Kom ihåg mig?

Enskild firma vs. aktiebolag

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-02-17, 19:55 #1
Adam N Adam N är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Medlem

Jag har hört flera säga att de helst har kunder med aktiebolag istället för
enskilda firmor, då enskilda firmor är mer oseriöst. Samtidigt har jag hört
enmannakonsulter säga att de föredrar att ha aktiebolag för att det ger
dem extra trygghet.

Hur går detta ihop?

Tjänar både konsult och uppdragsgivare på att konsulten har aktiebolag
istället för enskild firma? Och i så fall, vem är förloraren? Staten?

Vad jag kan se så är en konsult med aktiebolag mer oseriöst, eftersom
konsulten då ger intryck av att vara orolig för att företaget ska gå i
konkurs. Och vem sitter då med svarte petter? Konsulten, uppdragsgivaren
eller staten.

Jag har säkert fel i detta, men skulle vilja veta varför.
Adam N är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-17, 20:15 #2
Nianbig Nianbig är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2006
Nianbig Nianbig är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2006
Ingen av företagsformerna är oseriösa.
Däremot kan man väl säga att man visar ett större intresse och engagemang om man har ett AB då det krävs att man satsar 100.000 kr av sina privat skattade pengar i företaget, i en enskild firma krävs ingen insats alls.
Nianbig är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-17, 20:57 #3
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Samtidigt som risken med ett aktiebolag till stor del är begränsad till insatsen (100 000 kr); men ett nystartat AB har normalt minst 100 000 kr i tillgångar. Å andra sidan innebär en enskild firma ett personligt ansvar.

Det finns undantag och specialfall så gäller det något specifikt bör du läsa på.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-17, 21:06 #4
biokonsult biokonsult är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2007
Mycket flitig postare

he he jag har sett såna jämförelser förr......Säkert är iallafall att aktiebolag är mer oseriösa bluffbolag ingen som direkt vill eller har ansvar "målvakter" mm mm ...Enskilda företag skitar ner sitt namn om det blir problem konkurs eller dylikt oftast personlig konkurs.....Så det är nog helt ointressant, det som avgör är om man känner förtroende för företaget....Att driva ett företag i aktiebolagsform om man är ett litet företag är väldigt dyrbart...
biokonsult är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-17, 21:17 #5
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
biokonsult - förstod inte riktigt hur du menade, men inte är det "väldigt dyrbart"? Om man har ett fungerade företag så är 100 000 inte särskilt mycket.

Se pengen som en försäkring för dig och en möjlighet för dina tilltänkta kunder att få insyn i din ekonomi (vilket är mycket bökigare med en enskild firma).

AB är mycket lättare att kontrollera och en enskild firma är i mina ögon inte lika pålitlig som kund. Vi har en ungefärlig kundfördelning enligt följande: 40% AB kunder, 10% privatpersoner och föreningar, 20 % handelsbolag och kommanditbolag och 30% enskilda firmor. Av de vi har betalningssvårigheter med är 70% enskilda firmor... Klart överrepresenterade.
Oläst 2008-02-17, 21:37 #6
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

tänkte mest på bokföring..själv betala jag 40,oookr /år jag skulle inte iallafall påstå att ett AB skulle vara direkt ärligare, ekonomiska brottslingar använder sig alltid av ett Aktiebolag....Att det är så mycket problem enligt din statistik kan ju bero på så mycket, när man startar ett företag så måste man börja nånstans..Skulle vara kul att veta oxå enligt statistiken hur mycket pengar dom 40% av aktiebolagen är skyldiga, om man jämför med enskilda företagen 70%, själv så tippar jag att det är mångdubbelt mera pengar som AB är skyldiga.... har du den statistiken oxå vore kul att se den ..

:blink:
biokonsult är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-17, 21:49 #7
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Det är som andra redan har påpekat kravet på 100k i insats som gör att AB ofta betraktas som en mer ”seriös” företagsform. En enskild firma kan i stort sett alla (med mycket få undantag) registrera.

En annan sak som talar för Aktiebolagets seriositet är att en revisor måste godkänna årsredovisningen. En enskild firma kan ha varit misskött i flera år utan att någon får kännedom om det. Eventuella oegentligheter hos ett AB brukar däremot upptäckas när revisorn ska godkänna årsredovisningen.

Egentligen så är ingen företagsform mer eller mindre oseriös. Däremot så finns det nog flera oseriösa enskilda firmor än det finns aktiebolag. Men det beror nog mer på personerna bakom företagen är på själva företagsformen.

Har man fodringar på ett företag som går i konkurs så är förmodligen ett HB den bästa garantin för att man tillslut ska få betalt. Då kan man rikta sina krav mot samtliga delägare och förhoppningsvis så är det någon av dem som har pengar.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-20, 02:20 #8
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
Jag tycker att det är en ganska orelevant fråga att ställa AB mot enskild firma och fråga vad som är seriöst eller inte. Det finns många erfarenheter om det. Jag har t.ex. bara haft problem med AB och aldrig med enskilda firmor.

Vad gäller ABs aktiekapital finns det inte den minsta garanti för att det finns ett ruttet lingon i företaget. Det beror på att kapitalet helt enkelt kan lånas ut och det finns inga garantier att den som lånar pengar av företaget kan betala tillbaka dem.

När man har att göra med ett AB kan det vara klokt i vissa fall att begära borgen för företagets åtagande, t.ex. om du hyr ut en lokal till det.

Om det skulle finnas 100.000 kr i aktiekapital så kan du nog trösta dig med att när företaget väl går i konkurs, då är dessa pengar redan förbrukade och det finns så pass mycket skatteskulder att du inte ens behöver bekymra dig om utifall du kommer att få några pengar för dina fakturor. Undantaget skulle vara om företaget har kvar ett lager eller inventarier som vid en försäljning täcker skatteskulderna och ger ett öveskott som du kanske får ta del av. Konkursförvaltaren lär väl begära en 100.000 kr för sitt jobb, som ska tas från företaget, vilket även är prioriterat före dina skulder.

Så det går kanske att säga att alla AB med ett aktiekapital under en miljon är oseriösa.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-20, 05:11 #9
Medlem

Medlem

Ja, ingen företagsform är förstås oseriös i sig. Jag ville bara få
fram hur AB kan vara gynnsamt för båda parter samtidigt och
tycker jag har fått bra svar och resonemang kring det.

Själv jobbar jag som konsult och har då enskild firma. Tror
ni blivande kunder (alltså uppdragsgivare) kan se det som
negativt att jag inte har aktiebolag?
Adam N är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-20, 20:30 #10
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
Ingen företagsform är ju i sig oseriös, däremot är en enskild firma väldigt "lättflyktig". Eftersom det inte ens finns krav på att regga firma så kan jag komma på "världens smartaste affärsidé" i kväll, söka om FA-skatt via nätet i natt och ha min F-skattsedel nästa vecka. Inom loppet av två månader har jag insett att just denna idé inte var den kassako jag tänkte så jag avreggar F-skattseeln och är tillbaka på ruta 1 igen efter två månader. Oseriöst behöver det ju inte ha varit men en väldigt osäker avtalspart måste man ju säga.
Ett AB kräver på det sättet lite mer eftertanke innan starten och kan inte försvinna över natten bara för att jag tröttnar på det. et ger mig som köpare en fördel när leverantören är ett AB.
Den största fördelen för den som har bolaget är väl egentligen det faktum att du är anställd i ditt bolag och alltså har ett fullstänigt socialt skyddsnät, något man inte har som enskild firma.
DFT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017