FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Håller på att ombilda från EF till AB. Tänkte att aktiebolaget skulle köpa hela varulagret av den enskilda firman genom att jag skriver en revers på hela beloppet. Aktiebolaget får sedan betala av på detta lån plus ränta i ett antal år framöver. Tänkte att första betalningen skulle komma om ca 3 år först.
Jag bokför det i aktiebolaget som: 1460 (lager) belopp i debet 2893 (aktieägarens avräkningskonto) belopp i kredit Allt rätt så lång hoppas jag. Frågan är om denna skuld är till mig personligen eller till den enskilda firman. Min revisor säger att det blir till den enskilda firman och denna måste finnas kvar så länge skulden är kvar. Är detta verkligen sant? Tänkte fimpa enskilda firman så snabbt som möjligt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Räcker det inte med en tråd?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag ber om ursäkt, det blev något strul.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Så vitt jag kan se så köper AB av EF och då kan du inte avluta EF så länge skulden kvarstår.
Nu är jag dålig på detta men man kan kanske se det så att AB köper hela EF av dig och att de betalar dig för köpet i form av aktier. Det är den väg jag tänker gå om företaget utvecklas som jag hoppas och tror. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Eftersom det inte finns något "bolag" i en enskild firma är alla affärer inkråmsaffärer.
Som jag förstår det så köper det nybildade AB:t varulager mm från dig som privatperson. Överlåtelsen måste ske till marknadspris, kolla med revisorn om du behöver värdera detta externt, men du kan lägga ner din enskilda firma dagen efter. Den skuld som kvarstår är en skuld till dig som privatperson och har inget med någon tidigare firma att göra. Se bara upp så att aktiekapitalet inte sjunker för långt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för svaren. Jag hoppas du Magnus har rätt. Eftersom enskilda firman inte är ett bolag så köper alltså aktiebolaget lagret av mig själv. Jag borde kunna lägga ner enskilda firman efter den transaktionen.
X1/9, aktiebolaget betalar med en revers. Vad du beskriver är väl en apport vilket jag inte tänkt mig. Tror det är bättre med en skuld som avbetalas inklusive ränta till mig själv. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Diskutera med revisorn, han bör kunna hitta en bra lösning. Om inte, byt revisor.
Tänk också på att det finns en massa krav på rimlig ränta när det är närstående.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Att göra en sådan ombildning själv är inget jag skulle rekommendera. Jag och min konsult la ner mycket tid på detta när jag ombildade i årsskiftet.
Helt klart värt den tiden att få det gjort korrekt och inte bara chansa. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Den inställningen förstår jag inte. Hur svårt kan det vara. Inte har jag lust att betala en konsult för att göra detta. Får räcka med lite hjälp av min revisor.
Jag resonerar såhär, om en ekonom kan klara det kan det inte vara speciellt komplicerat :lol: :lol: |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Näe det är nog inte så krångligt om man kan det. Jag slapp ett par hundra papp i skatt pga att min konsult visste vad hon gjorde dock. Så hennes arvode var värt pengarna.
Blir trist sen när du får revision och du gjort en ogiltig inkråmsöverlåtelse som ska beskattas till fullo med skattetillägg också. Men det är inte mina pengar och du gör såklart som du vill. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|