Kom ihåg mig?

StreamReader konverterar å-ä-ö

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-02-12, 10:26 #1
peterbf peterbf är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2008
peterbf peterbf är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2008
Tjenare!

Har ett jQuery.ajax-GET-anrop som jag skickar till en Generic Handler bestående av bl.a. följande kod:
Kod:
string formattedUri = String.Format(WebServiceURL, card.CardName, preferedLanguage);

HttpWebRequest webRequest = GetWebRequest(formattedUri);

HttpWebResponse response = (HttpWebResponse)webRequest.GetResponse();

string jsonResponse = string.Empty;

using (StreamReader sr = new StreamReader(response.GetResponseStream(), Encoding.UTF8)) {
jsonResponse = sr.ReadToEnd();
}
Skickar in ett ID som jag sedan använder för att hämta namnet på vederbörande, i detta fall "Göran Persson".

Under min debugging-tour i denna kod så skrivs Göran Persson ut som det ska tills sr.ReadToEnd() körs. Jag har Encoding.UTF8, databastabellen och därmed fältet är UTF-enkodat. I jQuery.Ajax-anropet har jag definierat:

contentType: "application/json; charset=utf-8"

och i min Generic Handler har jag högst upp:

context.Response.ContentEncoding = Encoding.UTF8;

Vad kan jag mer testa?

Detta måste på nåt sätt ske innuti min StreamReader då det är den som anropar response.GetResponseStream() och hämtar datan från Wikipedia. Just nu replace:ar jag efter StreamReaders using-block, vilket inte har nån betydelse egentligen förutom att det skrivs ut med rätt bokstäver nu, men den hämtar inte korrekt wikipediaartikel då hämtningen av data sker inne i StreamReadern.
Just nu returnerar den Göran Persson som: G\u00c3\u00b6ran Persson\n och när detta skickas tillbaka till min aspx-sida skrivs det ut som: Göran Persson. Jag kan ersätta "\u00c3" till "ö" och "\u00b6" till "ä", men grejen är att jag ska returnera data, och den hämtar datan i StreamReadern.

Har även kollat upp att avändaren skickar UTF8, så då ska jag även ta emot som UTF8 som jag redan gör.

Vad ska jag göra?
peterbf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017