FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Sitter med en sån där kul skoluppgift och jag har helt fastnat på hur tusan jag multiplicerar värdena i två olika arrays och sedan plussar ihop dom...
Någon som har huvudet mer på skaft än mig? Kod:
public class WebbShoppen extends javax.swing.JFrame { private void jButton1ActionPerformed(java.awt.event.ActionEvent evt) { String [] VaruNamn = {"a","b","c","d","e"}; int [] Pris = {1,2,3,4,5}; int [] Antal = {1,2,3,4,5}; int räknare = 0; int hurmånga = VaruNamn.length; int lagervärde = Pris[räknare] * Antal[räknare]; //Initiera loopen while(räknare<hurmånga){ jTextArea1.append(VaruNamn[räknare]+"\t| " +Pris[räknare]+" :-" +"\t| " +Antal[räknare] +" st" +"\n"); räknare++; }; jTextField1.setText("Lagervärde: " +lagervärde +" :-"); //Slutet är nära } Sen har jag helt fastnat på lagervärdet som alltså ska vara antal*pris som plussas ihop till en totalsumma.... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ibland är man mer än lovligt korkad...
Kod:
String [] VaruNamn = {"a","b","c","d","e"}; int [] Pris = {1,2,3,4,5}; int [] Antal = {1,2,3,4,5}; int räknare = 0; int hurmånga = VaruNamn.length; int lagervärde = 0; jTextArea1.setText(null); jTextField1.setText(null); //Initiera loopen while(räknare<hurmånga){ jTextArea1.append(VaruNamn[räknare]+"\t| " +Pris[räknare]+" :-" +"\t| " +Antal[räknare] +" st" +"\n"); lagervärde += Pris[räknare] * Antal[räknare]; räknare++; }; jTextField1.setText("test" +lagervärde); //Slutet är nära } |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|