FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Hej!
Jag & en kompis sitter i tankar om att starta eget. Någon som har tips på sidor man kan läsa innan man sätter igång? Vi har en affärsidé och vi är ensamma på marknaden än så länge. Sen sitter jag och funderar på det här med löner, vi säger att vi har en DJ och för honom tar vi 450 kr/h är det bara ta bort 32 % av det och resten är lön? eller är det något mer som ska betalas? Som sagt, tips på sidor böcker osv uppskattas! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
och sen ska ni som uthyrare ha något av dom 450?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Glöm inte momsen, framgår inte om 450kr/h är inkl eller exkl moms, men det är ändå något som staten ska ha del av.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Får du/ni in 450kr i från en kund som arvode för ett jobb, och du ska ta ut det som lön så försvinner ju i runda slängar 2/3 - 3/4 i sociala avgifter och skatter...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
450kr inkl moms = 360kr exkl moms
Egenavgift (sociala avgifter för ägare av EF) ca 1/3 = 130kr, kvar är 240kr Detta är lönen, som ska beskattas med ca 1/3 = 80kl, kvar har du ca 160kr. Totalt får du alltså behålla ca 44% av det du fakturerar. Har du inga omkostnader och 100% beläggning så kan du klara dig på dessa pengar. Jag har dock svårt att se en DJ ha 100% beläggning. Tänk dig att du behöver 10000kr för att klara en månad. Du behöver då fakturera 22727kr (inkl moms). Du kanske har lite omkostnader också, så räkna på 25000kr kanske. När du är DJ jobbar du kanske 5 timmar (eller?) fredag och lördag. Totalt ca 40 timmar per månad. Det ger att du behöver ta 625kr/timme inklusive moms för att få det att gå ihop. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|