Kom ihåg mig?

Lösningar för jobbsökmotor?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-06-07, 19:31 #1
xarphs avatar
xarph xarph är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2007
Flitig postare
xarphs avatar

Senast redigerad av xarph den 2011-03-12 klockan 10:26
xarph är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-07, 19:49 #2
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2003
Flitig postare

Det beror nog lite på hur avancerat du vill göra det:

1) Enklast är nog att anse att en annons är intressant i c:a tre veckor efter det att den är inlagd (tillagd) i din databas. Efter det har nog alla som letat/bevakat annonsen hos dig hittat den.

2) Om du läser/lagrar hela annonssidan så kan du ju försöka identifiera text av typen "Sista ansökningsdag 2007-06-29" och ta bort den när datumet har passerat. Det är lite lurigt att hitta datumen, kanske, men om du hittar ordet "ansökningsdag" och/eller "sista" i närheten av ett datum (på något format) så är det säkert ett passande "bäst-före-datum".

Antagligen är det bra att kombinera dessa två tekniker.
nicclas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-07, 20:45 #3
Lundmarks avatar
Lundmark Lundmark är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
Har WN som tidsfördriv
Lundmarks avatar

Det beror lite på var du hämtar jobben.... är det från många olika sidor så har du säkert i databasen var du har hämtat dom.... så kan du hämta alla aktuella jobb från den sidan och sedan radera all tidigare resultat från den sidan i databasen och stoppa in "nya" frächa.

Har du sidan live? eller ett demo?
Lundmark är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-07, 21:21 #4
xarphs avatar
Flitig postare

Flitig postare
xarphs avatar

Senast redigerad av xarph den 2011-03-12 klockan 10:26
xarph är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-07, 22:10 #5
Lundmarks avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
Lundmarks avatar

Men om du söker efter nya på dagen så kan du mellan 3-4 på natten tömma alla jobb och ladda in alla nya.... då rensar du ju databasen på jobb som inte fins kvar.

Citat:
men på dett sättet så kan det finnas tillfällen där det inte finns några jobb (när jag raderar jobb för att köra in nya) att söka efter när någon letar
Om du hämtar resultaten från olika sidor så är det ju bara just dom jobben som saknas under någon sekund.
Oläst 2007-06-08, 09:54 #6
Daniel.sts avatar
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2006
Mycket flitig postare
Daniel.sts avatar

Citat:
Originally posted by Lundmark@Jun 7 2007, 22:10
Men om du söker efter nya på dagen så kan du mellan 3-4 på natten tömma alla jobb och ladda in alla nya.... då rensar du ju databasen på jobb som inte fins kvar.
Citat:
men på dett sättet så kan det finnas tillfällen där det inte finns några jobb (när jag raderar jobb för att köra in nya) att söka efter när någon letar
Om du hämtar resultaten från olika sidor så är det ju bara just dom jobben som saknas under någon sekund.
Något sådant skulle jag också rekommendera. Många sökmotorer har ju olika typer av uppdateringar, incremental, full osv. Kör en incremental var 4e timme eller något och en full (som även plockar bort inaktiva) en gång per dygn eller liknande.
Daniel.st är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-08, 10:22 #7
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Något sådant skulle jag också rekommendera. Många sökmotorer har ju olika typer av uppdateringar, incremental, full osv. Kör en incremental var 4e timme eller något och en full (som även plockar bort inaktiva) en gång per dygn eller liknande.
Men ursprungsfrågan var ju just hur man plockar bort inaktiva. Mitt förslag är att du aldrig läser in webbsidor som du läst tidigare. Det är inte kul att läsa in c:a 50.000 webbsidor från nätet varje natt, då det tar en hel del kraft, och riskerar att ställa till en massa onödiga problem.
nicclas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-08, 10:37 #8
Henrik Henrik är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
Henrik Henrik är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
Citat:
Annars kan du ju alltid hämta in dom på nytt FÖRST, till en annan databas. Sen bara du ersätter den inaktuella med den nyhämtade, och raderar den inaktuella... Då slipper du det problemet
Henrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-08, 10:54 #9
Lundmarks avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
Lundmarks avatar

Citat:
Originally posted by nicclas@Jun 8 2007, 09:22
Citat:
Men ursprungsfrågan var ju just hur man plockar bort inaktiva. Mitt förslag är att du aldrig läser in webbsidor som du läst tidigare. Det är inte kul att läsa in c:a 50.000 webbsidor från nätet varje natt, då det tar en hel del kraft, och riskerar att ställa till en massa onödiga problem.
Ja, det är ju sant, det beror lite på hur mycket info man hämtar om varje jobb och hur infon är upplagd.
Oläst 2007-06-08, 11:26 #10
Daniel.sts avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Daniel.sts avatar

Citat:
Originally posted by nicclas@Jun 8 2007, 10:22
Citat:
Man behöver ju inte läsa in hela sidan för att se om den är kvar. Kolla responskoden du får tillbaka bara, utan att läsa in sidan. Men visst- det blir många anrop.

De flesta jobbsidor har väl också listor med jobben som du borde kunna kolla mot, för att slippa hämta en sida för varje jobb.
Daniel.st är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017