FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Att man ska sätta upp alla reklamutgifter speciellt i bokföringsprogrammet vet jag redan men är lite nyfiken på om man får köpa in saker med ex sin webbadress på för att sedan sälja till kunder. Eller finns det någon regel som säger att man ska ge bort reklamsaker gratis?
Det jag är ute efter är om man ska sätta upp sådana reklamsaker som "Övrig utgift" eller "Reklamutgift"? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Om det är varor som du avser att sälja så är det konto 4010 som gäller. Är det reklam som du avser att ge bort så hamnar det på 5930.
Observera att exakt kontonummer naturligtvis kan variera, huvudsaken är att det hamnar i rätt kontogrupp. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ok, men gör det ingen skillnad om varan man säljer även är reklam? Den borde ju ha ett reklamvärde om man har sitt företagsnamn eller webbadress på varan?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag antar att vinster till webbtävlingar faller under reklam oavsett om företagets namn eller webbadress finns på vinsterna? Ursökta frågorna men vill ha dessa saker klara för mig innan man kör igång nån stor tävling eller säljer saker på hemsidan.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Hur du fördelar kostnaderna mellan varuinköp (4xxx) och omkostnader (5xxx, 6xxx) är en intern redovisningsangelägenhet i ditt eget företag.
Oavsett hur du gör fördelningen är kostnaden fullt skattemässigt avdragsgill. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det är jätte många företag som säljer produkter med sin logga på. Klart det är ok så länge kunden vill köpa det, det är bara det det handlar om. Vinster i tävlingar är något helt annat, du skänker saker och tar inte betalt för det.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|