FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har hittills bara haft ett fåtal (runt 10) större verifikationer per månad. Nu funderar jag på att starta en tjänst som enligt planerna innebär att jag kommer få väldigt många små verifikationer varje månad.
Jag är därför orolig för att min revisor kommer ta väldigt mycket betalt i förhållande till mina intäkter. Hur kan jag "optimera" detta för att förenkla administration? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Du bokför själv och låter revisorn endast göra bokslut. Jag har ca 1500 verifikationer per år och betalar ca 15 000 per år för revisorns arbete. Men jag bokför allt själv löpande.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Kanske bokföring inte är din paradgren? (Samma för mig!!)
Lägg dom prydligt i datumordning i en mapp. Varför har du en revisor!? om du kör EF borde det räcka med bokföringsbyrå. Eller en person som är duktig på bokföring. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Pratar vi om revisorns arbete här, eller om den löpande bokföringen? Den löpande bokföringen (som inte behöver utföras av en revisor) kan du enkelt effektivisera. Om det rör sig om försäljning så är det ok att klumpa ihop poster. Du kan exempelvis slå ihop alla köp som sker en och samma dag.
Du bör kunna redovisa varje köp för sig om skatteverket skulle vilja titta på det (så skriv ut allt och bifoga det tillsammans med din löpande bokföring). Men du behöver inte bokföra varje försäljning för sig. Vad gäller revisorns arbete (du har ett AB alltså?), så blir det så klart mer papper för honom att granska. Det enda du kan göra där är att ha ordning på allt, så att han snabbt och enkelt kan kontrollera alla uppgifter. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Han menar sannolikt en redovisningskonsult.
Det är mycket vanligt att man felaktigt använder titeln revisor om denna. Jag har gjort det själv, och min kollega gör det fortfarande.. "Revisor" ligger lätt i mun, "redovisningskonsult" är lite värre. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för bra tips!
Jo, det var redovisningskonsult jag menade. Alla jag känner som driver enskild firma säger dock revisor, inklusive mig. ![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|