FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag sitter och analyserar marknaden för webbannonsering, och har kommit över lite siffror på CPM-annonsering. Sajterna är typiska internet-sajter med nyheter, artiklar, forum, etc kring ett ämne; husdjur, bostad, nöje, prylar osv. Annonseringen köps genom speciella annonssäljare, antingen fristående företag eller inhouse hos större sajter.
I annonseringsföretagets prisblad kan det då t.ex. stå "<Sajten.com> besöks av 60.000 unika webbläsare som genererar cirka 200.000 sidvisningar per månad." "Pris för leaderboard: CPM 100 SEK" Det verkar ju solklart, men jag vill bara säker på att jag får det rätt: 1) Givet full uthyrning bör annonsbolaget åt den här sajten ta in ca 200,000 sidor * 100 SEK / 1000 sidor = 20,000 kr / månad? Stämmer det? 2) Vad kan ett annonsbolag ta för att sköta annonseringen åt sajten? Tar dom en andel eller fast månadsavgift? 10%, 25% eller 50%, eller 5K, 10K, 25K eller mer per månad? |
||
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|