Kom ihåg mig?

Budgeterad kostnad för marknadsföring

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-07-25, 14:10 #1
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Jag är lite nyfiken vad ni andra på detta forum budgeterar för marknadsföringskostnader?

Jag brukar alltid ta upp det faktum att ett normalt tillverkande företag använder ca 40% av sin omsättning för marknadsföring och försäljning.

Jag har en kollega i branchen som hävdar att 15% är mycket.

Jag vet även att Webbhotell kan använda 60-80% av ordervolymen första året för en kund som säljprovision.

Företag med en produkt som ligger i den tekniska frontlinjen kan använda 90-95% av omsättningen till M/S.

Själv jobbar jag mest som utvecklingskonsult och räknar med 5-25% säljprovision beroende på hur uppdragen säljs in hos kunden, utöver detta så har jag enbart använt ca 3% av omsättningen för marknadsföring (inkl kostnader för promotionmaterial). Detta vid en omsättning på 1,0-1,8 Mkr/år.

Vad budgeterar ni andra?
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
 


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017