|
Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Jul 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Jul 2005
|
Jag är i startgroparna med ett nytt företag. Vi kommer att köpa in immateriella rättigheter till privatpersoners verk. Eftersom företaget ännu inte har kommit igång med verksamheten så vill jag inte gå in på i detalj. Jag kommer istället att exemplifiera min fråga.
Ponera att vi köper in noveller från privatpersoner. Dessa noveller kommer att användas av oss i vår verksamhet. Det enda vår verksamhet går ut på är att publicera de här novellerna eller att sälja dem vidare till andra företag. För en novell betalar vi exempelvis 200 kr. Novellen kan vara skriven särskilt på förfrågan från oss (så kallade beställningsjobb). Men det kan även röra sig om noveller som skribenten skrivit i andra sammanhang. Exempelvis så kanske en fattig litteraturstudent säljer sitt skolarbete till oss.
Hur ska detta hanteras rent skattemässigt? Beställningsjobben är en typ av provision, dvs lön. Men hur ligger det till med redan färdiga noveller som författaren väljer att sälja till oss. Köper vi i detta fall varor, eller är det ändå att betrakta som en tjänst, dvs lön?
Vad måste ingå i kontrolluppgifterna som vi skickar in till skatteverket? Redovisningsbyrån som hanterar löner för mitt företag idag tar 250 kr/mån per anställd. Det är en rimlig kostnad i dagsläget, men eftersom det nya företaget kommer att betala ut lön (små summor) till hundratals personer så tänkte vi hantera det själva. Vad behöver vi för uppgifter på personer som vi avser att betala ut lön till? Personnummer, namn, adress, mm?
Observera att vi inte kommer att köpa in noveller. Det var endast ett exempel.
|