Kom ihåg mig?

Importera mindre volymer/grossister?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-06-15, 16:13 #1
Carlson Carlson är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2008
Nykomling

Hej,

Alla ni som driver mindre webbshoppar - var började ni för att få tag i prylarna? Har en idé som inte har någon motsvarighet på nätet i Sverige och skulle gärna vilja börja i mindre skala, utan att importera 10.000 enheter etc.

(Som företagsekonom vet jag att man bör satsa helhjärtat från början om man tror på idén, testsälja hos bekanta etc, men med ett bra jobb som jag inte vill sluta så vill jag gärna testa i mindre skala först, som hobby)

T.ex. börja med 10 olika produkter och köpa 20-50 av varje.

Har ni tips på var man hittar grossister på nätet? Eller om man kan gå tillväga på något annat sätt än att beställa 1000-tals direkt från tillverkaren? Eller importerar ni från andra återförsäljare utomlands till ett bra pris?
Carlson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-15, 17:29 #2
Flotec Flotec är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2004
Flotec Flotec är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2004
Beror helt på vad det är du vill sälja. Om det är billiga saker krävs i regel att man köper många. Titta på Alibaba för alla typer av produkter från främst Asien.
Vi importerar ibland mindre kvantiteter från vissa tillverkare. Inga problem.
Flotec är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-15, 22:00 #3
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
Supermoderator
ztreams avatar

Det är inga problem.

Antingen övertygar du leverantören om att du måste få köpa prover och testa deras servicenivå innan ni satsar helhjärtat på dem.

Eller så går du ett led längre ner i kedjan och köper från en ÅF, med lite sämre marginaler, men mindre risk som resultat.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-16, 23:26 #4
Spiritus Spiritus är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2008
Spiritus Spiritus är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2008
Om produkterna inte finns i Sverige så gå direkt på tillverkaren. Gör klart för dig själv vad det är du vill ha. De kommer att vilja veta om du är detaljist, grossist, agent etc. Fundera också på vilken din framtida roll är, skall du vara detaljist eller skall du möjligen ha en agentur med exklusiv rätt inom ditt territorium.
Spiritus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-19, 17:52 #5
eriks eriks är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2006
eriks eriks är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2006
Att nämna alibaba och "inga problem" i samma tråd låter lite väl positivt Min erfarenhet är att man får förhandla gansa mycket med dem (Kina) och om det blir problem i ens miniorder är de inte så pigga på att lösa det (det är trots allt en miniorder). Jag skulle rekommendera att beställa från USA då alla kinaprodukter finns där och de har hunnit pressa priserna. Ta en större åf eller grossist, brukar inte vara så svårt att hitta.

Hela detta inlägg förutsätter alltså att det är en produkt som görs i Kina för den västerländska marknaden.
eriks är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-19, 19:06 #6
ztreams avatar
Supermoderator

Supermoderator
ztreams avatar

Mitt inlägg var inte direkt inriktat mot Alibaba. Tror nog att eriks har rätt angående detta.

I Asien handlar jag mest med leverantörer som redan säljer på Internet till USA och resten av västvärlden. Det var dessa som jag menade var lätta att ha att göra med.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-24, 12:14 #7
JohanssonHenrik JohanssonHenrik är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2008
JohanssonHenrik JohanssonHenrik är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2008
Prova E-bay. I princip allt som säljs i asien finns även på ebay. Så när man fått upp kontkaten med en säljare på ebay kan man börja höra om att köpa direkt av dem utanför ebay. Oftast kan de då fixa samma låga kvantiteter fast till lägre pris. Men som sagt beror ju lite på vad det är du ska sälja.
JohanssonHenrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-24, 17:54 #8
DudeRille DudeRille är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2007
DudeRille DudeRille är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2007
På mitt jobb kanske du hittar något billigt.

www. n e d i s . se

Vi skickar iallafall ut produkter till Elgiganten, Mediamarket, Hemmet, AudioVideo, Netonet & dreamhack ...you name it..typ alla dator tillbehör affärer många små företag även typ "olles elektronik affär" :P
Man köper styckvis så beställa fåtal är inga problem.
Man får bara billigare om man köper mer.
DudeRille är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-26, 23:43 #9
Nykomling

Nykomling

Tack alla, för bra tips, om hur ni gör.
Carlson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-06, 05:39 #10
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Originally posted by Carlson@Jun 15 2008, 16:13
Hej,

Alla ni som driver mindre webbshoppar - var började ni för att få tag i prylarna? Har en idé som inte har någon motsvarighet på nätet i Sverige och skulle gärna vilja börja i mindre skala, utan att importera 10.000 enheter etc.

(Som företagsekonom vet jag att man bör satsa helhjärtat från början om man tror på idén, testsälja hos bekanta etc, men med ett bra jobb som jag inte vill sluta så vill jag gärna testa i mindre skala först, som hobby)

T.ex. börja med 10 olika produkter och köpa 20-50 av varje.

Har ni tips på var man hittar grossister på nätet? Eller om man kan gå tillväga på något annat sätt än att beställa 1000-tals direkt från tillverkaren? Eller importerar ni från andra återförsäljare utomlands till ett bra pris?
"Som företagsekonom vet jag att man bör satsa helhjärtat från början om man tror på idén"

det där var väl en paradox?

Som företagsekonom borde du veta att begränsa risken genom att "smyga igång" verksamheten....

Man börjar med ett fåtal produkter i liten upplaga och med minimalt med kostsamma annonser, genom att sälja genom att prata för sin produkt (mjuk försäljning) i sin bekantskapskrets, där ser man hur den tas emot och sen ökar man succesivt insatserna när man ser att det går bra. Går det inte fullt så bra så tar man bort vissa produkter och omprövar sin affärsplan, tills man hittar en modell som fungerar. När man får försäljningen att fungera så ökar man succesivt volymen.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017