FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag är lite nyfiken vad ni andra på detta forum budgeterar för marknadsföringskostnader?
Jag brukar alltid ta upp det faktum att ett normalt tillverkande företag använder ca 40% av sin omsättning för marknadsföring och försäljning. Jag har en kollega i branchen som hävdar att 15% är mycket. Jag vet även att Webbhotell kan använda 60-80% av ordervolymen första året för en kund som säljprovision. Företag med en produkt som ligger i den tekniska frontlinjen kan använda 90-95% av omsättningen till M/S. Själv jobbar jag mest som utvecklingskonsult och räknar med 5-25% säljprovision beroende på hur uppdragen säljs in hos kunden, utöver detta så har jag enbart använt ca 3% av omsättningen för marknadsföring (inkl kostnader för promotionmaterial). Detta vid en omsättning på 1,0-1,8 Mkr/år. Vad budgeterar ni andra? |
||
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|