förtydliga att antal besök är runt 100 000 per månad med bots allt, sedan unika är runt 30 000 vilket jag har dragit ned lite.

Jag undrar hur Foxmarks betalar sina driftskostnader, de lär ju ha lite fler besökare än den sidan jag kikar på. Kanske ett idéellt välgörenhetsprojekt eller så vill de kartlägga människor och deras vanor, en underavdelning till Echelon kanske

Visst vänder jag mig till en marknad med folk som inte vill betala, men så är väl internet generellt. Därför låter jag dem använda den gratis, och fastnar de för konceptet så kommer de vilja använda extrafunktionerna som skall ha ett överkomligt pris.

Ja min kalkyl ser kanske inte så enormt lönsam ut, men för att vara i startfasen av något så tycker jag det ser lovande ut. Dock är det svårt att att sia om mitt koncept blir uppskattat eller inte.

Jag tror nog att jag skall försöka utveckla min tjänst först sen kan jag ju köpa upp flera liknande sidor och introducera mitt koncept via dem.
Servern kommar jag nog att ha i USA gissar jag.

Tack för prisuppskattningen och era synpunkter.
Jag kommer att utveckla tjänsten först för att sedan fundera på trafik och marknadsföring.
Oläst 2009-04-09, 10:25 #9
Flitig postare

Flitig postare

http://www.foxmarks.com/about_us

Har du studerat hemsidan? Det var en del skapligt tunga namn på den sidan... Foxmarks drivs av riskkapital. Men det går ju inte att köra 100% rikkapital, hela vägen, hela tiden. Någon typ av inkomst finns nog i deras kalkyl.

Då ska man ha i åtanke, att det viktiga står på hemsidan, men det RIKTIGT viktiga skrivs eller pratas det inte om. Så... utgå från att affärsmodellen inte står på hemsidan, eller ens antyds på hemsidan.

Men det finns ju en anledning till att Redpoint Ventures nämns på hemsidan...

Jag tycker inte att du ska känna dig nere bara för detta! Du beskriver din idé och i alla fall jag blir mycket nyfiken. Du säger att den är bättre än annat och jag tror dig. Du ska stå på dig och utveckla din idé.

Det viktigaste är nog inte att din idé blir färdig, utan att du sätter igång! Många idéer blir nog aldrig färdiga i den bemärkelsen. Det finns alltid saker att ändra, att förbättra. Det är en del av utvecklingen.

Samtidigt är det denna egenskap som skiljer människan mot djuren. Att aldrig vara riktigt nöjd med det man har utan alltid söka efter förbättringar och mer effektivitet. Så... kör på!
Oläst 2009-04-09, 15:02 #10
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2004
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar

Reg.datum: Feb 2004
Jag har börjat på ett sådant projekt tidigare men har aldrig startat det på riktigt, så sidan är inte så aktiv i dagsläget. Man kan dock få den i rullning om man har den tiden och intresset. Du får gärna maila ett bud, kort och bra namn.

www.kika.se
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017